۲۷ فروردین ۱۴۰۲، ۷:۵۷
کد خبرنگار: 1405
کد خبر: 85083739
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی کمتر از میانگین کشوری است

ارومیه - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی سرانه فضای آموزشی با اشاره به شاخص‌های مطرح در آموزش و پرورش گفت: سرانه فضای آموزشی در این استان ۴.۲ مترمربع پایین‌تر از میانگین کشوری با ۵.۲ مترمربع است.

علی مطهری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در زمینه سرانه فضای آموزشی و ورزشی در مرکز استان ادامه داد: این شاخص در مدیریت ناحیه یک شهر ارومیه ۲.۷ و ناحیه ۲ ارومیه ۲.۸ بوده که پایین‌تر است.

سرانه فضای ورزشی در آذربایجان غربی۱۳ سانتی‌متر، سرانه کشوری ۳۴ سانتی‌متر است در حالیکه برای داشتن آموزش و پرورش موفق فراهم سازی زیرساخت‌ها ضروری است.

وی با بیان اینکه لازم است از ظرفیت‌ دستگاه‌ها و خیرین برای رفع مشکلات زیرساختی و فضا استفاده شود، یادآور شد: مشارکت خیرین مدرسه ساز امسال هشت برابر سنوات قبل بوده است و از این فرصت باید به نحو مطلوب استفاده کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به اینکه لازم است با شتاب بیشتر و با اخذ اعتبارات مشکل پروژه‌های نیمه تمام را حل کرد، گفت: با اتمام این پروژه‌ها شاخص فضا ارتقا می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آموزش و پرورش آذربایجان غربی به عنوان یکی زیربنایی ترین و موثر ترین نهادها در بحث توسعه سال جدید را با رویکرد تحول آفرینی و تحول گرایی در بخش‌های مختلف اعم از نیروی انسانی و فضای آموزشی و ورزشی آغاز کرده است.

به گفته مدیرکل این نهاد در آذربایجان غربی، تحول آفرینی در بخش‌های مختلف این دستگاه عریض و طویل زمینه ساز تحقق با شتاب تر اهداف سند تحول بنیادین خواهد بود که بدون همکاری و تعامل با دستگاه‌ها ممکن نیست.

در این زمینه با ارایه آماری از تعداد دانش آموزان در استان افزود: ۱۱۴ هزار و ۴۵۲ نفر از دانش آموزان استان در مدارس غیر دولتی و مابقی در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: ۱۸۳ هزار و ۳۱۸ نفر از دانش آموزان در مدارس روستایی و ۴۷۱ هزار نفر از آنان در مدارس شهری مشغول به تحصیل هستند که ۳۱۷ هزار دختر و بقیه دانش آموزان پسر هستند.

آموزش و پرورش آذربایجان غربی با ۴۲ هزار فرهنگی در مسیر تحول‌گرایی حرکت می کند

شتاب بخشی به سواداموزی از اهداف اولویت دار است

مطهری در بخش دیگری از گفت وگو با اشاره به سواد پایه و با بیان اینکه شتاب بخشی به سوادآموزی در اولویت برنامه‌های این نهاد است، اظهار کرد: در ریشه کنی بیسوادی جایگاه خوبی در کشور نداریم و در ردیف استان‌های آخر هستیم.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی، بیش از ۴۰۰ هزار نفر بیسواد بالای ۶ سال در استان تعریف شده که بعد از پالایش آماری آموزش و پرورش به ۳۰۰ هزار نفر تقلیل پیدا کرده است.

وی یادآور شد: جامعه هدف در سوادآموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال هستند ولی مشکل بیسوادی در استان مشهود است که نیازمند بهره مندی از ظرفیت‌های گوناگون دستگاه‌ها، ائمه جمعه در شهرها و جماعات در روستا هستیم تا با ترغیب سواد آموزان از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

مطهری به ملزومات توسعه این نهاد اشاره کرد و با گریزی برفرمایشات رهبر معظم انقلاب افزود: برای توسعه آموزش و پرورش استان بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری (که فرموده‌اند برای اینکه بتوان تحول بنیادین ایجاد کرد باید پنج اصل را به عنوان اصل بنیادی در نظر گرفته شود) بومی بودن، اسلامی بودن، حفظ هویت ملی، حفظ اصالت و ریشه ها و انقلابی بودن لازم است.

آموزش و پرورش آذربایجان غربی با ۴۲ هزار فرهنگی در مسیر تحول‌گرایی حرکت می کند

سوق دادن ۴۵ درصدی دانش آموزان به سمت رشته های مهارتی ضروریست

وی با برشمردن برخی اولویت‌های پیش روی این نهاد در سال ۱۴۰۲ اضافه کرد: برای سال پیش رو اولویت‌هایی مد نظر داریم که شامل توسعه سواد آموزی و آموزش بزرگسالان، توسعه متوازن در دوره متوسطه در بخش آموزش‌های فنی و حرفه ای و کاردانش و آموزش و پرورش، است چرا که طبق هدفگذاری باید ۴۵ تا ۴۶ درصد دانش آموزان باید به این سمت بروند در حالیکه این رقم ۳۵ درصد است.

طبق هدفگذاری باید ۴۵ تا ۴۶ درصد دانش آموزان باید به این سمت بروند در حالیکه این رقم ۳۵ درصد است.

مدیر کل آموزش و پرورش اذربایجان غربی ادامه داد: در بحث تولید نیز با توسعه مدارس فنی حرفه‌ای و کار دانش می‌شود به کار آفرینی و بخش تولید کمک کرد.

به گفته مطهری، توسعه عدالت آموزشی و ایجاد فرصت های برابر یادگیری در مناطق شهری و روستایی، (که آموزش و پرورش برای این منظور قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی تشکیل داده است)، از دیگر اقدامات است که در این راستا گام‌های بلندی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه توسعه دولت الکترونیک و آموزش‌های مجازی، توسعه مشارکت‌های مردمی و بخش غیر دولتی از اولویت‌های بعدی این نهاد است ادامه داد: استفاده از ظرفیت مدارس غیر دولتی اولویت دیگری است که پیگیری می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با تاکید براینکه توسعه و ساماندهی فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی نیز مد نظر است، یادآور شد: در برخی مناطق رشته‌هایی وجود دارد که مورد نیاز نیست و در برخی نقاط رشته‌هایی هستند که تقاضا زیاد بوده و باید ساماندهی شوند.

آموزش و پرورش آذربایجان غربی با ۴۲ هزار فرهنگی در مسیر تحول‌گرایی حرکت می کند

شناسایی استعدادی برتر آموزشی و پرورشی پیگیری می شود

مطهری بر استعداد یابی و نخبه پروری تاکید و شناسایی استعدادهای آموزشی و پرورشی دانش آموزان برتر در مسابقات ملی و بین المللی را از برنامه‌های دیگر امسال عنوان کرد.

به گفته مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی، ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان در طول برنامه ششم توسعه و به عنوان مبنا قرار دادن برای برنامه ریزی جهت برنامه هفتم، ساماندهی و مدیریت مصرف انرژی از سایر اولویتهای این نهاد خواهد بود.

(با افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف انرژی در پنج هزار مدرسه می شود به نوعی با مصرف بهینه به نحو غیر مستقیم در مهار تورم موثر بود.)

وی با اشاره به اینکه در ایجاد و توسعه امکانات رفاهی برای فرهنگیان برنامه‌هایی وجود دارد، گفت: تدوین برنامه پنج ساله هفتم توسعه در بخش آموزش و پرورش استان از اولویت‌های اساسی ماست.

مطهری با اشاره به اینکه تعامل بین بخشی یاریگر دستیابی این نهاد به اهداف است، تاکید کرد: تعامل با دستگاه‌های اجرایی و همه ارگان‌های مرتبط با فعالیت‌های این نهاد، توسعه و ساماندهی مراکز روانشناختی و مشاوره خانواده، توسعه، آموزش و بهسازی زیرساخت‌های نیروی انسانی و توسعه زیرساخت‌ها برای آموزش و پرورش استثنایی از موضوعات اساسی است که برای آن هدف گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه استقرار نظام مدیریت عملکرد نیز مورد توجه برنامه ریزان این نهاد است، افزود: درصددیم تا در یک اتاق شفاف شیشه‌ای ناظرین و مخاطبان بتوانند به سهولت عملکرد نهاد را مشاهده کنند و اقدامات مارا به چالش بکشند تا در مسیر اجرای این اهداف منحرف نشویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha