۱۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۲۴
کد خبرنگار: 1050
کد خبر: 85069617
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تپه های رنگین کمانی اشتهارد جاذبه ای بی نظیر برای گردشگران

کرج - ایرنا - اشتهارد جنوبی ترین منطقه استان البرز با تپه های رنگین کمانی شاهکار خالق هستی همه ساله در ایام نوروز گردشگران فراوانی را به سوی خود فرا می خواند ، جاذبه ای بی بدیل که نگین دشت کویر منطقه شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، از جاده نظرآباد یا ماهدشت که به سمت جنوبی ترین منطقه استان البرز که می روید دشت کویری به وسعت بیش از۲۴ هزار هکتار پیش رویت قرار می گیرد که با تپه های رنگی احاطه شده است .

این تپه های رنگی جذابیت و زیبایی خاصی به دشت و نمکزارهای منطقه بخشیده و رهگذران را به سوی خود فرا می خواند که البته تعداد نظاره گران آن گاهی مواقع پر شمار است.

تپه های رنگی اشتهارد با خاک هایی به رنگ قرمز، زرد، سفید و نارنجی چشم های هر بیننده را مجذوب خود می کنند. علت رنگی بودن خاک این تپه ها وجود ذرات فلز و سایر عناصر فلزی در ترکیبات آن ها بیان شده است است؛ این مواد طی سالیان متوالی روی هم انباشه شده اند و به شکل امروزی درآمده اند.

این روزها درکنار جاده سبز چالوس ، گردشگاه های طبیعی و سرسبز طالقان ، تالاب ها ، مراکز اقامتی و تاریخی نظرآباد و ساوجبلاغ شاهد حضور گردشگرانی هستیم که به عظمتی دیگر در خلقت، آن هم در کویری خشک رسیده اند ، کویری که در بین تپه های رنگارنگ و گنبدهای نمکی هیچ پوشش گیاهی ندارد اما تنوع رنگ در خاک این منطقه به خودی خود جاذبه ایجاد کرده است.

کویر اشتهارد یا قشلاق حسین‌خانی (به کویر قارپوزآباد هم شناخته می‌شود) در موقعیت جغرافیایی شمال شهرستان اشتهارد و جنوب شرقی مهرشهر کرج در استان البرز قرار دارد. طول این کویر ۶۰ کیلومتر و عرض آن حدود ۲۰ کیلومتر است. در نقطه مرکزی کویر دق زیبایی قرار دارد و در حاشیه دق ارتفاعات و گنبدهای نمکی زیبایی که از رنگ‌های متنوعی تشکیل‌شده‌اند. گنبدهای نمکی حاشیه این کویر متأسفانه برای استخراج نمک به‌شدت مورد تخریب قرارگرفته‌اند اما مناظر کویر از فراز این ارتفاعات بسیار زیبا و دل‌انگیز است.

نزدیکی این کویر به تهران ظرفیت بالقوه‌ای را برای تبدیل‌شدن منطقه به هدف گردشگری بیابان ایجاد کرده است. پوشش گیاهی منطقه در حاشیه ارتفاعات درمنه دشتی و در هسته کویر فاقد پوشش گیاهی است.

تپه های رنگین کمانی اشتهارد جاذبه ای بی نظیر برای گردشگران

رودخانه ای که خشکی کویر اشتهارد را در برگرفته است

در جنوب کویر رودخانه شور (ابهر رود) یا به گفته بومیان شورکات از غرب به شرق جریان دارد که حاشیه این رود به‌شدت باتلاقی است و در صورت تردد با خودرو باید موردتوجه قرار گیرد.این رودخانه تا شمال و شرق اشتهارد جریان دارد و تنها رودخانه شهرستان اشتهارد استان البرز است. رودخانه شور از کوه‌های جنوب غربی آوج استان قزوین سرچشمه گرفته، پس از مشروب کردن دشت‌های ابهر، قزوین، شمال بخش اشتهارد و جنوب ساوجبلاغ به رودخانه کرج می‌پیوندد.

عظمت خلقت با گشت گذار در دل کویر اشتهارد و غار زیبای نمکی با قندیل های یک هزار ساله و عبور در حاشیه مرزهای آن ، رویش زندگی با گیاهی به نام درمنه دشتی بیش از پیش احساس می شود؛ بطوریکه با رفتن به جنوب این کویر رودخانه ابهر به آرامی با طی مسیری نسبتا طولانی پس از سیراب کردن دشت های قزوین و ابهر با گذر از اشتهارد خود را به دریاچه مسیله قم می رساند.

آری این کویر خشک و بی آب در جنوبی ترین شهرستان استان البرز جلوه گاه دیگری از زیبایی طبیعت برای گردشگران و مسافران نوروزی است که می توانند با حضور در اشتهارد از آن بهره ببرند .

اقامتگاه های بومگردی به ویژه خانه های رملی (دست کنده های هزار ساله) در کویر اشتهارد با قدمتی چند هزار ساله و جاذبه های طبیعی که چشم هر بیننده ای را خیره ساعت ها به خود مشغول می کند در کنار آسمان زیبای شب‌های کویر، تعبیه شده تا گردشگران از حضور در شهرستان اشتهارد لذت بیشتری ببرند چراکه کویرنوردی اشتهارد فقط به روز ختم نمی شود بلکه شب های پرستاره آن نیز جلوه دیگری از زیبایی طبیعت این شهرستان است.

تپه های رنگین کمانی اشتهارد جاذبه ای بی نظیر برای گردشگران

بازدید ۸۰۰ گردشگر از کویر اشتهارد

فرماندار اشتهارد ضمن دعوت از گردشگران برای حضور در این شهرستان گفت: وجود پنج امامزاده واجب التعظیم شامل امامزادگان زید و رحمان در شهرپلنگ آباد ،امامزاده سلیمان در جاده ماهدشت-اشتهارد ، امامزادگان ام کبری و ام صغری همگی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) ، منطقه گردشگری روستای جارو، حسینیه تاریخی صیادیه،حمام قدیمی و تاریخی صیادیه، مسجد جامع قاضیان از دیگر جاذبه های گردشگری است.

ابراهیم کردلو افزود:خانه های رملی، منطقه بومگردی میرزا محمود نیز باید به ابن جاذبه ها اضافه کرد.

وی یادآورشد: پنج تور گردشگری در اولین روزهای نوروز ۱۴۰۲ از مناطق گردشگری اشتهارد دیدن کردند که در مجموع ۸۰۰ نفر از این مناطق بازدید داشتند.

فرماندار اشتهارد گفت : در این میان تپه های رنگی اشتهارد از مناطق پرگردشگر این شهرستان هستند.

شهرستان اشتهارد با حدود ۳۵ هزار نفر جمعیت دارای سه شهرک صنعتی با حدود ۲ هزار واحد تولیدی و بیش از پنج هزار هکتار زمین کشاورزی یکی از قطب های صنعتی و تولیدی کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha