برنده جایزه کتاب سال فارس: ترجمه کتاب‌های جامع از نیازهای جامعه علمی است

شیراز-ایرنا-سیدعلی اکبر موسوی که با ترجمه کتاب«کود و آبیاری» به عنوان یکی از برگزیدگان سومین دوره جایزه کتاب سال فارس شناخته شد معتقد است ترجمه زمانی که کتابی کامل،جامع و پاسخگو به زبان فارسی برای برطرف کردن نیازهای جامعه فرهنگی و علمی وجود ندارد امری ضروری است.

سیدعلی اکبر موسوی جمعه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با ترجمه کتاب «کود آبیاری» موفق به کسب این عنوان شدم؛ این کتاب یکی از کتاب های مرجع جهانی با تألیف سه استاد دانشگاه پلی کلنیک کالیفرنیا چالرز برت، کریس اوکانر و تامس روئر است؛ از آنجا که کتابی کامل،جامع و پاسخگو به همه موارد در این حیطه به زبان فارسی وجود نداشت تصمیم گرفتیم یک کتاب در رابطه با کود آبیاری را ترجمه کنیم.
این مترجم ادامه داد: این کتاب که بسیار کاربردی است از ۱۷ فصل و چهار پیوست بهره می‌برد و در آن موارد مختلفی از مقدمات کار، اصول و مبانی کودآبیاری، آنالیز خاک و آب، توصیه کودی، بحث سازگاری عناصر غذایی مختلف مورد نیاز گیاهان بر یکدیگر، اثراتی که کودها در خاک دارند، کودها و شرایط استفاده آنها برای گیاهان مختلف در شرایط متفاوت به صورت مفصل مطرح شده است.
موسوی اضافه کرد: به دلیل اینکه کتاب به شکل جامع و مفصل بود، تصمیم گرفتم به همراه دکتر مریم زاهدی فر و دکتر علی اصغر قائمی به ترجمه این کتاب بپردازم.
وی در رابطه با مخاطبان این کتاب گفت: بهره برداران و گلخانه‌داران، تولید کنندگان و مشاورین در حوزه گیاه، آب و خاک و همچنین افرادی که در حوزه‌های مختلف از جمله تغذیه گیاه، مهندسی آب و خاک، حاصلخیزی خاک تحصیل، تدریس و یا فعالیت می کنند می‌توانند از این کتاب استفاذه کنند و بهره‌مند شوند.
موسوی بیان کرد: اگر گیاه را به انسان تشبیه کنیم چون هر دو موجود زنده هستند،گیاه نیز به یکسری ملزومات از جمله آب کافی، اکسیژن مناسب در خاک، دما و نور مناسب از لحاظ کمیت و کیفیت در مدت زمان کافی برای رشد کامل نیاز دارد و یکی از پارامترهایی که اهمیت بسیاری برای رشد گیاه دارد عناصر غذایی مورد نیاز گیاه است.
وی با بیان اینکه ۱۷ عنصر به‌عنوان عناصر غذایی ضروری باید در محیط رشد باشد تا گیاه بتواند آنها را جذب کند و به تکامل و رشد کامل و کافی برسد، گفت: ممکن است این عناصر در خاک وجود داشته باشد ولی به شکلی باشد که قابل استفاده برای ریشه گیاه نباشد. در واقع این امکان وجود دارد که با کمبود این عناصر در خاک‌ مواجه شویم.
او ادامه داد: برای برطرف کردن این مشکل می‌بایست این عناصر به خاک اضافه شود که در اصطلاح عامیانه به آن کود دادن به گیاه می‌گویند.
این مترجم افزود: تکنیک کودآبیاری یکی از شیوه‌هایی است که از طریق آن این عناصر را را به صورت نمک های محلول به آب آبیاری گیاه به خاک اضافه می‌کنند.

دکتر سیدعلی اکبر موسوی استاد تمام بخش علوم مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز است. از سال ۱۳۸۹ در دانشگاه استخدام شد و تاکنون بیش از صد عنوان مقاله فارسی و انگلیسی در مجلات معتبر داخلی و بین المللی به همراهی دانشجویان تحت راهنمایی به چاپ رسانده است. همچنین بیش از صد عنوان مقاله از کارهای پژوهشی‌اش در همایش‌ها و کنفرانس‌های داخلی و خارجی ارائه شده و به چاپ رسیده و در نگارش 2 کتاب همکاری داشته است.

سومین دوره جایزه کتاب سال در ۱۲ رده موضوعی برگزار شد. از ۷۰۰ عنوان کتاب ارسالی به دبیرخانه سومین دوره جایزه کتاب سال استان، ۳۴ عنوان کتاب به مرحله دوم داوری رسیدند؛ آیین اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال استان فارس روز یکشنبه ۱۴ اسفندماه با معرفی هشت نویسنده برگزیده و ۱۶ نفر شایسته تقدیر برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha