۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۲۷
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85086032
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تخصیص به موقع اعتبارات شرط بهسازی آزادراه‌های استان زنجان

زنجان - ایرنا - استان زنجان پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که نگهداری مستمر و انجام روکش آسفالت و بهسازی آنها نیازمند تخصیص به موقع اعتبارات است.

به گزارش ایرنا، شبکه راه های زمینی بیش از ۹۰ درصد از کل حمل و نقل ملی را ساماندهی می کند و جایگاه بسیار مهمی در چرخه اقتصادی کشور دارد.

سازمان راهداری به عنوان دستگاه متولی در بخش نگهداری، بهسازی و ایمن سازی راه های کشور نیز نقش کلیدی و اساسی در صیانت و نگهداری از شبکه حمل و نقل و جایگاه ویژه ای در توسعه ملی و افزایش بهره وری اقتصادی کشور دارد که مهمترین نیاز برای تحقق رسالت و ماموریت آن در بخش صیانت از راه ها تخصیص به موقع اعتبارات است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص استان زنجان و ارتباط آن با هفت استان کشور، متولیان راهداری در این استان تلاش می کنند، با برنامه ریزی منسجم و هدفمند و جذب به موقع اعتبارات برای بهسازی مسیرها و آزادراه های استان اقدام کنند و سطح رضایت مندی اقشار مختلف مردم و رانندگان و مسافران را از خدمات راهداری افزایش دهند.

هم اکنون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان با ۵۲۰ نیرو در بخش های مختلف به مردم خدمت رسانی می کند که البته خدمات آن بیشتر در فصل سرد سال برای مردم محسوس‌تر است.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با جعفر قزوینیان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان گفت و گو کرده و از او درباره اهمیت فعالیت های این بخش، برنامه ها و مشکلات موجود پرسیده است.

ایرنا: مهمترین فعالیت سازمان راهداری در کدام بخش ها تعریف می شود؟

در زمان حاضر بخش راهداری اداره کل حمل و نقل جاده ای استان زنجان از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در تمامی فصول سال نگهداری می کند که برای انجام خدمت رسانی بهتر ۲۵۰ دستگاه خودروی سبک، سنگین و نیمه سنگین را با میانگین عمر بالای ۱۳ سال در اختیار دارد.

متاسفانه برای خدمت رسانی مطلوب به لحاظ تامین اعتبار مشکلاتی داریم، هرچند پیگیری های لازم انجام می گیرد ولی تامین اعتبار به دشواری انجام می شود تا بتوانیم بهتر اهداف سازمانی خود را انجام دهیم.

بخش حمل و نقل یکی از حوزه های مهم این اداره کل است که وظیفه راهبری، مدیریت حمل کالا و مسافر را در سطح استان برعهده دارد و در این خصوص نیز برنامه ریزی و سیاستگذاری ها به ویژه برای شرکت های حمل و نقل کالا و مسافر انجام می گیرد.

تخصیص به موقع اعتبارات شرط بهسازی آزادراه‌های استان زنجان

همچنین رسیدگی به مجتمع های خدماتی، مراکز معاینه فنی و صدور مجوزهای آنها بخش دیگری از وظایف این اداره کل محسوب می شود.

این اداره، وظیفه ساخت راه های روستایی را نیز برعهده دارد و در مجموع این موارد از تنوع خدمات این دستگاه حکایت دارد.

نکته مهم در این زمینه، همراهی مردم در پیشبرد برنامه های متعدد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای است که اهمیت بسزایی دارد.

آشنایی و همراهی عموم مردم موجب می شود، اداره راهداری بتواند راندمان نگهداری جاده ها را افزایش دهد که نتیجه آن کاهش تصادفات جاده ای و تلفات انسانی است که یکی از اهداف اصلی و مورد نظر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و استان محسوب می شود.

ایرنا: یکی از مشکلات موجود وضعیت نامناسب آسفالت آزادراه زنجان به قزوین است، در خصوص اقدامات انجام گرفته توضیح دهید.

در زمان حاضر آزادراه زنجان به قزوین وضعیت خوبی ندارد، از سال گذشته و با پیگیری های انجام گرفته تمامی ظرفیت های استانی برای رفع این مشکل استفاده شد که در نهایت به اخذ مجوز و برگزاری مناقصه مربوطه و انعقاد قرارداد ۳۵۰ میلیارد تومانی منعقد شد.

اجرای تعهد سازمان راهداری با استان زنجان است که برای این کار سنگین، پیمانکار رتبه یک انتخاب شد.

در این راستا و طی پنج ماه گذشته کارخانه آسفالت در آزادراه در حال احداث است که تا یک ماه آینده راه اندازی خواهد شد که این اقدام با هدف سرعت بخشی، بهسازی و اصلاح جاده انجام می گیرد.

تخصیص به موقع اعتبارات شرط بهسازی آزادراه‌های استان زنجان

عموم مردم و رانندگان، تنها خرابی آسفالت آزادراه زنجان به قزوین را مشاهده می کنند، در صورتی که کیفیت آسفالت آن چندان نامناسب نیست و برای رفع معضلات آن باید به موقع اعتبار لازم را دریافت کرد.

به هر جال جاده ای که روزانه هزاران خودرو از آن تردد می کند، باید به صورت مستمر مورد رسیدگی قرار گیرد.

برای تحقق این امر مهم، میزان اعتبار "۳۵۰ میلیارد تومانی" باید سالانه مد نظر قرار گیرد و اگر یکسال این میزان تخصیص پیدا نکند، به طور یقین در سال بعد هزینه ها تصاعدی افزایش می یابد و همین امر اقدامات لازم را با مشکل جدی مواجه می کند.

ایرنا:آیا کیفیت آسفالت مورد آزمایش قرار می گیرد؟ تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات چه مشکلاتی را در پی دارد؟

بله، همواره در هر کار اجرایی، مشاور و آزمایشگاه مورد توجه قرار می گیرد و اداره کل نیز به صورت مستمر بر آسفالت مورد استفاده نظارت می کند.

خوشبختانه متخصصان داخلی کشورمان در حوزه آسفالت و طرح های دانش بنیان توان بالایی دارند که می تواند مشکلات به وجود آمده را کنترل کند.

تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات بهسازی در آزادراه ها موجب خرابی بیشتر آسفالت آن می شود.

در زمان حاضر برای ترمیم روکش آسفالت ۱۰۵ کیلومتری در مسیر جنوبی و شمالی آزادراه زنجان - قزوین، یک هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز است که انجام چنین کاری در مدت سه سال امکان ندارد و در صورت تاخیر نیز مشکلات به مراتب افزایش می یابد.

هم اکنون در جهان، ۲ تا ۶ درصد ارزش ریالی زیرساخت های جاده ای برای نگهداری آنها صرف می شود که این میزان به صورت سالانه در کشورهای توسعه یافته تامین می شود.

تخصیص به موقع اعتبارات شرط بهسازی آزادراه‌های استان زنجان

این میزان در کشورهای در حال توسعه چهار درصد و این رقم در کشور ما کمتر از سه درصد بوده درحالیکه داشتن راه و جاده صاف و یکدست حق طبیعی مردم است.

امسال با توجه به قرارداد منعقد شده تا ۱۵ روز آینده عملیات اجرایی روکش آسفالت آزادراه زنجان - قزوین آغاز می شود و این روند تا پایان فصل عمرانی انجام خواهد شد.

طبق اولویت بندی ها، اصلاحات از نقاط با خرابی های شدید تا کمتر انجام می شود و به زودی شهروندان زنجانی بهبود روکش آسفالت آزادراه را احساس خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha