آیین‌های شب‌های قدر مراغه در ۲۱ مکان به صورت خانوادگی برگزار می‌شود

مراغه- ایرنا- رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه گفت: آیین‌های شب‌های قدر امسال در ۱۷ مسجد و چهار حسینیه این شهرستان برای خواهران و برادران برگزار می‌شود و اعضای خانواده‌ها با حضور در این مکان‌ها می‌توانند به صورت همزمان از برنامه‌های مذهبی این شب فیض ببرند. 

«حجت‌الاسلام بهروز جعفری» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در بقیه هئیت‌های مذهبی و مساجد سطح شهر نیز به صورت مجزا برنامه‌هایی برای آقایان یا در برخی موارد صرفا برای خانم‌ها برگزار خواهد شد.

به گفته وی مسجد جامع، مسجد امام‌زاده، مسجد پیر روشنایی، مسجد خاتم‌الانبیای شهرک ولی‌عصر(عج)، مسجد اسلامیه محله میکائیل‌آباد، مسجد جامع پهرآباد، مسجد انصاری، مسجد امام رضا(ع) کوی طالقانی از جمله مساجدی است که آیین‌های شب‌های قدر در آنها به صورت خانوادگی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر مساجدی که در شب‌های قدر پذیرای خانواده‌هاست می‌توان به مسجد کوره‌خانه، مسجد قدس یوسف‌آباد، مسجد شهداء، مسجد شیخ‌بابا، مسجد اشاقه‌کوچه، مسجد محله چهل‌پا (نهاد قرآن و چهل‌پای پایین)، مسجد امام مهدی(عج) شهرک، مسجد امام حسین(ع) دروازه و مسجد باب‌الحوائج محله میکائیل‌آباد اشاره کرد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه اضافه کرد: آیین‌های شب‌های قدر امسال در هئیت‌الزهرا(س)، هئیت عاشوراییان، حسینیه بیت‌الرقیه(س) و هئیت زینبیه نیز به صورت خواهران و برادران برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا همزمان با فرارسیدن شب‌های قدر و سالروز شهادت امیرالمومنین(ع) مراسم احیاء در مسجد جامع و دیگر مساجد مراغه از ساعت ۲۲:۳۰ با مداحی «سهراب سبزی» آغاز می‌شود.

این آیین از ۲۳ تا ۲۴ اقامه سه‌روز نماز قضا توسط حجت‌الاسلام «طاعی» و از ۲۴ تا یک بامداد با دعای «جوشن کبیر» توسط حجت‌الاسلام فرجی و علوی و مداح گرانقدر جناب آقای کریمی ادامه می‌یابد.

همچنین از ساعت یک بامداد تا ۱:۳۰ مراسم «بک یاالله و قرآن به سر گرفتن» توسط امام جمعه محترم حضرت آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی (مدظله) برگزار می‌شود و برنامه شب قدر پایان می‌یابد.

فرازی از سخنان مقام معظم رهبری (مدظله) در خصوص شب‌های قدر، فرصت بی‌نظیرِ طلب مغفرت از پروردگار را پیش‌روی ما قرار می‌دهد.

شب قدر؛ ظرفیتی سترگ برای استغفار و پالایش روح

شب قدر، ظرفیتی سترگ برای استغفار، خودسازی، پالایش روح و راهی برای تکامل است که باید از این شب‌ها، به بهترین نحو برای طلب بخشش و آمرزش گناهان و کسب فضایل معنوی استفاده شود.

اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است: «اعمالی که در هر سه شب انجام می‌شود و به اعمال مشترک معروف است» و «اعمالی که مخصوص هریک از شب‌های مبارک نوزدهم، بیست‌ویکم و بیست‌وسوم است».

«غسل کردن»، «خواندن ۲ رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره‌ی توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود: استَغفِرُالله وَ اَتوبُ اِلَیهِ» و «باز کردن قرآن کریم، گذاشتن کلام وحی در مقابل، خواندن دعا و خواستن حاجت از خداوند» جزو اعمال مشترک است.

از دیگر اعمال مشترک شب‌های قدر می‌توان به «خواندن مناجات پس از سر گرفتن مصحف شریف (قرآن کریم)، زیارت بارگاه امام حسین (ع)، احیا داشتن و موارد متعدد دیگر اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha