۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۴۲
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85085245
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تعداد فروشگاه‌های مجاز صنایع‌دستی در استان سمنان به ۱۴ باب افزایش یافت

سمنان- ایرنا- سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: تعداد فروشگاه‌های مجاز صنایع‌دستی در استان با صدور ۲ مجوز جدید به ۱۴ فقره افزایش یافت.

به‌گزارش خبرنگار ایرنا، سمانه سلطانی‌پور روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: با صدور مجوز فعالیت ۲ فروشگاه صنایع‌دستی در شهرستان دامغان، تعداد فروشگاه‌های مجاز صنایع‌دستی در استان سمنان به ۱۴ باب افزایش یافت.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان افزود: بر اساس ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز فروشگاه‌های صنایع‌دستی از سوی وزارتخانه میراث، گردشگری و صنایع‌دستی و واگذاری آن به استان‌ها و با استناد به بند پ و تبصره یک ماده سه قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی مصوب مجلس شورای اسلامی، مجوز فعالیت این فروشگاه‌ها در دامغان صادر شد.

سلطانی‌پور افزود: تمام فروشگاه‌های صنایع‌دستی فعال دارای پروانه کسب معتبر از اتحادیه‌های صنفی مختلف استان سمنان می‌توانند با مراجعه به حوزه معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با ارائه مدارک لازم از این امتیاز بهره‌مند و با دریافت مجوز فروشگاه صنایع‌دستی، مشمول قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی شوند.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، پنج فروشگاه صنایع‌دستی در سمنان، هفت فروشگاه صنایع‌دستی در شاهرود و ۲ فروشگاه صنایع‌دستی در دامغان، تحت مجوز اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان فعالیت دارند.

نمایشگاه های صنایع دستی و سوغات شهرستان های مختلف استان سمنان در نوروز امسال بیش از سه میلیارد تومان فروش داشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۳۰ فن و مهارت مربوط به صنایع دستی مناطق مختلف استان سمنان در قالب میراث ناملموس ثبت ملی است. ۲ شهر کلاته‌خیج و مهدیشهر جزو خانواده شهرهای ملی صنایع دستی کشور هستند که اکنون کارگاه‌های فعال صنایع دستی در این مناطق موجب اشتغالزایی خوبی شد.

گلیچ روستای چاشم در شهرستان مهدیشهر، مهارت خرسک بافی روستای افتر در شهرستان سرخه، دست‌بافته‌های سنتی امیریه در دامغان، و سفالگری و قالی‌بافی در سمنان، از جمله صنایع دستی استان سمنان، و مفرش بافی در روستای پاده آرادان، قالی خودرنگ سنگسری در مهدیشهر، مهارت فن لاک تراشی در منطقه کالپوش میامی، دوخت کیسه مراد در شاهرود، از جمله میراث معنوی و ناملموس استان سمنان است که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

استان چهار هزار و ۵۰۰ هنرمند در ۵۲ رشته صنایع دستی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha