لزوم پرهیز شوراهای اسلامی از فعالیت حزبی/ تخصص ملاک انتخاب دهیاران و شهرداران در مازندران

ساری- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران از اعضای شوراهای اسلامی روستاها و شهرها خواست با پرهیز از فعالیت های جناحی و جزبی تا چشم‌انداز برای مناطق حوزه استحفاظی خود تدوین کنند و گفت : تخصص و تعهد ملاک انتخاب شهرداران و دهیاران در استان است.

رضا علیخانی کوشکک روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تصمیمات اعضای شوراهای اسلامی می بایست براساس قوانین و مقررات و برای منافع حوزه موردنظر باشد.

وی ادامه داد : همچنین اعضای شوراهای اسلامی می بایست برای پیشبرد برنامه ها و طرح های حوزه مورد نظر و سرعت بخشی به اجرای طرح ها مدیریت و نظارت جامع و قاطعی داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران همچنین ضمن تاکید و توصیه به اعضای شوراهای اسلامی که از جناح بندی و انگیزه های حزبی بپرهیزند، گفت: این نوع رفتار سیاسی ضمن دور شدن اعضا در اجرای ماموریت های کاری آنها می شود به مثابه "سم مهلک" بوده و منجر به کاهش کارایی خواهد شد.

وی با اشاره به فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در نهم اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ مبنی بر تاسیس شورای اسلامی این نهاد را نقطه عطفی برای تسهیم و مشارکت عمومی مردم در اداره امور دانست .

علیخانی کوشکک افزود: شوراها به عنوان بازوان مشورتی و اجرایی دولت به شمار می روند و برآیند خرد و توان جامعه برای اداره امور هر منطقه به شمار می روند.

وی هدف از تشکیل این نهاد را تلاش برای پیشبرد برنامه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خدماتی منطقه با مشارکت مردمی ذکر کرد و گفت: تصمیمات شوراها لازم اجرا است و این نهادها تصمیم گیر و تاثیرگذار در مناطق به شمار می روند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران عوامل تاثیر گذار در کارایی و اثربخشی این نهاد را در مقوله های مباحث قانونی، حدود اختیارات شوراها، اقدامات حمایتی، چارچوب های کاری با نهادها دانست، گفت: برای حفظ و ارتقای جایگاه و شان شوراهای اسلامی در وزارت کشور اصلاحاتی در قانون شوراها در حال انجام و در مرحله پیگیری است.

لزوم پرهیز شوراهای اسلامی از فعالیت حزبی/ تخصص ملاک انتخاب دهیاران و شهرداران در مازندران

وی از اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاهای مازندران خواست که قوانین و مقررات حوزه عملکردی خود را نصب العین قرار دهند و برای آن کوشا باشند.

علیخانی کوشکک گفت: شورا جزیی از پیکره دولت است و در اجرای کارهای کلان در سطح استان همچون آبخیزداری، محرومیت زدایی، حل مشکلات راه، آب، زباله و نخاله ها و طرح های توسعه شهری و روستایی، تنش آبی، مدیریت آب و خاک و کشت، بهبود نقاط حادثه خیز، توجه به مناطق کم بهره و نهضت ملی مسکن در کنار دیگر دستگاههای اجرایی سهیم هستند.

وی در خصوص انتظاراتی که از اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها در مازندران وجود دارد، گفت: دقت در انتخاب شهرداران و دهیاران براساس ملاک تعهد، تخصص، کارآمدی و حسن سلوک آنها با مردم باید مورد نظر قرار گیرد.

معاون استاندار مازندران اظهار داشت: همچین این افراد در عزل و نصب ها بدون درنظر گرفتن ملاحظات سیاسی براساس مصالح عموم اقدام کنند. .

وی ادامه داد : همچنین برای بناهای تاریخی حوزه استحفاظی خود ارزش قائل باشند و مشارکت های هوشمندانه برای تصویب طرح ها داشته باشند.

فرمان امام خمینی (ره) در نهم اردیبهشت ۱۳۵۸ تشکیل شورای اسلامی صادر شد که نخستین انتخابات شورای اسلامی بعد از ۲۰ سال از صدور فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در هفتم اسفند ۱۳۷۷ برگزار شد.

مازندران دارای ۶۳ شهر و سه هزار و ۱۰۵ روستا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha