۱۶۵ هزار نفر در آذربایجان‌غربی عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان شدند

مهاباد - ایرنا - مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون ۱۶۵ هزار نفر در استان عضو این صندوق بیمه اجتماعی شدند و از این لحاظ در رتبه ۱۲ کشور قرار داریم.

سیروس محمودیان روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در بین شهرستان های آذبایجان غربی، بوکان با بیشترین بیمه شده جدید و با توجه به حوزه جغرافیایی و جامعه هدف، رتبه نخست را از آن خود کرده است.

وی افزود: با تدبیر دولت سیزدهم قرار است تا تیر سال آینده یک میلیون نفر در کشور که فاقد بیمه هستند، به عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر درآیند، که از این تعداد، ۴۳ هزار نفر سهم آذربایجان غربی است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی اضافه کرد: علاوه بر بوکان، شهرستان‌های مهاباد، خوی و ارومیه بیشترین تعداد بیمه شده جدید در سال جاری را داشته‌اند.

وی ادامه داد: در بین شهرستان‌های استان، اشنویه نیز از نظر بیمه شده جدید در رتبه آخر و سردشت، ماکو و تکاب نیز در رده‌های پایین از نظر جذب تعداد بیمه شده جدید، قرار دارند.

۱۶۵ هزار نفر در آذربایجان‌غربی عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان شدند

محمودیان با اشاره به اینکه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر صندوق جوانی است و در آذربایجان غربی طی سال‌های گذشته مورد استقبال قرار نگرفته است، گفت: هم اکنون در استان حدود ۶ هزار نفر حقوق ماهیانه از این صندوق دریافت می‌کنند که سه هزار و ۹۰۰ نفر خانواده‌های متوفیان، ۲ هزار نفر بازنشستگان و یک هزار و ۷۰۰ نفر از کار افتاده هستند.

وی با بیان اینکه مجرد یا متاهل بودن ملاک بیمه شدن در این صندوق نیست، تاکید کرد: این صندوق همه خدمات بیمه‌ای سایر صندوق‌ها را ازجمله بازنشستگی با حداقل ۱۵ سال، از کارافتادگی دائم ناشی از کار و غیرکار با حداقل یکسال سابقه، مزایای فوت برای بازماندگان بیمه شده و نقل و انتقال سابقه با سازمان تامین اجتماعی را انجام می‌دهد.

۱۶۵ هزار نفر در آذربایجان‌غربی عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان شدند

هزینه عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به میزان ۳۰ درصد توسط بیمه شده باید پرداخت شود و بیش از ۲ برابر حق بیمه، در واقع ۷۰ درصد آن را دولت تامین و پرداخت می‌کندمحمودیان گفت: هزینه عضوثت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به میزان ۳۰ درصد توسط بیمه شده باید پرداخت شود و بیش از ۲ برابر حق بیمه، در واقع ۷۰ درصد آن را دولت تامین و پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه این صندوق حمایتی و دولتی است، ادامه داد: صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر، ارزانترین و افتصادی ترین بیمه کشور است که دارای مزایای مستمری، از کار افتادگی، بازنشستگی و فوت است.

وی اضافه کرد: این صندوق فرصت مناسبی است تا جوانان، کارگران فصلی و زنان خانه دار از مزیت های آن بهره مند شوند.

محمودیان افزود: تمامی افراد فاقد بیمه ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند عضو این صندوق شده و از یارانه دولتی هم که برای اعضای این صندوق در نظر گرفته می‌شود، برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه در گذشته افراد حاضر در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت به همراه برخی مشاغل خاص در این صندوق می‌توانستند عضو شوند، گفت: در حال حاضر ۳۲۰ شغل در حوزه‌های مختلف برای عضویت در این صندوق اضافه شده که بطور تقریبی همه افراد بدون بیمه را شامل می‌شود که این امر فرصت مناسبی برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه‌ای در استان به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: تمامی افراد در گروه سنی (۱۸ تا ۵۰ سال) در صورت عضویت در گروه‌هایی مانند روستاییان، عشایر، کشاورزان، رانندگان حمل بار و مسافران بین شهری، ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، زنبورداران، بافندگان قالی، فرش، گلیم و جاجیم، کارکنان مراکز و شرکت های وابسته به سازمان مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و نظام پزشکی، دانشجویان، بسیجیان، کارگران فصلی و سایر گروه‌های جامعه هدف می‌توانند تحت پوشش این بیمه باشند.

محمودیان با بیان اینکه یکی از مشکلات این صندوق، قطع شدن پرداخت حق بیمه از سوی برخی افراد در میانه راه عضویت است، یادآور شد: افرادی که عضو این صندوق هستند، می‌توانند سوابق خود را در صورت عضویت در صندوق‌های دیگر بیمه‌ای، انتقال دهند و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

خدمات بیمه تکمیلی برای اعضای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اضافه می‌شود

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی گفت: امسال خدمات بیمه تکمیلی برای بیمه شدگان در سه استان آذربایجان‌شرقی، زنجان و همدان به صورت آزمایشی انجام شد و در سال آینده برای ۱۳ استان دیگر از جمله آذربایجان‌غربی این امکان وجود دارد.

وی تاکید کرد: از دیگر خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اعطای تسهیلات بدون سود تا سقف ۵۰ میلیون ریال بدون ضامن و بهره برای اعضا است که هم اکنون امکان اعطای آن وجود دارد.

محمودیان ادامه داد: امسال به تمامی اعضای صندوق عیدی به مبلغ هشت میلیون ریال پرداخت شده است که با توجه به سطوح میزان درآمدی به اعضای صندوق پرداخت شد.

وی اظهار کرد: خیرین می توانند به جای اهدای بسته های معیشتی به نیازمندان، هزینه عضویت آنان را در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر پرداخت کنند تا در صورت ازکارافتادگی و یا فوت سرپرست دیگر اعضای خانواده از مستمری آن استفاده کنند.

خیرین استان می توانند به جای اهدای بسته های معیشتی به نیازمندان، هزینه عضویت آنان را در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر پرداخت کننددر مورد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بیشتر بخوانید:

۵۵۰۰ خانوار روستایی در آذربایجان‌غربی مستمری بگیر صندوق بیمه اجتماعی هستند

آذربایجان‌غربی رتبه اول برنامه تحولی بیمه اجتماعی روستاییان کشور را دارد

بیش از ۳۰ هزار نفر از بانوان روستایی آذربایجان غربی زیرپوشش بیمه اجتماعی هستند

به گزارش ایرنا، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال ۱۳۸۴ با مصوبه هیات دولت و به منظور حمایت از روستاییان و عشایر و کشاورزان در ایران تاسیس شد تا این اقشار نیز زیرپوشش حمایت‌های اجتماعی قرار گیرند.

این صندوق یکی از صندوق‌های چهارگانه و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و رویکرد آن ارائه خدمات بیمه اجتماعی بلندمدت به کشاورزان، روستاییان و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت است.

علاوه‌بر روستاییان و عشایر کارکنان شرکت‌های فنی مهندسی و شبه کشاورزی مستقر در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، کارکنان شرکت‌های نظام دامپزشکی و دانشجویان نیز می‌توانند تحت پوشش این صندوق قرار گیرند.

هم اکنون صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر ۹۰ کارگزاری فعال در آذربایجان غربی دارد و افراد می‌توانند با مراجعه به این دفاتر، نسبت به نام نویسی برای عضویت در صندوق اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha