۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۲۱
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85067972
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رونق گردشگری نوروزی در جاذبه های دیدنی البرز 

۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۲۱
کد خبر: 85067972
رونق گردشگری نوروزی در جاذبه های دیدنی  البرز 

کرج - ایرنا- استان البرز با اینکه در مسیر مسافران ۱۵ استان و جمعیت پرشمار گردشگران شمال کشور قرار دارد اما تجارب دهه های گذشته نشان می دهد که در ایام نوروز جاذبه های طبیعی و تاریخی این استان کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، البرز با گستره ای حدود پنج هزارو۸۰۰ کیلومتر مربع دارای جاذبه های فراوان تاریخی و طبیعی است و اگرچه شمار پرتعداد مسافران و گردشگران جاده های این استان به صورت سواره بخشی از زیبایی های آن را به نظاره می نشینند اما بنا به گفته مسوولان اجرایی و میراث فرهنگی ، البرز کمتر مقصد گردشگری بوده و می توان گفت که یک معبر اصلی برای تردد مسافران به شمار می رود.

اینکه چرا البرز تاکنون نتوانسته از خیل عظیم مسافران و گردشگران بخش قابل توجهی از آنها را در ایام نوروز به خود جذب کند بنا به گفته برخی مسوولان علت را باید در عدم اطلاع رسانی کافی توسط دستگاه های اجرایی در خصوص مراکز تاریخی و طبیعی و ضعف زیر ساخت ها در بخش خدمات گردشگری آن جستجو کرد.

همه ساله در ایام تعطیلات نوروزی بیش از ۳۰ میلیون تردد جاده ای در راه های البرز ثبت می شود و اگر چه نوروز امسال با ماه مبارک رمضان تقارن یافته اما شمار ترددها در این محورهای مواصلاتی قابل توجه است به نحویکه از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تا ششم فروردین ماه جاری آمار تردد ها بیش از هفت میلیون تردد خودرویی را نشان می دهد.

با این اوصاف از تردد فراوان خودروها در جاده های البرز این انتظار را می رود که به نسبت این ترددها شمار بازدید گردشگران هم از مکان های تاریخی و طبیعی استان میلیونی باشد و صف های طولانی برای بازدید از مراکز تاریخی مانند تپه ۹ هزار ساله ازبکی نظرآباد یا کاخ های مروارید ، سلطانیه و ناصری تشکیل شود.

کاروانسراهای تاریخی شاه عباسی و ینگی امام در قرون گذشته استراحتگاه هزاران مسافران خسته جاده ابریشم بوده است و امروز نیز بناهای زیبای آنها در دل استان البرز خودنمایی می کند اما تاریخ به گونه ای رقم خورده که نظاره چندانی از سوی گردشگران را در آنها شاهد نیستیم.

تلاش ها برای رونق گردشگری البرز

چراغ سبز گردشگری نوروزی به جاذبه های تاریخی  البرز 

اگرچه گردشگری استان البرز در طول های گذشته چندان رونقی نداشته است اما اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی این استان از سال گذشته فعالیت های قابل قبولی برای آشتی و آشنایی گردشگران با جاذبه های تاریخی و طبیعی این استان در ایام نوروز آغاز کرده است تا سهم گردشگری نوروزی را در البرز افزایش دهد.

این تلاش ها در بخش های خدمات سفر ، ایجاد تورهای رایگان گردشگری ، راه اندازی نوروزگاه ها ، برپایی جشنواره ها ،گشودن دروازه های مراکز تاریخی شاخص بر روی گردشگران و توسعه مراکز خدمات گردشگری و پذیرایی با حمایت دولت سیزدهم و مجموعه مدیریت اجرایی استان در حال نتیجه دادن است.

نوروزگاه ها و جشنواره های گل و گیاه

چراغ سبز گردشگری نوروزی به جاذبه های تاریخی  البرز 

فعال سازی نوروزگاه ها و جشنواره های گل و گیاه در کنار توسعه مکان های تفریحی مانند احداث تفرجگاه های زیبا در حاشیه رودخانه کرج با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، شهرداری کرج و بخش خصوصی حرکتی جدید برای خروج از رکود گردشگری در این استان به شمار می رود که در ۲ سال گذشته این گونه اقدامات شتاب بیشتری به خود گرفته است.

برپایی جشنوارهای لاله ها که ابتدا از حدود ۱۰ سال پیش در حاشیه جاده کرج - چالوس و نزدیکی روستای گچسر با ابتکار بخش خصوصی کلید خورد اکنون به روشی ارزشمند برای جذب گردشگران در مناطق دیگر استان البرز همچون دشت لاله های روستای کندر در پایین دست سد کرج و حاشیه جاده کرج - چالوس ، جشنواره لاله ها در باغ گل های پارک شهید چمران و باغ هوشمند و تولیدی گردشگری گل محمدی در شهرستان ساوجبلاغ تبدیل شده است .

چراغ سبز گردشگری نوروزی به جاذبه های تاریخی  البرز 

گشایش این جشنواره ها در فصول بهار و تابستان موجب شده تا استان البرز بتواند از سیل عظیم گردشگران گذری خوشه هایی برای توسعه اقتصادی و رونق گردشگری خود دست و پا کند و از حالت عبوری به مقصد گردشگری تغییر وضعیت دهد.

در این میان برپایی نوروزگاه ها با کمک گروه های هنری و صنایع دستی اقوام ایرانی در محوطه های تاریخی مانند کاخ تاریخی مروارید ، پارک ها و بوستان های شاخص استان در ۲ سال گذشته روزنه امید بخش دیگری برای جذب گردشگران در این استان گشوده است که بنا به روایت آماری از نوروز ۱۴۰۱ تا کنون شاهد تحولاتی در این بخش هستیم .

با اینکه گردشگری استان البرز از سال ۹۸ تا نوروز ۱۴۰۱ به سبب شیوع گسترده کرونا دچار رکورد و محدودیت مضاعف شد اما فعال سازی بیش از چند جشنواره محلی اقوام و نوروزگاه ها از سال ۱۴۰۱ تا کنون در این استان موجب شد تا بار دیگر گردشگری این استان مورد توجه علاقه مندان به سیر و سیاحت قرار گیرد.

هرچند استان البرز با داشتن جاذبه های فراوان و بسترهای مناسب مانند قرار گرفتن در در شاهراه ارتباطی ایران می بایست سهم عظیمی از درآمد گردشگری کشور به خود اختصاص دهد اما بنا به عللی نتوانسته از بستر جاده های پرترافیک جز آلودگی هوا و خستگی مردم و مسافران خوشه چندانی برای رونق گردشگری بچیند.

با این وجود متولیان امور در کنار ایجاد جشنواره ها و نوروزگاه ها طرح های دیگری برای گسترش سفره گردشگری استان گشودند تا این بخش از مهجوریت به متن نگاهها آید و تحولی عظیم برای آینده استان رقم بزند.

گشایش دروازه بناهای تاریخی شاخص

چراغ سبز گردشگری نوروزی به جاذبه های تاریخی  البرز 

گشودن دروازه های بناهای شاخص تاریخی مانند کاخ مروارید مهر شهر کرج که در دهه ۴۰ شمسی در کنار باغ تاریخی و ۳۰۰ هکتاری سیب مهرشهر احداث شده است فتح بابی برای رونق گردشگری استان البرز به شمار می رود؛ این اثر تاریخی ارزشمند نیز اکنون میزبان جشنواره و نوروزگاه اقوام است و در این روزها مهمانان زیادی از اقصی نقاط کشور دارد.

تپه تاریخی و باستانی ازبکی نظرآباد که خشت ۹ هزار ساله آن در سازمان ملل متحد نگهداری می شود ، کاخ سلطانیه (مربوط به دوره قاجاریه ) در محدوده دانشکدگان منابع طبیعی و کشاورزی دانشگاه تهران مستقر در کرج ، کاخ ناصری شهرستانک (مربوط به دوره قاجاریه ) ، کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ (مربوط به دوره صفویه ) و حمام تاریخی مصباح (مربوط به دوره قاجاریه ) از جمله آثاری هستند که این روزها بر روی گردشگران گشوده شده و مردم می توانند بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران زمین را مشاهده آنها به صورت عینی ورق بزنند.

برپایی تورهای رایگان البرز گردی

چراغ سبز گردشگری نوروزی به جاذبه های تاریخی  البرز 

یکی دیگر از اقدامات برای رونق گردشگری برپایی تورهای رایگان خدمات گردشگری برای مردم و مسافران نوروزی است که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز ، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج و مراکز بخش خصوصی خدمات گرذشگری در این استان توانسته جنبه عدالت محور به سیر و سیاحت این استان ببخشد.

این تورها با استفاده از امکانات عمومی و رایگان فرصتی مناسب برای شناساندن جاذبه های دیدنی استان البرز به وجود آورده است که راه اندازی آنها با استقبال مردم و مسافران نوروزی همراه شده است .

این ابتکار عمل نشان می دهد که مجموعه دست اندرکاران بخش گردشگری استان البرز تلاش خود را برای رفع مهجوریت صنعت گردشگری استان به کار گرفته اند.

اگر چه این اقدام با هزینه هایی برای دولت ، مدیریت شهری کرج و بخش خصوصی همراه است اما این تلاش جمعی در سال های آینده نتیجه خواهد داد و برق نگاه جاذبه های طبیعی و تاریخی در دلها جا خشک خواهد کرد.

توسعه مراکز خدمات گردشگری

چراغ سبز گردشگری نوروزی به جاذبه های تاریخی  البرز 

استان البرز به لحاظ زیر ساخت های خدمات گردشگری مانند هتل ها ، مراکز پذیرایی ، مهمانسراها و سایر مراکز حرف چندانی برای گفتن ندارد و همین موضوع یکی از دلایل عدم استقبال گردشگران از جاذبه های آن است.

اگر چه طبق آمار اکنون حدود ۴۰۰ مکان اقامتی و خدمات گردشگری در استان البرز وجود دارد اما بنا به گفته برخی متولیان امر این تعداد به تناسب جمعیت مسافران نیست.

با این حال اداره کل میراث فرهنگی ، گرذشگری و صنایع دستی استان البرز از سال ۱۴۰۰ تاکنون برای رفع این کاستی مجوز ساخت بیش از ۳۰ طرح خدمات گردشگری در زمینه هتل ، میهمانپذیر و سایر مکان های خدماتی صادر کرده و اکنون این طرح ها در حال ساخت و بهره برداری قرار دارد.

چراغ سبز گردشگری نوروزی به جاذبه های تاریخی  البرز 

در کنار این اقدامات ، توسعه واحدهای بومگردی که اکنون شمار آنها به حدود ۱۵ واحد می رسد یکی دیگر از اقدامات برای توسعه گردشگری در مناطق شهری و روستایی استان البرز به شمار می رود که طبق برنامه ریزی باید تعداد این واحدها تا چهار آینده از ۵۰۰ واحد بگذرد.

استان البرز حدود ۳۰۰ روستا دارد که با داشتن آب و هوای مناسب و جاذبه های تاریخی و طبیعی بیش از ۱۶۰ روستای آنها هدف گردشگری تعریف شده است .

افزایش واحدهای بومگردی در کنار توسعه مراکز خدمات گردشگری از مهمترین برنامه های اداره کل میراث فرهنگی البرز است.

اکنون تمام مراکز خدمات گردشگری استان البرز در کنار واحدهای بومگردی در حال پذیرایی از گردشگران نوروزی هستند.

بازدید ۷۳ هزار گردشگر از جاذبه های تاریخی و طبیعی البرز

چراغ سبز گردشگری نوروزی به جاذبه های تاریخی  البرز 

به گفته سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز از ابتدای سفرهای نوروزی (۲۵ اسفند ۱۴۱۰) تا کنون بیش از ۷۳ هزار گردشگر از جاذبه های تاریخی و طبیعی شاخص این استان بازدید کرده اند.

یحیی دارایی افزود: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیر نشان می دهد و پیش بینی می شود شمار گردشگران تا پایان تعطیلات نوروزی از ۳۰۰ هزار نفر عبور کند.

وی بیان کرد : اگر چه تعداد گردشگران به نسبت وضعیت جغرافیایی استان مطلوب و دلخواه نیست اما روزنه امیدی برای گردشگری خفته این استان به شمار می رود.

استان البرز ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی ارزشمند دارد که ۳۰۰ اثر آنها ثبت ملی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha