کدام کشورهای عربی بیشترین واردات سلاح را داشتند؟

تهران - ایرنا- براساس جدیدترین گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم ۹ کشور عربی در فهرست ۴۰ وارد کننده بزرگ سلاح در جهان قرار گرفتند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، در گزارش ماه مارس موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم آمده است که عربستان، قطر و مصر جزء ۱۰ کشور وارد کننده بزرگ سلاح در جهان به شمار می روند و امارات، کویت، الجزائر، مغرب، اردن و بحرین نیز از دیگر کشورهای عربی هستند که از بزرگترین واردکنندگان سلاح هستند.

براساس این گزارش، آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، آلمان، ایتالیا، انگلیس، اسپانیا، کره جنوبی در کنار رژیم صهیونیستی بزرگترین صادرکنندگان سلاح به شمار می روند.

این موسسه بین المللی در گزارش خود آورده است که بیش از ۲۶۰ هواپیمای جنگنده به منطقه خاورمیانه صادر شده است و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای خرید بیش از ۱۸۰ فروند جنگنده نیز درخواست داده اند.

براساس این گزارش، اکثر قراردادهای سلاح در بین کشورهای عربی متعلق به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است و واردات سلاح منطقه مغرب عربی کاهش یافته ولی جایگاه مصر در این زمینه همچنان نسبت به گذشته ثابت باقی مانده است.

عربستان
عربستان پس از هند (۱۱ درصد) در رتبه دوم واردات تسلیحات در جهان قرار گرفت و ۹.۶ درصد از کل تسلیحات وارداتی در جهان بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد.

با این حال، واردات تسلیحات عربستان در مقایسه با دوره ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی اندکی کاهش یافت.

آمریکا با ۷۲ درصد یا نزدیک به سه چهارم در صدر کشورهایی قرار گرفت که به عربستان تسلیحات ارسال کردند و پس از آن فرانسه (۶.۴ درصد) و اسپانیا (۴.۹ درصد) قرار گرفتند.

قطر

کشور قطر از هفدهمین وارد کننده بزرگ تسلیحات در جهان بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷، با افزایش ۳۱۱ درصدی، به سومین وارد کننده سلاح در جهان بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ جهش کرد.

آمریکا با ۴۲ درصد، فرانسه با حدود ۲۹ درصد و ایتالیا با ۱۴ درصد در صدر فهرست کشورهای صادر کننده سلاح به قطر قرار گرفتند.

امارات

امارات متحده عربی نیز در فهرست بزرگترین وارد کنندگان اسلحه، از رتبه پنجم در جهان بین سالهای (۲۰۱۳-۲۰۱۷) به رتبه یازدهم بین سالهای (۲۰۱۸-۲۰۲۲) تنزل پیدا کرد.

این کاهش شامل سهم این کشور از واردات تسلیحات جهانی است که از ۴.۱ درصد بین سالهای (۲۰۱۳-۲۰۱۷) به ۲.۷ درصد بین سالهای (۲۰۱۸-۲۰۲۲) کاهش یافت که کاهشی قابل توجهی بین دو دوره به شمار می رود و احتمالاً این کاهش واردات تسلیحات مربوط به رویکرد ابوظبی در حرکت به سمت ساخت بخشی از تسلیحات خود و حتی صادرات مازاد آن می باشد چرا که امارات در بین ۲۵ کشور برتر صادرکننده تسلیحات قرار گرفت و این کشور به واردات انواع خاصی از سلاح ها بی نیاز شد.

این کشور با ۰.۴ درصد از کل صادرات تسلیحات جهان در رتبه هجدهم جهان در زمینه صادرات اسلحه قرار گرفت.

مصر با (۲۸ درصد)، اردن با (۲۷ درصد) و الجزایر با (۱۵ درصد) در صدر مشتریان تسلیحاتی امارات بودند.

در مورد تامین کنندگان تسلیحات امارات، آمریکا با حدود ۶۶ درصد پیشتازی خود را حفظ کرد و پس از آن ترکیه (۷.۴ درصد) قرار گرفت.

نکته جالب توجه این است که روسیه با ۵.۴ درصد در رتبه سوم کشورهای صادر کننده سلاح به امارات قرار گرفت. اگرچه ارتش امارات به اتکای خود به تسلیحات غربی معروف است، اما از ابتدای قرن جدید شروع به باز کردن درهای خود به روی بازارهای جدیدی مانند ترکیه، روسیه و چین کرده است.

کویت

کویت واردات تسلیحات خود را از ۰.۹ درصد کل تسلیحات جهان در دوره بین سالهای (۲۰۱۳-۲۰۱۷) به ۲.۴ درصد در دوره بین سالهای (۲۰۱۸-۲۰۲۲) در بازار جهانی افزایش داد و اینگونه واردات تسلیحاتی این کشور به میزان ۱۴۶ درصد بالا رفت.

این کشور از رتبه ۲۳ بزرگترین واردکنندگان تسلیحات جهان به رتبه ۱۲ رسید و از ۱۱ کشور پیشی گرفت.

آمریکا بیش از سه چهارم (۷۸ درصد) واردات تسلیحات کویت را به خود اختصاص داد و ایتالیا با حدود ۱۰ درصد و فرانسه با ۹ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

الجزایر
خرید تسلیحات الجزایر شاهد کاهش شدید ۵۸ درصدی بین دو دوره (۲۰۱۳-۲۰۱۷) و (۲۰۱۸-۲۰۲۲) بود.

واردات جهانی تسلیحات الجزایر از ۴.۱ درصد به ۱.۸ درصد در بین دو دوره فوق الذکر کاهش یافت و این امر بر رتبه الجزایر در میان وارد کنندگان عمده اسلحه تأثیر گذاشت و این کشور را از رتبه ۱۲ به ۱۸ در جهان پایین آورد.

با این حال، الجزایر در صدر کشورهای آفریقایی واردکننده تسلیحات باقی ماند؛ به استثنای مصر که این گزارش آن را به عنوان یکی از کشورهای خاورمیانه طبقه بندی کرد.

روسیه بیشترین سهم از بازار واردات تسلیحاتی الجزایر را با ۷۳ درصد در اختیار داشت و آلمان ۱۰ را از آن خود کرد. نکته جالب توجه این است که فرانسه با وجود فراز و نشیب روابط دو کشور در رتبه سوم صادرات سلاح به الجزایر با ۵.۲ درصد قرار داشت و همزمان صادرات تسلیحاتی چین به الجزایر نیز روند صعودی داشت.

مغرب

همانند الجزایر، سهم واردات جهانی تسلیحات مغرب از ۱.۱ به ۰.۸ درصد کاهش یافت و از رتبه ۲۱ به رتبه ۲۹ جهان تنزل یافت.

مغرب پس از الجزایر دومین وارد کننده بزرگ تسلیحات در آفریقا است و کاهش واردات تسلیحات آنها باعث کاهش سهم آفریقا در بازار تسلیحات وارداتی شد.

آمریکا بیش از سه چهارم (۷۶ درصد) واردات تسلیحات این کشور را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که فرانسه با ۱۵ درصد در رتبه دوم قرار گرفت که نشان دهنده تمایل پاریس برای دستیابی به تعادل بین الجزایر و مغرب است که بازار مهمی برای تسلیحات این کشور هستند.

نکته قابل توجه این است که مغرب به دنبال باز کردن درهای خود به روی بلوک شرق به نمایندگی چین بود؛ به گونه ای که پکن ۶.۸ سهم از معاملات تسلیحاتی مغرب را به دست آورد.

اردن
اگرچه اردن در فهرست چهل کشور وارد کننده سلاح که توسط مؤسسه استکهلم تهیه شد، در رتبه ماقبل آخر قرار گرفت، اما وجه تمایز آن این است که دومین کشور عربی در فهرست ۲۵ کشور برتر صادر کننده سلاح است.

صادرات جهانی تسلیحات اردن به ۰.۲ درصد رسیده است که بین دو دوره مطالعاتی (۲۰۱۳-۲۰۱۷) و (۲۰۱۸-۲۰۲۲) ۱۴ درصد افزایش را نشان داد.

تسلیحات اردن به میزان (۶۱ درصد) به بازار آمریکا و (۲۶ درصد) به بازار مصر و (۷ درصد) به بازار ارمنستان روانه شد.

در مورد واردات تسلیحات، سهم واردات جهانی این کشور از ۰.۸ درصد به ۰.۵ درصد کاهش یافت.

آمریکا با حدود ۴۰ درصد در صدر کشورهای تامین کننده تسلیحات به اردن قرار داشت. امارات با ۲۰ درصد و سپس روسیه با حدود ۱۷ درصد در مرتبه های بعدی قرار گرفتند.

نقشه تامین کنندگان تسلیحات اردن نشان دهنده نوعی تنوع است. به رغم روابط نزدیک اردن با واشنگتن، اما این کشور تمام تخم های خود را در سبد آمریکایی قرار نداد و این موضوع واردات تسلیحات از امارات و روسیه را توضیح می دهد.

بحرین
اگرچه بحرین در رتبه چهل و آخر فهرست قرار گرفت، اما بالاترین نرخ رشد کشورهای عربی را در واردات اسلحه بین دو دوره مورد مطالعه گزارش موسسه صلح استکهلم با حدود ۳۸۰ درصد به نام خود به ثبت رساند.

پیش از آن در سطح بین المللی تنها اوکراین با (۸۶۳۱ درصد)، ناتو با (۲۷۰۰ درصد) و صربستان با (۷۴۳ درصد) قرار داشتند.

سهم بحرین از واردات جهانی سلاح بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، ۰.۵ درصد بود. این میزان نسبت به سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، ۰.۱ درصد افزایش نشان می دهد.

۸۳ درصد واردات این کشور متعلق به تسلیحات آمریکایی بوده است؛ در حالی که سهم انگلیس ۷ درصد و ایتالیا ۴.۱ درصد بوده است.

در فهرست چهل وارد کننده عمده اسلحه، کشورهای عربی برجسته ای مانند عراق، سوریه، سلطان نشین عمان، سودان، لیبی، تونس، موریتانی و لبنان حضور ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha