۱۳ فروردین ۱۴۰۲، ۶:۰۴
کد خبر: 85071488
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مردم بلغارستان امروز پای صندوق‌های رای می‌روند

۱۳ فروردین ۱۴۰۲، ۶:۰۴
کد خبر: 85071488
مردم بلغارستان امروز پای صندوق‌های رای می‌روند

تهران- ایرنا- مردم بلغارستان در بحبوحه افزایش نارضایتی از نخبگان سیاسی خود، در پنجمین انتخابات پارلمانی این کشور در دو سال اخیر امروز یکشنبه به پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا از رویترز، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این رأی‌گیری احتمالاً باعث می‌شود بلغارستان دوباره به اکثریت پارلمانی کارآمد نرسد. رای گیری از ساعت ۷ صبح به وقت محلی آغاز و در ساعت ۲۰ به پایان می‌رسد.

ائتلافی از حزب راست میانه (GERB) متعلق به بویکو بوریسوف نخست وزیر سابق و اتحادیه نیروهای دموکراتیک (SDS) و همچنین ائتلاف تازه تاسیس حزب غرب گرای ما به تغییر ادامه می‌دهیم (PP) و حزب اصلاح طلب بلغارستان دموکراتیک (DB) در این رقابت سیاسی حضور دارند.

ژنووا پتروا از موسسه پژوهشی آلفا ریسرچ در خصوص انتخابات پارلمانی بلغارستان، گفت: صرف نظر از این که چه حزبی پیروز می‌شود، همچنان پرسش بزرگ حل ناشدنی به نظر می‌آید و آن اینکه چشم انداز تشکیل دولت چگونه است و چطور تشکیل می‌شود؟

پترووا افزود: با توجه به این که این احزاب در بلغارستان چهار پارلمان موقت داشته‌اند، متوجه می‌شویم در حال حاضر هیچ نیروی سیاسی وجود ندارد که نه فقط اکثریت مطلق بلکه مزیت کافی برای تعیین دستور کار را داشته باشد.

این دو ائتلاف در نظرسنجی‌ها شانه به شانه یکدیگر حرکت می‌کنند و آخرین نتایج گروه تحقیقاتی Exacta محبوبیت آنها را به ترتیب ۲۶.۲% و ۲۵.۶% و پس از آنها حزب ملی‌گرای Revival با ۱۲.۸% اقبال را نشان می‌دهد.

یکی از انتقادات به حزب بوریسوف آن است که وی به اندازه کافی برای جلوگیری از فساد در کشور در طول یک دهه صدارت طولانی خود که در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید، کاری انجام نداده است؛ چیزی است که بوریسوف آن را رد می‌کند.

به گزارش رویترز، همچنین موضع بلغارستان در قبال جنگ روسیه و اوکراین متزلزل بوده است. صوفیه که زمانی متحد ولادیمیر پوتین بود، از زمانی که مسکو عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد، از کی‌یف حمایت کرد.

دو ائتلاف حاضر در رقابت امروز یکشنبه از دولت بلغارستان خواسته‌اند موضع طرفداری از اوکراین را حفظ کند، اما رومن رادف رئیس‌جمهور که از قدرت زیادی برخوردار است، بر رویکردی ظریف‌تر تاکید دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha