۲۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۲۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85084275
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیش‌بینی تولید ۲۷۵ تُن پیله تر در خراسان‌شمالی

۲۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۲۸
کد خبر: 85084275
پیش‌بینی تولید ۲۷۵ تُن پیله تر در خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۶ هزار و ۴۰۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران این استان توزیع شد که امسال تولید ۲۷۵ تُن پیله تر ابریشم پیش بینی می شود.

مهدی شکاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع این میزان جعبه تخم نوغان ۲ هزار و ۱۸۳ جعبه در شهرستان راز و جرگلان، یکهزار و ۸۲۳ جعبه در مانه و سملقان، ۸۳۶ جعبه در بجنورد و مابقی نیز در سایر شهرستان های این استان توزیع شد.

وی افزود: قیمت پیله تر ابریشم در خرید تضمینی به ازای هر یک کیلوگرم ۱۵۶ هزار تومان اعلام شده است ولی در بازار قیمت این محصول تا ۴۰۰ هزار تومان نیز خواهد رسید.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: نوغانداران این استان در سال گذشته قیمت پیله تر ابریشم را به ازای هر کیلوگرم ۲۵۰ هزار تومان فروخته بودند.

توزیع ۳۹ هزار اصله نهال توت

شکاری گسترش نوغانداری را یکی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: در این راستا امسال ۳۹ هزار اصله نهال اصلاح شده توت در بین نوغانداران استان به منظور توسعه توتستان‌ها و رونق صنعت نوغانداری توزیع شد.

وی اظهار کرد: این تعداد نهال توت اصلاح شده توسط مرکز توسعه نوغانداری کشور تامین شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: همچنین بر اساس تفاهم نامه معاونت امور تولیدات وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نهال توت بین نوغانداران همزمان با هفته درختکاری توزیع شد که سهم خراسان شمالی ۱۰ هزار سرشاخه نهال بود.

وی تصریح کرد: این استان جزو پنج استان تولید کننده نهال توت اصلاح شده است که در سال جاری ۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده تولید شد.

شکاری گفت: همچنین در سال جاری ۲۶ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات مورد نیاز نوغانداری اختصاص یافت و علاوه بر این هفت میلیارد ریال نیز برای ایجاد سردخانه تخم نوغان جذب شد.

وی یادآور شد: سردخانه نگهداری تخم نوغان حدود ۲ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید، تخم های نوغان بعد از خریداری در این محل نگهداری و در زمان مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی بین فعالان این بخش توزیع می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کشاورزان در کنار کار کشاورزی و دامپروزی به فعالیت نوغانداری می پردازند و این حرفه در فصل بیکاری آنان انجام می شود که فرصت خوبی برای درآمد زایی این قشر است.

خراسان شمالی در تولید پیله تر کرم ابریشم در کشور رتبه چهارم و در بهره وری رتبه اول را دارد، میانگین تولید پیله تر ابریشم در کشور ۳۷.۶ کیلوگرم و استان ۴۳ کیلوگرم است.

شرایط آب و هوایی و نیز استقبال و گرایش رو به افزون ساکنان شهرستان رازوجرگلان به پرورش کرم ابریشم به عنوان منبع درآمد باعث شده تا این منطقه به یکی از قطب‌های تولید محصولات باغی و توت نوغان تبدیل شود.

نوغان، باغ‌های توت، کرم ابریشم، پیله و بعد ناگهان چرخ نخ‌ریسی سنتی فرایندی است که از سال ها پیش مردمان منطقه مرزی جرگلان را از ابتدای اردیبهشت تا اواخر تابستان درگیر خود می کرد، اگرچه نخ ریسی سنتی مدت ها است که به خاطره ها پیوسته، ولی با واردات بی رویه نخ های ابریشم از کشورهای دیگر و اشباع شدن بازار ابریشم، بدون شک در آینده تنها تصویری محو از مناظر زیبای توتستان ها در یادها خواهد ماند.

نوغان داری یکی از صنعت های رایج در این شهرستان مرزی و به گفته اهالی آن تنها دلخوشی بیش از هزار خانوار جرگلانی برای کسب درآمد و عاملی برای رفع محرومیت از این منطقه کم برخوردار است که با کسب رتبه اول کشوری در کیفیت و میزان بهره وری پیله ابریشم، توانمندی خود را در این صنعت آبا و اجدادی به اثبات رسانده است.

در گذشته پیله های ابریشم با دستان توانمند زنان این منطقه رشته و از آن در بافت فرش های منحصر به فرد با رنگهایی زیبا استفاده می شد ولی هم اکنون فرایند تولید ابریشم با خام فروشی پایان می گیرد به گونه ای که اندک شمار بانوان هنرمند ترکمن، برای خلق آثار زیبای خود، نخ های ابریشم را از استان های همجوار همچون خراسان رضوی تامین می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha