مساجد را قرارگاه فعالیت‌های قرآنی قرار دهیم

تهران- ایرنا- نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری از مسجد به عنوان پایگاه تربیت دینی نسل ‌آینده یاد کرد که می‌تواند قرارگاه فعالیت‌های قرآنی باشد.

به گزارش ایرنا از ستاد خبری سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم،‌ حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم شب گذشته ۲۱ فروردین در بازدید از نمایشگاه قرآن گفت: مساجد به عنوان پایگاه تربیت دینی نسل ‌آینده باید قرارگاه فعالیت‌های قرآنی باشند و علاوه بر این باید شبکه فعالیت‌های قرآنی مسجدمحور شکل بگیرد و جریان‌سازی کند.

مسئول ستاد هماهنگی ارتباطات دولت و روحانیت درباره ضرورت تبدیل هر مسجد به یک پایگاه قرآنی به عنوان مطالبه مقام معظم رهبری، اظهار کرد: مساجد به عنوان خانه های خدا روی زمین پایگاه تربیت دینی نسل جوان و آینده ساز محسوب می شوند. اگر مسجد را که مهمترین مرکز تربیت دینی است از قرآن خالی کنیم، دیگر جایی برای فعالیت های قرآنی اثرگذار باقی نمی ماند.

مساجد را قرارگاه فعالیت‌های قرآنی قرار دهیم

این حافظ و داور بین المللی قرآن کریم تأکید کرد: مساجد باید قرارگاه فعالیت های قرآنی باشند و همان طور که مقام معظم رهبری تاکید کردند هر مسجد تبدیل به یک پایگاه قرآنی شود. همچنین باید شبکه فعالیت های قرآنی مسجدمحور شکل بگیرد و جریان‌سازی کند.

برای شبهات در مساله حجاب اقدامی نکرده ایم

رضا مراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: حجاب در فرهنگ اسلامی یک واجب شرعی و در قانون نظام جمهوری اسلامی ایران یک حکم قانونی است و آموزش و پرورش خود را مکلف به اجرای شرع و قانون می داند. البته خود را به چارچوب کلاس محدود نکرده ایم که تنها در کلاس حجاب داشته باشیم بلکه باید مفهوم حجاب را تبیین کنیم تا آن کسی که مخالف حجاب است، بدانیم ریشه این مخالفت کجاست.

وی در باره وظایف دستگاه های حاکمیتی در حوزه حجاب و عفاف گفت: همه دستگاه ها در این حوزه وظیفه دارند. نکته مهم این است که همانطور که دشمن در مقوله حجاب با برنامه در حال اقدام و عمل است باید برنامه مناسب و خوبی برای تبیین حجاب داشته باشیم.

مساجد را قرارگاه فعالیت‌های قرآنی قرار دهیم

مراد صحرایی تصریح کرد: اطمینان داریم با تبیین این مسئله؛ دختران ما که ریشه پاک دارند و از خانواده های پاک هستند در این موضوع با قانون و شرع همراهی می کنند و دغدغه های موجود در این بخش رفع و حل می شود. ما آن طور که باید در حوزه شبهاتی که در موضوع حجاب وجود دارد، اقدامی انجام نداده ایم و در خصوص راهکار حل این کم کاری، بستر تبیین این موضوع و رفع شبهات در حوزه حجاب، مدارس هستند.

بخش کودک چه تفاوتی با سایر بخش های نمایشگاه قرآن دارد؟

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: ما در حوزه آموزش قرآن و دین به صورت مستقیم کار نمی‌کنیم بلکه با استفاده از ابزار هنر این کار را انجام می‌دهیم. چرا که مخاطبان ما کودکان هستند. همین مساله ما را با غرفه‌های دیگر متمایز می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی کانون خارج از نمایشگاه گفت: کانون هزار مرکز فرهنگی-هنری در سطح کشور دارد که در آن‌ها فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شود. اما ما در کانون به دنبال ایجاد مرکز رشد قرآنی هستیم تا بتوانیم به کودکان که شکوفه‌های قرآنی هستند خدمت کنیم.

مساجد را قرارگاه فعالیت‌های قرآنی قرار دهیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری در پایان گفت: اثرات فعالیت‌های ما در حوزه کودک در تغییر سبک زندگی آینده آن‌ها خود را نشان داده و آن‌ها را در مسیر درست قرار می‌دهد.

گسترش تنوع و جذابیت در نمایشگاه قرآن

غلامرضا منتظری نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد تفاوت‌های نمایشگاه امسال با سال گذشته گفت: نمایشگاه این دوره، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت نسبت به سال گذشته رشد محسوس و معناداری داشته است، گسترش تنوع و جذابیت در وهله اول تفاوت این دوره با دوره های قبلی است.

مساجد را قرارگاه فعالیت‌های قرآنی قرار دهیم

وی ادامه داد: روان‌شناسان معتقدند که بین کشش و کوشش رابطه عمیقی وجود دارد، به عبارتی دیگر وقتی یک کار فرهنگی و هنری کشش داشته باشد مخاطب برای دیدن آن آثار وقت گذاشته و از آن بهره می‌برد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخش عفاف و حجاب نمایشگاه سی‌ام گفت: بدون برخورد شعاری در این بخش شاهد موضوعات محتوایی در کنار عرضه کالاهای پوشاک مورد نیاز جامعه هستیم، بسیاری از مردم اعتراض دارند که هزینه‌های پوشاک‌های باحجاب به ویژه چادر بسیار سنگین است که خوشبختانه در این بخش قیمت‌های متناسب و کالاهای مرغوبی عرصه شده است و از این رو خانواده‌های متوسط نیز می‌توانند نیازهای خود را در این بخش تامین کنند.

مساجد را قرارگاه فعالیت‌های قرآنی قرار دهیم

رونق بیشتر در نمایشگاه امسال

سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه قران کریم گفت: نمایشگاه قرآن امسال به نسبت سال‌های گذشته از رونق بیشتر برخوردار بوده و این به موجب بخش‌های جذاب این دوره بوده است.

وی در مورد روابط بین ایران و عربستان در مورد فراهم کردن شرایط مناسب برای حجاج نیز گفت: امیدواریم باتوجه به روابط خوبی که بین ایران و عربستان به وجود آمده است برخورد با زائران ما نیز شکل بهتری به خود بگیرد و ما به زائران ایرانی خدمتگذاری و عربستان نیز زمینه خدمتگذاری را فراهم کند.

از بخش مشاوره های قرآن بنیان چه خبر؟

یکی از بخش های پربازدید نمایشگاه امسال بخش مشاوره های قرآن بنیان است که همچون سال گذشته مورد استقبال مردم قرار گرفت. فاطمه سادات رازقی معاون بخش مشاوره قرآن بنیان درباره انتقاد برخی بازدیدکنندگان از کم بودن زمان مشاوره گفت: ما با ارائه مشاوره در نمایشگاه قطعا نمی توانیم بحث درمان را داشته باشیم. مثلا کسی که وسواس دارد یا مشکلات زناشویی حاد دارد، چگونه ممکن است در ۴۰ دقیقه یا یک ساعت به درمان منجر شود. آنچه که رسالت اصلی در مشاوره است، بحث اعتمادسازی خانواده ها و شناخت اساتید و متخصصان و در نهایت این مساله که بازدیدکنندگان متوجه شوند برای مساله می توان کاری کرد و به دنبال درمان بود.

وی افزود: انتظار درمان داشتن در یک زمان کوتاه ممکن نیست و از طرف دیگر چون این خدمات به صورت رایگان ارائه می شود، تاکید داریم که تعداد بسیاری از افراد در نمایشگاه بتوانند از مشاوره استفاده کنند ولی سال گذشته دیدیم که بیشتر مردم انتظار داشتند که چندین ساعت بنشینند و از مشاوره های یک درمانگر استفاده کنند؛ به ویژه این که رایگان هم بود در حالی که این مساله با شیوه نامه بخش مشاوره منافات دارد و هر خانواده ای فقط نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه فرصت دارد با درمانگر صحبت کند. یعنی همان زمانی که در کلینیک خدمتشان هستیم.

سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار می خوانمت تا شنبه ۲۶ فروردین مصادف با ۲۴ ماه مبارک رمضان در مصلای امام خمینی (ره) برقرار است. البته امشب که مراسم احیای شب بیست و یکم در مصلی برگزار می شود، ساعت کاری نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۱ خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha