استاندار: مردمی سازی اقتصاد از اهداف عمده اجرای طرح توانمندسازی روستاها در مازندران است

ساری - ایرنا - استاندار مازندران گفت: مردمی سازی اقتصاد و واگذاری امور اشتغال به مردم در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی از اهداف اصلی اجرای طرح توانمند سازی ۵۰۰ روستای استان است.

سیدمحمود حسینی پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، از تشکیل و راه اندازی دبیرخانه دایمی طرح توانمند سازی ۵۰۰ روستا در مازندران خبر داد و افزود: همسو با اجرای این طرح، روستاهای مورد نظر شناسایی و جانمایی و به تمام فرمانداران نیز ابلاغ شده است تا متناسب با ظرفیت های موجود نسبت به کشت محصولات در روستاها اقدام کنند.

تندیس طرح توانمند سازی ۵۰۰ روستای مازندران با حضور احمد وحیدی وزیر کشور ۱۶ بهمن ماه پارسال در همایش ۲ هزار نفری دهیاران استان در ساری رونمایی شد.

وی نقش دستگاه های اجرایی مختلف از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان گردشگری، جهاد کشاورزی و صنعت را در راستای اجرای مطلوب این طرح مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: ماموریت اصلی این دستگاه ها نیز در روستاها مشخص و به مدیران ابلاغ شد.

وی از انجام اقدامات اولیه در برخی از روستاهای مازندران در راستای اجرای این طرح خبر داد و خاطرنشان کرد: از جمله موضوعات مهم در راستای اجرای طرح توانمند سازی روستاها پس از طراحی، تامین منابع مالی مورد نیاز است که قرار شد در استان از اعتبارات دولتی و اعتباراتی که نهاد های حاکمیتی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان در نظر می گیرند، به این طرح ها اختصاص یابد تا عملیاتی شود.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: طرح توانمند سازی روستاها نه تنها یک طرح اقتصادی بلکه یک طرح فرهنگی نیز محسوب می شود که یک روستا را در تمام ابعاد بررسی و پوشش می دهد و مهمترین مولفه در اجرای این طرح مردمی سازی و واگذار امور اقتصادی به خود مردم است..

حسینی پور، نقش اعضای شورای اسلامی و دهیاران را در معرفی طرح هایی که قابلیت اجرا در روستاها را داشته باشد، مهم ارزیابی کرد و افزود: متناسب با ظرفیت های موجود نسبت به توزیع تجهیزات مورد نیاز در روستاها اقدام می شود.

استاندار :مردمی سازی اقتصاد از اهداف عمده اجرای طرح توانمندسازی روستا در مازندران است

افزایش روستاهای برخوردار از طرح توانمندسازی تا پایان دولت سیزدهم

استاندار مازندران با بیان اینکه طرح توانمند سازی ۵۰۰ روستای مازندران تا پایان امسال عملیاتی و اجرا خواهد شد و به طور حتم این طرح تا پایان دولت مردمی سیزدهم به تمام روستاهای استان گسترش خواهد یافت، افزود: در نظر است تا پایان امسال ۵۰۰ روستای مازندران همسو با اجرای این طرح توانمند شوند و در صورت معرفی روستایی که قابلیت اجرای این طرح را داشته باشد، به طور حتم به تعداد روستاهای برخوردار نیز افزوده خواهد شد.

حسینی پور با اشاره به تجربیات ارزنده ولی الله نادعلی زاده در راستای اجرای طرح های مقاومت اقتصادی در روستای خرماکلای قائم شهر، وی را بعنوان دبیر طرح توانمند سازی ۵۰۰ روستای مازندران معرفی کرد.

طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی با رویکرد اشتغال پایدار، به منظور توسعه کمی و کیفی تولیدات و ارائه خدمات براساس مزیت‌های منطقه‌ای با بهره گیری از ظرفیت‌های محلی و بهبود وضعیت و کیفیت زندگی جامعه هدف در مازندران عملیاتی و اجرا شد.

از دیگر اهداف اجرای این طرح که در راستای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب است تلاش جهت تحقق سهم عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، به ویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقای آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه است.

گسترش عدالت اجتماعی در مناطق روستایی، عشایری، کمتر توسعه یافته و محروم کشور و جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان و گسترش پدیده حاشیه نشینی شهرها، تحقق پیشرفت فرهنگی- اجتماعی با ارتقای کیفیت جمعیت، افزایش نشاط و اصلاح سبک زندگی و تربیت جمعیت مطابق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در مناطق هدف طرح، تحقق پیشرفت اقتصادی، بهبود وضعیت اشتغال و افزایش نرخ بهره وری و ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی روستاییان و تحقق توسعه پایدار زیست محیطی از طریق حفظ و استفاده بهینه از منابع طبیعی کشور از جمله اهداف طرح توانمند سازی روستاییان با رویکرد اشتغال پایدار است.

مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی حدود ۱۱درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha