رونق تولید کارخانه‌های خوراک دام گلستان در گرو اجرای طرح دامپروری قراردادی است

گرگان - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان گفت: اجرای طرح دامپروری قراردادی علاوه بر رفع و دغدغه تامین نقدینگی از سوی بهره‌برداران، رونق تولید را به کارخانه‌های خوراک دام استان باز می‌گرداند.

صاحب خیراندیش روز ‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: گلستان ۵۰ کارخانه خوراک دام با ظرفیت اسمی تولید سالانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن نهاده‌های دامی وجود دارد که در حال حاضر با یک سوم ظرفیت مشغول فعالیت و تولید هستند.

وی بیان کرد: برای سال جاری اجرای دامپروری قراردادی با ظرفیت ۲۰۰ هزار راس در استان برنامه‌ریزی شده که پوشش این تعداد دام به ۲۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

خیراندیش خواستار همراهی بیش از گذشته بانک‌های استان برای تامین ضمانت در اجرای طرح دامپروری قراردادی شد.

اجرای طرح دامپروری قراردادی با رویکرد حمایت دولت از دامداران روستایی و عشایری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بوده و در آن نهاده‌های دامی به صورت مدت‌دار در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

پوشش ۱۱ هزار راس دام سبک در قالب دامپروری قراردادی در گلستان

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان گفت: این استان از دی ماه سال قبل طرح ملی دامپروری قراردادی را به طور رسمی با مشارکت اتحادیه دامداران، اتحادیه کارخانه‌های خوراک دام، دامپزشکی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان به اجرا درآورد و موفق به پوشش ۱۱ هزار و ۲۵۰ راس دام سبک در استان شد.

خیراندیش افزود: در اجرای این طرح برای پرورش هر راس دام سبک ۲۳ میلیون ریال کنستانتره در مدت چهار ماه در اختیار بهره‌بردار قرار داده می‌شود.

خیراندیش از عرضه مستقیم گوشت قرمز در نخستین دوره پرورش دام سبک به روش دامپروری قراردادی در اردییهشت ماه سال ۱۴۰۲ در گلستان خبر داد و افزود: در این دوره محصول پرورشی یک بهره‌بردار با ظرفیت ۲۰۰ راس دام سبک عرضه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، گلستان جایگاه ویژه‌ای در تامین امنیت غذایی کشور دارد و بخش دامپروری استان حدود ۶.۵ درصد از نیاز پروتئین استان‌ها را تامین می‌کند.

در گلستان که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی استوار است، یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک عشایر و ۳۰۰ هزار راس دام سنگین وجود دارد که از سوی بیش از ۵۰ هزار بهره‌بردار پرورش داده می‌شود.

مطابق گزارش جهادکشاورزی گلستان، سال قبل بهره‌برداران حوزه دام استان موفق به تولید ۳۱ هزار و ۱۴۰ گوشت قرمز شده که ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تولید داشته است.

دامپروری گلستان نیازمند حمایت بیشتر برای نقش‌آفرینی در تامین امنیت غذایی پایدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha