۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۱۳
کد خبرنگار: 1100
کد خبر: 85063408
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طبیعت‌گردی در فارس و تاوانی که نباید طبیعت بپردازد

۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۱۳
کد خبر: 85063408
طبیعت‌گردی در فارس و تاوانی که نباید طبیعت بپردازد

شیراز-ایرنا- استان فارس به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری در کشور محسوب می‌شود و سالانه گردشگران زیادی از سراسر کشور و جهان به این دیار کهن، تاریخی و فرهنگی سفر می‌کنند که بخش قابل توجهی از آنان، اوقات خود را در جاذبه‌های طبیعی استان می‌گذرانند.

فارس به زیبایی‌هایش به خصوص در فصل بهار شهرت دارد و وجود ظرفیت‌ها و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیاد از چشمه‌ها و قنات‌ها گرفته تا جنگل‌ها و کوه‌ها با تنوع آب و هوایی متفاوت، در ۳۷ شهرستان استان علاوه بر جذب گردشگران بیرونی، مردم استان را نیز ترغیب به حضور در دل طبیعت می‌کند.

حضور در طبیعت به ملزوماتی نیاز دارد که با رعایت آن می‌توانیم در کنار لذت بردن از طبیعت، به حفظ و نگهداری آن نیز کمک کنیم. گاهی یک بی‌احتیاطی باعث نابودی درختانی شده است که چندین قرن باید سپری شود تا مشابه آن را داشته باشیم.

نوع رفتار با طبیعت مساله‌ای است که در صورت توجه همه گردشگران، می‌تواند به حفظ و نگهداری آن منجر شود و یا خدای نکرده منجر به خسارت و زیانی شود که تاوان آن را باید طبیعت بپردازد.

برای حفظ این داشته‌ها و نعمت‌های خدادادی، باید علاوه نهادینه‌سازی فرهنگ حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، احساس مسئولیت را برای حفاظت و صیانت از این جاذبه‌ها در خود تقویت کنیم و نگذاریم به راحتی طبیعت استان از بین برود.

طبیعت‌گردی در فارس و تاوانی که نباید طبیعت بپردازد

زباله پاداش میزبان نیست

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ارسنجان با اشاره به طبیعت ناب و زیبای این شهرستان و حضور خانواده‌ها وگروه‌های دوستانه جهت تفریح و استفاده از این طبیعت در ایام نوروز، گفت: مسئولیت حراست و صیانت از عرصه‌های طبیعی بر عهده همگان است لذا طبیعت نباید تاوان رفتار و کم کاری گردشگران را بدهد.

حسن خسروانیان چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه گردشگران میهمان طبیعت هستند و باید بدانند که زباله پاداش میزبان نیست، افزود: به گردشگران توصیه می‌شود در سفرهای خود از مواد، وسایل و مواد غذایی استفاده کنند که کمترین زباله را تولید کند.

وی ادامه داد: همچنین زباله ها را جمع آوری و به سطح زباله برسانند و تا جای ممکن زباله‌های خود را تا شهر و به نزدیک‌ترین سطل زباله حمل کنند.

طبیعت‌گردی در فارس و تاوانی که نباید طبیعت بپردازد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ارسنجان بیان کرد: می‌توانیم با کمترین هزینه (همراه داشتن کیسه‌ زباله) زباله‌های خود را جمع‌آوری کنیم و به نزدیکترین سطل زباله در مسیر برسانیم؛ نباید چهره طبیعت را زشت کنیم و زباله‌های تر خود را با فکر برگشت‌پذیر بودن به طبیعت و قابل بازیافت بودن آن، در طبیعت بگذاریم.

خسروانیان اظهارکرد: گردشگران سعی کنند همان‌گونه که به طبیعت وارد می‌شوند به همان‌ صورت طبیعت را ترک کنند، به آن معنی که افراد بعدی فکر کنند، کسی به آنجا راه نیافته است.

وی همچنین با تاکید بر لزوم احساس مسئولیت گردشگران گفت: در صورتی مشاهده زباله‌ای در طبیعت، خود را مسئول بدانند و آن را بردارند و در کیسه‌ زباله قرار دهند.

بلند کردن صدای موزیک در طبیعت ممنوع

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ارسنجان از گردشگران خواست در طبیعت اختلال و آلودگی ایجاد نکنند و بیان کرد: گردشگران در طبیعت از صدای طبیعت (صدای پرندگان و جانوران، رودخانه و برگ‌ها) لذت ببرند و از سر و صدا و بلند کردن صدای موزیک بپرهیزند چرا که باعث اختلال در حیات وحش منطقه می‌شود.

طبیعت‌گردی در فارس و تاوانی که نباید طبیعت بپردازد

خسروانیان همچنین از گردشگران خواست از یادگاری و نمونه برداری خودداری کنند و افزود: خواهشمندیم خاطرات خود را با برداشتن عکس از جاذبه‌ها به ثبت برسانند و از برداشت هرگونه نمونه‌ جانوری و گیاهی و زمین‌شناختی، رسوبات و فسیل‌ها بپرهیزند، چراکه برداشت هر تکه از آن، چرخه‌ اکوسیستم را برهم می‌زند.

تخریبگران طبیعت را حمایت نکنیم

وی به گردشگران توصیه کرد از تخریبگران طبیعت حمایت نکنند و گفت: گردشگران در صورتی که با افرادی مواجه می‌شوند که از عناصر طبیعت برای درآمدزایی استفاده می‌کنند، آن‌ها را با خرید خود حمایت نکنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ارسنجان اظهارکرد: گردشگران در رفت‌وآمدهای خود به طبیعت سعی کنند از مسیرهایی تردد کنند که کمترین خسارت و کمترین فرسایش را به طبیعت بزند و در حدامکان از برپایی آتش خودداری کنند و از وسایل جایگزین همانند گاز و پیک نیک استفاده کنند.

وی ادامه داد: در صورت لزوم برای برپایی آتش حداقل با بافاصله ۶ متر از درختان و در فضای باز و در صورت وجود از جای آتش های قبلی استفاده کنند و پس از استفاده حتما آن را با آب و خاک بطور کامل خاموش کنند.

طبیعت‌گردی در فارس و تاوانی که نباید طبیعت بپردازد

خسروانیان بر لزوم همکاری با حافظان طبیعت تاکید کرد و از گردشگران خواست با محیط بانان در مناطق محیط زیست و جنگلبانان و مسئولان گردشگری در سایت‌های مورد هدف همکاری کنند.

طبیعت‌گردی در فارس و تاوانی که نباید طبیعت بپردازد

بدون هماهنگی وارد چادرهای عشایر نشویم

وی تاکید کرد: گردشگران همچنین در مسیرهایی که با عشایر و خانواده‌های کوچنده (عشایر) مواجه می‌شوند، بدون هماهنگی به چادرهای آن‌ها وارد نشوند و عکاسی نکنند چراکه چادرهای آن‌ها مانند خانه‌های ماست.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ارسنجان به گردشگران توصیه کرد از لباس همرنگ با طبیعت استفاده کنند و گفت: برای رسیدن به اهداف زیست‌ محیطی پیشنهاد می‌کنم، علاوه بر داشتن احساس مسئولیت، ابزارهایی مانند کیسه‌ زباله، دوربین چشمی و عکاسی برای تماشای طبیعت و ثبت خاطرات، کتاب راهنما، نقشه‌ منطقه و لباس مناسب و همرنگ با طبیعت همراه داشته باشند.

خسروانیان تاکید کرد: احترام به طبیعت را از کودکی به فرزندان خود آموزش دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha