مردم تقاضای خودسرانه تزریق و استفاده آنتی بیوتیک نداشته باشند

قصرشیرین- ایرنا- رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین با بیان اینکه آنتی بیوتیک هیچ تاثری در درمان زیرسویه های شایع کرونا ندارد، گفت: مردم تقاضای خودسرانه تزریق و استفاده از آمپول های آنتی بویتیک را نداشته باشند چون سیر بیماری را طولانی تر و عوارض بیشتری دارد.

دکتر «عمران آزادی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون رعایت شیوه نامه های بهداشتی در شهرستان قصرشیرین بسیار اسف بار است و استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به زیر ۱۰ درصد رسیده و همین باعث شده تا شاهد شیوع زیرسه های های کرونا و اومیکرون در سطح شهرستان قصرشیرین باشیم.

وی اظهار کرد: کرونا یک بیماری ویروسی است درحالی که آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های باکتریایی استفاده می شود ولی در مراجعاتی که مردم به مراکز درمانی و به خصوص بیمارستان دارند پزشکان را مجبور به تجویز آنتی بیوتیک که اصلا تاثیری در روند درمان بیماری ندارد می کنند و همین باعث شده تا شاهد مصرف بی رویه آنتی بویتک در شهرستان باشیم.

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: اکنون در زمینه موجودی دارو در شهرستان قصرشیرین مشکلی نداریم و طبق بازدیدی که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه و همچنین بازدید محیطی معاون غذا و دارو علوم پزشکی کرمانشاه از شهرستان در ایام نوروز داشتند وضعیت ما نسبت به میانگین کشوری در زمینه وجود آنتی بیوتیک و دارو مطلوب است.

دکتر آزادی ادامه داد: موج بیماری شایع در شهرستان زیرسویه ی اومیکرون است و از مردم به خصوص مبتلایان به این بیماری ویروسی خواهش می کنیم که نسبت به استفاده از ماسک در مکان های مسقف و عمومی و همچنین رعایت قرنطینه و فاصله اجتماعی اقدام کنند چون قدرت سرایت اومیکرون بسیار بالا است.

وی گفت: رعایت شیوه نامه های بهداشتی و شستن دست ها، استفاده از ماسک، رعایت قرنطینه و جدا سازی فرد بیمار برای پنج تا هفت روز در منزل هم مانع انتشار بیماری و هم به اقتصاد خانواده ها نیز کمک می کند.

او اضافه کرد: مبتلایان به زیرسویه های اومیکرون بدون هیچ گونه نیاز دارویی و با استفاده از مایعات گرم و استراحت در منزل بهبودی پیدا می کنند از این رو نیاز به آنتی بیوتیک ندارند و تنها در مواردی که فرد بدحال بوده باید به پزشک مراجعه کند.

وی با بیان اینکه در صورت عرضه آنتی بیوتیک و سرم از سوی داروخانه ها بدون تجویز پزشک حتما برخورد می کنیم، گفت: اکنون عامل انتشار و شیوع بالای زیرسویه ی اومیکرون به دلیل حضور افراد مبتلا بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی و قرنطینه در سطح شهر و مکان های سقف و عمومی است.

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: از تمام افراد با بیماری های زمینه ای که ۶ ماه از تزریق واکسن کرونای آن ها گذشته درخواست می کنیم تا برای تزریق دُز یادآور واکسن کرونا به مراکز درمانی ما مراجعه کنند.

وی افزود: در شهرستان قصرشیرین در نوبت اول ۸۰ درصد جمعیت، نوبت دوم ۶۰ درصد و نوبت سوم ۴۰ درصد واکسن کرونا را دریافت کرده اند ولی استقبال و مراجعه برای تزریق دُز چهارم واکسن کرونا در سطح شهرستان قصرشیرین بسیار پایین بوده است.

وی ادامه داد: اگر علائمی چون آبریزش بینی، تب، بدن‌درد، سرفه خشک و گلو درد دارید، از رفتن به محل کار و یا فرستادن کودک دارای این علائم به مدرسه، به مدت حداقل ۲ تا سه روز خودداری کنید وشیوه نامه های بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنید.

شهرستان قصرشیرین دارای یک بیمارستان است که سال ۷۶ ساخته شده و بخش های اطفال، اتاق عمل، جراحی عمومی، آزمایشگاه، بخش زنان و زایمان، سونوگرافی، رادیوگرافی، اورژانس، داروخانه، بخش سرپایی، بستری و تخت های CPR در آن مستقر است.

ظرفیت بیمارستان اکنون ۳۲ تختخواب است که این بیمارستان با ۹۶ تخت مصوب دارای چهار بخش داخلی، اطفال، بیهوشی و جراحی است.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق و ۲ مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت ساکن دارد.

این شهرستان علاوه بر جمعیت خود به دلیل داشتن ۲ مرز رسمی هر روز محل عبور و مرور تجار، بازرگانان و خودروهای ترانزیتی و همچنین اتباع کشور عراق است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha