امواج ناپایدار بارشی جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت

مهاباد - ایرنا - رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: امواج ناپایدار بارشی جنوب استان آذربایجان‌غربی را فرا گرفته و فعالیت آن تا پایان هفته جاری تداوم دارد.

اردلان محمدپور روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این امواج ناپایدار بارشی از امروز وارد منطقه شده و فعالیت خود را به صورت افزایش ابر، وزش باد و بارش باران پراکنده در ارتفاعات آغاز کرده و تا فردا فعالیت آن به صورت متناوب ادامه دارد.

وی افزود: با ورود این امواج ناپایدار بارشی از امروز دمای هوا در این منطقه بین سه تا چهار درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می کند و از سوز سرمای بهاره که چند روزی است میهمان این منطقه شده کاسته می‌شود.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: در شبانه روز گذشته چالدران و تکاب با حداقل دمای منفی یک درجه سانتی‌گراد سردترین شهر آذربایجان‌غربی و پلدشت با حداکثر دمای ۱۷ درجه سانتی‌گراد گرمترین شهر استان بود و در این مدت دمای هوا در مهاباد بین ۲ و هشت درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

۲۳ مارس برابر با سوم فروردین ماه روز جهانی هواشناسی است.

در چنین روزی درسال ۱۹۶۲ میلادی، سازمان هواشناسی وابسته به سازمان ملل تاسیس و این روز به عنوان «روزجهانی هواشناسی» نامگذاری شد.

این سازمان با نظارات بر تغییرات اقلیمی و پیش بینی پدیده های هواشناسی از جمله بارش برف و باران و بروز سرما و گرما، در صدد است از میزان خسارت های پدیده های وابسته به هواشناسی بکاهد.

شعار امسال(۲۰۲۳) این روز جهانی، آینده آب و هوا، اقلیم و آب در نسل های آینده The Future of Weather, Climate and Water across Generations تعیین شده است.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha