۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۵۴
کد خبرنگار: 1935
کد خبر: 85065668
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مراحل پایانی یک اَبَر پروژه / همدانی ها تابستان امسال قطعی آب ندارند

همدان- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت که طرح بزرگ آبرسانی به همدان از سد تالوار به مراحل پایانی و بهره برداری نزدیک شده است که با افتتاح آن شهروندان همدانی در فصل تابستان امسال و اوج مصرف بر خلاف تابستان پارسال دیگر با قطعی های مکرر آب مواجه نمی شوند.

محمد ضروری روز شنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا و با تشریح جزئیات طرح آبرسانی به همدان تاکید کرد که از مهرماه سال ۱۴۰۱ انتقال آب از سد تالوار به همدان در مدار بهره برداری قرار گرفته و هم اینک شرایط انتقال ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب به شبکه آبرسانی همدان فراهم شده است .

ضروری عنوان کرد: در ابتدای کار ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب از طریق این خط به شبکه آبرسانی همدان منتقل شد و سپس ظرفیت آن به ۴۰۰ لیتر در ثانیه افزایش یافت .

وی تاکید کرد: تصفیه خانه مهاجران هم‌اینک در مرحله آزمایش قرار دارد که مراحل تست تصفیه آب با ظرفیت ۹۰۰ لیتر در ثانیه در آن در حال انجام است .

وی با اشاره به اینکه در سرمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر نیز عملیات اجرایی طرح و ایستگاه های پمپاژ، خط انتقال برق و تصفیه‌خانه این طرح متوقف نشد، ادامه داد: هم‌اینک امکان انتقال ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب وجود دارد و با دیگر اقدامات فرآیندی، محوطه سازی و نازک‌کاری باقی مانده تصفیه خانه طرح ،پیش از آغاز اوج مصرف ، امکان تصفیه و انتقال ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه آب به همدان میسر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان تاکید کرد: میزان انتقال آب از سد تالوار به همدان متناسب با نیاز شبکه آبرسانی و آب مصرفی شهروندان تنظیم می‌شود .

وی افزود: برق مورد نیاز الکتروموتورهای پمپاژ این طرح با همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان‌های همدان و کردستان و همچنین دیزل ژنراتور به طور موقت تامین شده است و عملیات بزرگ برق رسانی به پروژه به طول ۷۰ کیلومتر شبکه فشار قوی، نصب دکل‌ها و پست های برق در حال اجرا است .

وی یادآور شد: طرح آبرسانی به همدان از سد تالوار به عنوان ابرپروژه ای که مورد تاکید و توجه جدی دولت و وزارت نیرو قرار گرفته است و با کار جهادی و شبانه روزی متخصصان و کارشناسان حوزه آب و پیگیری ها فراوان مسئولان استانی و پس از ۱۷ سال رکود و معطلی وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد.

او بیان کرد که پروژه تامین آب مورد نیاز شهرهمدان از دیماه سال ۱۴۰۰ و با پیگیری‌ها و حمایت شخص آیت الله رئیسی، رئیس جمهور و وزیر نیروو با تزریق اعتبار نقدینگی ۵۰۰ میلیارد تومان شتاب بیشتری گرفته است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط تحریم و توان تولیدات داخلی، تامین بسیاری از تجهیزات این طرح به تولید داخلی تغییر پیدا کرد و به نوعی همه ابعاد پروژه از ابتدا مورد طراحی مهندسی قرار گرفت .

وی افزود: در مردادماه با سفر رییس جمهور و صدور دستورمبنی بر آبرسانی به همدان ظرف مدت ۲ ماه، کار با شتاب چند برابری انجام و فاز اضطراری این طرح در همان اوایل مهر ماه ۱۴۰۱ وارد مدار بهره برداری شد .

مراحل پایانی یک اَبَر پروژه در همدان/ همدانی ها تابستان امسال قطعی آب ندارند

ضروری ادامه داد: بر اساس دستور رئیس جمهور، پیگیری‌های استاندار همدان و ورود وزارت نیرو، موضوع حل مشکل آب شهر همدان در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: با توجه به بازنگری مهندسان، عملیات اجرایی طرح آبرسانی به همدان از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۱ با سرعت بسیار زیاد آغاز شد و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای طی مدت کوتاه به دست آمد .

چاه‌های کشاورزی استیجاری به زودی به مالکان بازگردانده می‌شود

وی با اعلام اینکه پیش از ورود به زمان اوج مصرف آب، پروژه تکمیل و نیاز آب شهر همدان برطرف می شود، اظهار داشت: ۷۲ حلقه چاه آب از دشت های همدان و بهار در زمان تنش آبی با همکاری کشاورزان در تامین آب شهر همدان به‌کارگیری شد که هم اینک تعدادی به کشاورزان بازگردانده شده و کمتر از ۳۰ حلقه باقی مانده به زودی پس داده می‌شود که البته این تعداد از سالیان گذشته و پیش از تنش آبی نیز به صورت استیجاری مورد استفاده بوده است .

ضروری همچنین در پاسخ به سوالی در مورد لایروبی سد اکباتان هم گفت: به طور قطع ما مشکلی با عنوان لایروبی و حجم مخزن سد اکباتان نداشته‌ایم بلکه مشکل اصلی ما نبود روان آب برای ذخیره آب در پشت سد بوده است .

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا به سبب نبود توجیه اقتصادی و فنی لایروبی سدها به صورت مکانیکی انجام نمی‌شود، گفت: لایروبی سدها را بیشتر توسط هدایت سیلاب ها انجام می دهند .

ضروری در مورد آخرین وضعیت تصفیه خانه مهاجران تصریح کرد: بیشتر کارهای تصفیه خانه انجام شده است و کارهای مختصر فنی باقی مانده در طول ماه‌های آینده به پایان می‌رسد و تصفیه خانه با ظرفیت کامل به کارگیری خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه استان همدان در سال آبی جاری نیز در خشکسالی به سر می‌برد، افزود: با وجود ادامه دار بودن خشکسالی، به واسطه کار بزرگ و جهادی انجام شده و تکمیل پروژه آبرسانی بلند مدت از سد تالوار به همدان، در سال جاری شهروندان همدانی قطعی آب نخواهند داشت .

وی یادآور شد: میانگین بارش‌های سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ استان همدان ۲۳۲ میلیمتر گزارش شده است که این میزان در بلند مدت ۳۴۸ میلیمتر ثبت شده است و ۳۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha