۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱:۲۱
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85079493
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ژاپن خواستار ثبات در تنگه تایوان و چین خواهان عدم مداخله توکیو شد
هیروکازو ماتسونو وزیر کابینه ژاپن

تهران- ایرنا- مقام‌های ژاپنی در دیدار با مسئولان چینی نسبت به صلح و ثبات در تنگه تایوان تاکید کردند و چینی‌ها نیز خواستار عدم مداخله توکیو در امور تایوان شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزارت خارجه ژاپن دوشنبه در بیانیه‌ای با اعلام اینکه این دیدار پس از پایان رزمایش سه روزه چین در اطراف تایوان برگزار شد، گفت: ما نگرانی عمیق خود را در مورد اوضاع دریاهای شرق و جنوب چین ابراز کرده و بر اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان تاکید کردیم.

توکیو همچنین خواستار جلوگیری از ورود کشتی‌های گارد ساحلی چین به آبهای ژاپن شد و نسبت به فعالیت نظامی پکن در نزدیکی ژاپن و همکاری چین و روسیه عمیقا ابراز نگرانی کرد.

«هیروکازو ماتسونو» وزیر کابینه ژاپن به خبرنگاران گفت: صلح و ثبات در تنگه تایوان، نه تنها برای امنیت ژاپن بلکه برای ثبات جامعه جهانی نیز مهم است.

در همین حال، مقام‌های چینی در دیدار دوشنبه با مسئولان ژاپنی از «اقدامات منفی» توکیو در مورد دریاهای شرق و جنوب چین، جزایر دیائوکو (سنکاکو) و تنگه تایوان انتقاد کردند.

به گزارش وزارت خارجه چین، پکن از توکیو خواست تا «همه اظهارات و اقداماتی» که تمامیت ارضی چین را نقض و حقوق و منافع دریانوردی را تضعیف می‌کند، خودداری کند.

چین همچنین از ژاپن خواست تا از دخالت در امور تایوان پرهیز کند.

توکیو و پکن مرز رسمی در دریای شرق چین ندارند اما ماه گذشته یکی خط تماس نظامی ایجاد کردند تا از هرگونه برخوردی در این آبها جلوگیری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha