۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۳۴
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85058372
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مراسم روز جهانی ریاضیات در دانشگاه کردستان برگزار شد

سنندج- ایرنا- انجمن علمی ریاضی و خانه علم دانشگاه کردستان به مناسبت روز جهانی "عدد پی" که به نام روز جهانی ریاضیات نامگذاری شده است، مراسمی برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این مراسم به همت انجمن علمی ریاضی و خانه علم دانشگاه کردستان، بنیاد ملی نخبگان، اداره آموزش و پرورش کلاترزان، اداره کل آموزش و پرورش کردستان، انجمن علمی آموزشی معلمان ریاضی کردستان و انجمن علمی کامپیوتر و آمار دانشگاه کردستان در سالن آمفی تئاتر مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

پرویز رشیدیان، از بنیان‌گذاران دانشگاه کردستان در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های اعجاز عدد پی، اظهار کرد: این عدد یکی از عددهای بسیار تاثیرگذار ریاضیات در دنیای واقعی است.

وی با بیان اینکه دنیای امروزی وامدار ریاضیات است و بدون ریاضیات پیشرفت و داشتن تکنولوژی امکان‌پذیر نیست، گفت: کدگذاریهای کامپیوتری خاستگاهی ریاضی دارند و بدون ریاضیات تحلیل اعداد و ارقام برخواسته از عالم هستی معنا ندارد و ریاضیات و کامپیوتر به عنوان پیشتازان علم نوظهور بشریت می‌درخشند.

این استاد قدیمی دانشگاه کردستان اضافه کرد: اگر انسان‌ها در زندگی روزمره از ریاضیات الگو بگیرند و از آن استفاده کنند، آنگاه مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه برطرف می‌شود.

در ادامه یکی دیگر از اساتید قدیمی و بنام گروه ریاضی به نحوه و چگونگی محاسبه عدد پی پرداختند و روش محاسبه آن را با استفاده از خاصیت تئوری ریاضی آن توضیح داد.

فرهاد جنتی افزود: بیشترین استفاده از عدد پی در پرتاب‌های فضایی و بشری تا ۲۰۹ رقم اعشار بود، در حالی که با استفاده از کامپیوتر، تا ۱۵۰ بیلیون بار رقم اعشار محاسبه شده است و هنوز به پایان نرسیده است.

وی اضافه کرد: این عدد به دلیل وجود در محیط دایره بنیانگذار یک مسئله حل نشده و مرموز بوده که یک مساله حل نشده ریاضی و مشهور است.

دبیر انجمن علمی ریاضی دانشگاه کردستان هم اظهار کرد: ۱۴ مارس هرسال در ۸۰ کشور جهان مراسم روز جهانی ریاضیات برگزار می‌شود این علم زیر بنای تمام علوم بشری و دنیای اقتصاد است.

هیمن رضایی با بیان اینکه پیشرفت اقتصاد ایران بدون استفاده از ریاضیدانان برجسته در مسایل کلان امکان پذیر نیست، تاکید کرد: لازمه ادامه راه پیشرفت و توسعه کشور در گرو پرورش ریاضیدانان خوب است.

رییس اداره آموزش و پرورش منطقه کلاترزان نیز با ارائه آمار قبولی دانش‌آموزان در کنکور سراسری و بیان اینکه تنها ۱۰ درصد دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته ریاضی وارد این رشته می‌شوند، اظهار کرد: وجود درس ریاضی برای همه رشته‌ها لازم و ضروری است.

کاظم مرادی تاکید کرد: امیدواریم با برگزاری چنین مراسمی، شاهد تخصصی کردن نیروی‌های تدریس در درس ریاضی و حتی بقیه دروس پیشرفت دانش‌آموزان و ارتقای آمار قبولی در کنکور و ارتقای سطح علمی استان باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha