درختکاری؛ راهبردی برای احیای بازمانده‌های سبز تاریخ در مازندران

ساری- ایرنا- کاشت ۱۱ میلیون اصله نهال در قالب طرح نهضت درختکاری با دستور استاندار در مازندران آغاز شد که تحقق دقیق آن در مرحله حفاظت، راهبردی اصولی برای احیای جنگل‌های هیرکانی به عنوان بازمانده های سبز تاریخ در دیار علویان به شمار می‌رود.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران در نامه‌ای اداری خطاب به فرمانداران شهرستان‌های استان دستور مشارکت همگانی در طرح نهضت درختکاری را صادر کرد.
در این مکاتبه آمده است که نظر به دستور مؤکد ریاست محترم جمهوری مبنی بر اجرای طرح نهضت درختکاری در کشور مقتضی است با عنایت به قرار گرفتن در فصل درختکاری در کمترین زمان ممکن برای اجرایی کردن دستور ریاست محترم جمهوری اقدامات در سطح شهرستان عملیاتی گردد.
حسینی پور تاکید کرد: جلسه ستاد درختکاری در سطح شهرستان، بخش، روستا به ریاست فرماندار، بخشدار و دهیار تشکیل و از همه ظرفیتهای دولتی از ظرفیت نهادها-تشکل‌ها برای کاشت درخت استفاده شود.
مقام عالی دولت ادامه داد: همه مدیران کل استانی و مدیران شهرستانی موظف و مکلف هستند در تأمین نهال مناسب اقدام کنند و ماشین آلات و نیروی انسانی نهایت همکاری همه جانبه را معمول دارند و مدیران کل منابع طبیعی ساری و نوشهر موظف و مکلف هستند بهترین نهال را برای کاشت و اجرای طرح نهضت درختکاری اختصاص دهند.
وی تصریح کرد: مدخل‌های ورودی شهرها و داخل شهرها را به بهترین نحو ممکن درختکاری شود و همه شهرداران موظف به درختکاری و در کاشت درخت از گونه های بومی استان و هیرکانی استفاده کنند.

درختکاری؛ راهبردی برای احیای بازمانده‌های سبز تاریخ


مقام عالی دولت در مازندران گفت: هر دهیار موظف است با تشکیل ستاد درختکاری در روستا و با بهره گیری از ظرفیتهای مردمی روستا داخل روستا و مدخلهای ورودی و حاشیه راههای منتهی به روستا را به بهترین وجه درختکاری نمایند.
حسینی پور با بیان این که، مدیرکل جهاد کشاورزی و مدیران زیر مجموعه این اداره کل باید با بهره گیری از همه ظرفیتهای در اختیار و کشاورزان و تشکلهای مرتبط در این نهضت درختکاری نقش محوری ایفا نموده و اقدامات جدی بعمل آورند، افزود: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای موظف است با بهره گیری از ماشین آلات و تسطیح حاشیه جاده ها بویژه محورهای اصلی در امر خطیر نهضت درختکاری مشارکت و همکاری نماید و همچنین مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی موظف است با تشکیل ستاد درختکاری و بهره گیری از ظرفیت شهرکها و نواحی صنعتی و مشارکت کارخانجات محوطه های عمومی و معابر و فضاهای مازاد داخل شهرکها و نواحی صنعتی را به بهترین وجه درختکاری کند.
استاندار مازندران اضافه کرد: مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان موظف است با بهره گیری از ظرفیتها و مشارکت واحدهای صنعتی - معدنی و صنفی خارج از شهرکها فضاها و محوطه های در اختیار این واحدها را به نحو مناسب و مطلوب درختکاری کند و همچنین مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان موظف است فضاهای موجود در موقوفات و بقاع متبرکه اماکن در اختیار را به بهترین نحو ممکن درختکاری نماید.

درختکاری؛ راهبردی برای احیای بازمانده‌های سبز تاریخ


وی خاطر نشان کرد: ضروری است فرمانداران در سطح شهرستان به تناسب از ظرفیت نهادهای نظامی و انتظامی، دانشگاه ها، بویژه سمنها و تشکلهای مردم نهاد و همه ظرفیتهای مردمی شهرستان برای بسیج و اجرای دقیق و مطلوب نهضت درختکاری استفاده نمایند.
وی در پایان تاکید کرد: مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد بازرسی و امور حقوقی استانداری موظف است با همکاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری در خصوص اجرای طرح نهضت درختکاری و دریافت و تهیه گزارش عملکرد و ارزیابی فرمانداران بخشداران، شهرداران، دهیاران و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان بعنوان یک شاخص مهم در ارزیابی آنها اقدام نماید و فرمانداران و مدیران کل دستگاههای اجرایی و شهرداران موظف هستند گزارش مصور و دقیق و تعداد درخت کاشته شده در نهضت درختکاری را تهیه و برای جمع بندی به معاونت هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری و مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد بازرسی و امور حقوقی استانداری ارسال نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha