نیوزیلند، حضور بیشتر آمریکا را در اقیانوسیه خواستار شد

تهران- ایرنا- وزیر خارجه نیوزیلند بدون اشاره به نام چین اعلام کرد که آمریکا باید کار بیشتری برای مقابله با دیگر نفوذهای سیاسی در اقیانوسیه انجام دهد.

به گزارش ایرنا، وینستون پیترز امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم از منطقه اقیانوسیه غفلت کرده و اینکه یک خلا را به وجود آورده که دیگران آن را پر کرده‌اند.

معاون نخست وزیر نیوزیلند همچنین با اشاره به آمریکایی‌ها تاکید کرد: آنها قطعا سخت‌تر تلاش کرده‌اند اما باید با شدت بیشتری بر روی مشکلات فوری در کشورهای جزیره‌ای کار کنند.

وی به کشور چین اشاره نکرد اما درگیری بین واشنگتن و پکن برای نفوذ در منطقه اقیانوسیه در سال‌های اخیر در حوزه‌هایی از جمله امنیت، دفاع، کمک و زیرساخت افزایش یافته است.

پیترز که سمت وزیر خارجه نیوزیلند را از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ و دوباره از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ داشته، بار دیگر پس از روی کار آمدن یک دولت ائتلافی نو محافظه‌کار در اواخر سال گذشته میلادی به این سمت بازگشت.

در سال ۲۰۱۷ زمانی که چین به طور چشمگیری حضور خود را در منطقه اقیانوسیه افزایش می داد، پیترز در تلاشی برای جذب کشورهای همسایه نیوزیلند طرح «بازنشانی اقیانوسیه» را برای ارسال کمک و تقویت تعامل با منطقه راه اندازی کرد.

پیترز در ادامه خبر داد که نیوزیلند امروز چهارشنبه مذاکرات با استرالیا درباره همکاری در چارچوب شراکت دفاعی سه جانبه آکوس بین استرالیا، انگلیس و ایالات متحده را آغاز می‌کند.

وی که برای نشست مشترک افتتاحیه وزرای خارجه و دفاع نیوزیلند و استرالیا به این کشور می‌رود، گفت که این مذاکرات نشان می‌دهد پیوستن به گروه توسعه یافته آکوس چه معنایی برای ولینگتون دارد.

وزیر خارجه نیوزیلند خاطرنشان کرد که رکن دو آکوس آزمونی است که این کشور به دنبال آن می‌رود.

رکن دو پیمان آکوس جدا از رکن اول آن است که برای تحویل زیردریایی‌های تهاجمی هسته‌ای به استرالیا طراحی شده است. نیوزیلند از دهه ۱۹۸۰ سیاست آزاد هسته‌ای داشته و هیچ نشانه‌ای از تغییر آن وجود ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha