۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85085375
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استرالیا: هیچ قدرت خارجی نباید بر منطقه هند-اقیانوسیه مسلط شود

تهران- ایرنا- ـ «پنی ونگ» وزیر امور خارجه استرالیا روز دوشنبه اعلام کرد در شرایطی آمریکا و چین برای افزایش نفوذ خود در منطقه هند و اقیانوسیه در رقابت شدید هستند، ملت های این منطقه با این مساله که از سوی یک قدرت جهانی دیکته شوند، بسیار مخالفند است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «استریتس تایمز»، وانگ در جریان یک سخنرانی در باشگاه مطبوعات ملی هشدار داد که رقابت استراتژیک بین آمریکا و چین باید "مسوولانه" مدیریت شود و صرفا مربوط به این مساله نباشد که چه کسی در منطقه هند-اقیانوسیه قدرت برتر است.

وی تصریح کرد: در جریان سفرهای که در این منطقه هند-اقیانوسیه داشته ام برای من روشن شده است که ملتها در سراسر این منطقه نمی خواهند در یک منطقه بسته و سلسله مراتبی زندگی کنند که قوانین آن توسط یک قدرت بزرگ خارجی دیکته می شود.

وزیر امور خارجه در عین حال از حق استرالیا برای ایجاد توانایی های نظامی خود از جمله پیمان آکوس دفاع کرد.

بر اساس توافق‌های به‌عمل آمده انگلیس و آمریکا با هدف مقابله با چین و جلوگیری از نفوذ پکن در اقیانوس آرام و هند تصمیم دارند استرالیا را در اوایل دهه ۲۰۳۰ با زیردریایی‌های تهاجمی هسته‌ای خود تجهیز کنند.

وی تصریح کرد: استرالیا باید سیاست خارجی و دفاعی خود را تقویت کند تا در جهان تاثیرگذارتر شود.

این در حالیست که پاول کیتینگ، نخست‌وزیر پیشین استرالیا در اواخر اسفند ۱۴۰۱ از ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا با مشارکت آمریکا و انگلیس در قالب معاهده آکوس انتقاد کرد و هشدار داد تجهیز هسته ای استرالیا از سوی واشنگتن و لندن با هدف صف آرایی مقابل چین در منطقه می تواند تبعات مرگبار به دنبال داشته باشد.

کیتینگ می گوید این توافق به طور غیرضروری چین را هدف قرار داده و می تواند "عواقب مرگباری" به دنبال داشته باشد.

نخست وزیر سابق استرالیا این اقدام دولت فعلی این کشور را به عنوان "یک ماجراجویی بزرگ" مورد تمسخر قرار داد.

رهبران کشورهای پیمان امنیتی آکوس شامل استرالیا، انگلیس و آمریکا پیشتر از طرحی سه مرحله‌ای برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای و فناوری مربوطه برای کانبرا خبر داده بودند.

بر اساس این طرح، اولین زیردریایی کلاس آکوس (SSN-AUKUS) نسخه اصلاح شده زیردریایی کلاس آستیوت (Astute) ساخت انگلیس در اواخر ۲۰۳۰ میلادی ساخته خواهد شد.

انتظار می رود استرالیا نیز به نوبه خود اولین ناو کلاس آکوس را در اوایل دهه ۲۰۴۰ میلادی بر اساس فناوری‌های آمریکا و انگلیس بسازد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha