۲ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۴۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85393503
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مصرف سموم کشاورزی در خراسان‌شمالی پایینتر از میانگین کشوری است

بجنورد-ایرنا- مدیر حفاظت نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: مصرف سموم در بخش کشاورزی این استان به ازای هر یک هکتار ۴۳۰ گرم و این میانگین در کشور ۷۵۰ گرم است.                                                                         

محمد رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میانگین جهانی مصرف سموم و آفت کش ها در بخش زراعی و باغی ۹۰۰ گرم و این آمارها بیانگر این است که محصولات این خطه به نسبت سالم و پاک هستند.

وی تصریح کرد: در استان خراسان شمالی سالانه بین ۲۴۰ تا ۵۰۰ تن انواع سموم برای بخش زرای و باغی استان در راستای مبارزه با آفات، بیماری ها و افزایش تولید استفاده می شود.

رضایی با بیان اینکه محصولات ارگانیک در استان وجود ندارد افزود: حتی اگر کشاورزان هیچ نوع سمومی استفاده نکند ممکن است که منابع آبی آلوده به انواع سموم و کودهای شیمیایی باشد و بر این اساس تولید محصول ارگانیک سخت است.

وی عنوان کرد: گندم و جو بیشترین محصولات زراعی استان را تشکیل می دهد و بیشترین مبارزه با انواع آفات و علف کش ها نیز در این اراضی انجام می شود که دست کم سالانه سطح ۱۰۰ هکتار مبارزه با علف های هرز و ۲۰ هکتار با سن گندم انجام می شود.

مدیر حفاظت نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین میزان مصرف سموم در گلخانه ها در خصوص محصولاتی همچون گوجه فرنگی و خیار نیز بیش از سایر محصولات است.

وی بر آموزش بهره برداران برای استفاده از انواع سموم و آفت کش ها تاکید کرد و گفت: کشاورزان در گلخانه ها باید سموم کم خطر را استفاده کنند و همچنین با توجه به رشد محصول و سایر فاکتورها با توجه به نظر کارشناسان حفظ نباتات سموم را استفاده کنند چرا که باقی مانده سموم سنجیده خواهد شد.

رضایی خاطرنشان کرد: محصولاتی که به طور تازه خوری به مصرف می رسند سموم آن باید از نوع کم خطر استفاده شود و همچنین اثر آن در چند روز باید از بین برود.

وی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی نیز گفت: تمامی کشورهای هدف صادراتی برای پذیرش محصولات بخش کشاورزی قوانین خاصی دارند که منطبق با ضوابط قرنطینه ای گیاهی است و محصولات باید دارای گواهینامه بهداشتی باشند.

وی ادامه داد: برخی از کشورها نیز فرمت خاصی در خصوص محصولات کشاورزی همچون روسیه دارند که تجار و فعالان اقتصادی باید با آن شرایط آشنا باشند و از تولید کننندگان بخواهند که این رویه را رعایت کنند.

رضایی با بیان اینکه شرایط کشورها بعضا با هم متفاوت است افزود: برخی از کشورها بر باقیمانده برخی از سموم کشاورزی حساس هستند که صادرکنندگان باید قبل از تولید از آن شرایط آگاهی داشته باشند.

وی بیان کرد: در برخی از کشورها نیز شرایط قوانین سخت گیرانه تر است چرا که به بحث سلامت و امینت توجه بیشتری دارند و قوانین منحصر به فرد خود را دارند.

به گزارش ایرنا، سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha