۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۴:۱۶
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85049988
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر خارجه مالی از نقش ناتو در تقویت تروریست‌ها در این کشور پرده برداشت

تهران- ایرنا- وزیر خارجه مالی دوشنبه شب در گفت وگو با شبکه المیادین لبنان گفت که مداخله ناتو باعث تقویت تروریست‌ها در این کشور شده است.

به گزارش ایرنا از المیادین، «عبدالله دیوب» گفت که مداخله ناتو در لیبی و حمایت از برخی گروه‌های تروریستی به ترویج تروریسم و ‌گسترش آن در مالی و کل سواحل آفریقا کمک کرده است.

وی تأکید کرد که گروه‌هایی از اتباع مالی در لیبی از این مداخله برای دریافت حمایت و کمک بهره مند شده‌اند.

وزیر خارجه مالی افزود: این گروه‌ها به مناطق شمالی مالی منتقل شدند و گروه‌های تروریستی به آنها پیوستند و دو سوم خاک مالی را اشغال کردند.

دیوب اضافه کرد که بی‌ثباتی ناشی از تروریسم دیگر محدود به شمال مالی نیست، بلکه تقریباً تمام بخش‌های این کشور را شامل می‌شود و از مرزهای این کشور عبور کرده و به کشورهای همسایه تا خلیج گینه رسیده است.

وی گفت: پس از ۱۰ سال استقرار نیروهای فرانسوی در مالی، تروریسم شکست نخورده یا حداقل مهار نشده است.

وزیر خارجه مالی تاکید کرد که فرانسه در ابتکار عمل خود حسن نیت نشان نداده و از کشور مالی و تمامیت ارضی آن حمایت نمی‌کند بلکه در امور داخلی دخالت می‌کند.

دیوب گفت: هدف الگوی ایجاد شده توسط تجربه بین‌المللی فرانسه، تقویت توانایی‌های مردم مالی نیست بلکه منجر به تضعیف ارتش و نهادهای کشور شده است.

وی در ادامه به خروج فرانسه از مالی اشاره کرد و با بیان اینکه پاریس تصمیم به ترک مالی گرفته و اخراج نشده است، افزود: امکان بازگشت به اظهارات رسمی فرانسه وجود دارد که اعلام کردند عملیات نظامی با ارتش مالی متوقف و عملیات برکان پایان یافته است.

وزیر خارجه مالی اضافه کرد که فرانسه با این اقدام قصد داشت مقامات مالی را مجازات کند به خاطر این که تصمیم گرفتند استراتژی نظامی خود را تغییر دهند و یک شریک راهبردی دیگری را جایگزین کنند.

به گفته دیوب، زمان آن فرا رسیده است که فرانسه و شرکای آن بدانند که آفریقایی‌ها توانایی مدیریت کشورهای خود و انتخاب شرکا در راستای منافع خود را دارند.

وی گفت: روسیه یک شریک راهبردی است، زیرا تجهیزات نظامی مورد نیاز برای مقابله با گروه‌های افراطی مانند داعش و القاعده را در اختیار مالی قرار داده است.

وزیر خارجه مالی افزود: این تجهیزات در چارچوب وام یا کمک مالی قرار نمی‌گیرد، بلکه به صورت نقدی از هزینه بودجه عمومی دولت پرداخت شده است.

دیوب خاطرنشان کرد: مالی تلاش کرد از اروپا، آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی تجهیزات نظامی تهیه کند اما به دلیل حضور واقعی بوروکراسی در این کشورها موفق نشد.

وی با بیان اینکه درهای آفریقا برای مشارکت با همه جهان باز است، گفت: آمریکا شریک مهمی است اما باید منافع و حاکمیت کشورهای آفریقایی را در نظر بگیرد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه یک سال پیش خروج نیروهای فرانسوی از مالی را اعلام کرد، در همین حال بورکینافاسو نیز به تازگی به توافق نظامی با فرانسه پایان داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha