امضاء نقشه‌راه توسعه همه‌جانبه روابط لندن-تل‌آویو/اتهام‌زنی کلورلی علیه ایران

لندن – ایرنا – «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس با تکرار اتهامات بی‌اساس درباره نقش ایران در غرب آسیا و به‌رغم افزایش انتقادهای بین‌المللی علیه کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو، از امضاء آنچه نقشه راه تاریخی توسعه همه‌جانبه روابط با رژیم صهیونیستی نامید، خبر داد.

به گزارش ایرنا از تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس، این سند در جریان سفر «الی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به لندن امضاء شد و نقشه راه روابط دوجانبه بین دو کشور را تا سال ۲۰۳۰ تعریف می‌کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده است: نقشه راه ۲۰۳۰ برای روابط دوجانبه اسرائیل و بریتانیا یک توافق بلندپروازانه است که تضمین می کند این مشارکت به نوآوری برای رسیدگی به چالش های مشترک ادامه می دهد. نقشه راه یادشده شامل تعهدات مفصلی برای تعمیق همکاری در زمینه توسعه روابط اسرائیل و بریتانیا، از جمله در زمینه تجارت، فعالیت‌های سایبری، علم و فناوری، تحقیق و توسعه، امنیت، سلامت و آب و هوا است.

بر اساس این نقشه راه انگلیس متعهد به همکاری نزدیک با رژیم صهیونیستی برای مقابله با آنچه «یهودستیزی» نامیده می‌شود اما در اصل «صهیونیسم ستیزی» است، خواهد شد.

در همین پیوند جیمز کلورلی مدعی شد: «نقشه راه دوجانبه بریتانیا و اسرائیل گواهی بر قدرت روابط نزدیک و تاریخی ماست. با نزدیک شدن به هفتاد و پنجمین سالگرد روابط بریتانیا و اسرائیل، این نقشه راه به ما این امکان را می دهد که از فرصت ها در زمینه های مورد علاقه متقابل، از جمله فناوری، تجارت و امنیت، به طور کامل استفاده کنیم.»

وی با تکرار اتهام‌زنی‌های بی‌اساس علیه ایران ادعا کرد: «بریتانیا و اسرائیل همچنین در مقابل نفوذ ایران در منطقه و افت یهودی‌ستیزی کنار هم ایستاده‌اند.»

این توافق درحالی امضاء می‌شود که انتقادهای بین المللی علیه اقدامات غیرقانونی و جنایات وحشیانه کابینه رژیم صهیونیستی رو به افزایش است. نشریه گاردین امروز (سه‌شنبه) در گزارشی نوشت: زمان انعقاد این توافق بحث برانگیز است زیرا به عنوان نشانه ای برای تایید دولت راست افراطی اسرائیل تلقی می شود که شهرک سازی در کرانه باختری را در دستور کار خود قرار داده و در داخل هم با اعتراضات گسترده‌ای مواجه است.

این گزارش می‌افزاید: در بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه انگلیس به نگرانی بریتانیا در مورد افزایش اخیر خشونت‌ها در سراسر اسرائیل و فلسطین‌اشغالی اشاره شده، اما هیچ تلاشی برای مقصر دانستن (تل‌آویو) انجام نشده و در عوض از آنچه یک سند تاریخی نامیده ستایش کرده است.

کریس دویل، مدیر شورای تفاهم عرب و بریتانیا هم، زمان توافق را «با توجه به ادامه روند گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری عمیقاً ناامیدکننده» توصیف کرد. وی با اشاره به بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس درباره تلاش‌ها برای یهودستیزی افزود: اما همکاری با دولتی که وزیر دارایی آن وجود فلسطینی‌ها را انکار می‌کند توهین آمیز است.

«بتسلئیل سموتریتش» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی اخیرا طی مراسمی در پاریس مدعی شد که «چیزی به اسم مردم فلسطین وجود ندارد». وی ادعا کرد که مردم فلسطین، اختراعی از قرن گذشته است و مردمی مانند وی و اجدادش، فلسطینی‌های واقعی هستند. وی پیشتر هم از حملات شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینیان در منطقه حواره در جنوب نابلس هم حمایت کرده و خواستار پاکسازی قومی در منطقه شده بود.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز سخنان تحریک‌آمیز سموتریتش را را توهین‌آمیز و خطرناک خواند و هشدار داد که این اظهارات قابل تحمل نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha