جایگاه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان از بیست‌وهشتم به دوم کشور ارتقا یافت

ایرنا- گرگان- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: با اقدامات انجام شده برای کاهش آسیب اعتیاد با استفاده از رویکرد درمان دادگاه‌مدار و رفع مشکل مرکز نگهداری معتادان برای ساماندهی معتادان متجاهر، جایگاه این استان از بیست و هشتم به دوم کشور ارتقا یافت.

مهدی طالبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کمبود ظرفیت مرکز ماده ۱۶ استان (مرکز نگهداری معتادین متجاهر) اظهار کرد: براساس توافقات انجام شده با بهزیستی و پیگیری ستاد مرکزی و استاندار گلستان، مقدمات توسعه این مرکز فراهم است.

وی افزود: ظرفیت این مرکز به عنوان تنها مرکز نگهداری معتادین متجاهر گلستان ۱۰۰ نفر است، در صورتی که سال گذشته و با آغاز دوره جدید مدیریتی این دبیرخانه، ۷۰۰ معتاد متجاهر و خیابان خواب در استان شناسایی و جمع‌آوری شدند.

وی با اشاره به تاکید استاندار گلستان برای پویاسازی و تعالی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده تلاش شد ظرفیت مرکز نگهداری معتادان متجاهر استان در فاز اول به هزار نفر افزایش یابد.

طالبی خاطرنشان کرد: با تعامل بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، مشکل ۱۰ ساله مرکز ماده ۱۶ توسکستان برطرف شد و قسمتی از ضلع جنوبی مرکز توسکستان برای توسعه ظرفیت بطور کامل به این شورا واگذار گردید.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: با برگزاری جلسات متعدد و هماهنگی بین دستگاه‌های عضو این شورا، شهرداری گرگان متولی توسعه مرکز ماده ۱۶ گلستان با ظرفیت ۴۰۰ نفر شد.

طالبی افزود: شهرداری گرگان قرار است در کنار توسعه اقامتی و رشد ظرفیت پذیرش و نگهداری این مرکز، به اشتغالزایی معتادین متجاهر نیز کمک کند تا این افراد پس از بازگشت به آغوش خانواده و جامعه، دغدغه اشتغال نداشته باشند.

وی ادامه داد: این مرکز به هشت سوله کارگاهی در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع مجهز خواهد شد و اعتبار اولیه از سوی شورای اسلامی شهر گرگان براساس تفاهم‌نامه امضا شده با بهزیستی، تخصیص داده شده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر برای اولین بار در گلستان، مرکز ماده ۱۶ ویژه بانوان در گنبدکاووس ایجاد شد که اکنون در حال تهیه داروهای لازم برای مرکز هستیم و فعالیت خود را با ظرفیت ۴۰ نفر در هفته آینده آغاز خواهد کرد.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: در کنار این مکان، زمینی به مساحت ۲۶ هزار مترمربع از سوی جهاد کشاورزی برای ایجاد مرکز ماده ۱۶ مردان اختصاص داده شده که ظرفیت این مرکز ۴۴۰ نفر پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: نقشه این مرکز آماده شده و قرار است شهرداری به عنوان پیمانکار با تجهیز کارگاه که اکنون اقدام به ساخت و آماده‌سازی آن کند.

وی یادآور شد: این مرکز نیز شامل بخش‌های مختلف از جمله سه سوله کارگاهی هر یک به متراژ هزار مترمربع برای اشتغال‌زایی و آموزش معتادین متجاهر خواهد داشت

طالبی افزود: همچنین در جذب ردیف‌های اعتبارات ماده ۱۶، سال گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد در ردیف‌های مختلف جذب شد که از آن جمله می‌توان به هزینه نگهداری نفر روز در مراکز ماده ۱۶و اعتبارات طرح‌های توسعه‌ای که مربوط به بخش تجاهر به اعتیاد است، اشاره کرد.

وی ادامه داد: پارسال با وجود ظرفیت ۱۰۰ نفره تنها مرکز ماده ۱۶ گلستان، هزار و ۵۷۶ نفر معتاد متجاهر و خیابانی ساماندهی شدند که نسبت به سال ماقبل ۳۲ درصد بیشتر شد.

وی خاطرنشان کرد: در نفر روز هم پارسال، ۱۱۶ هزار و ۹۱۸ نفر روز افراد متجاهر نگهداری شدند که ۳۰ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ بود.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: در راستای اجرای بند ۹ جلسات ۱۲۸ ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور که در آن شرح وظایفی برای شهرداری‌ها مبنی بر تخصیص ۱۰ درصد از اعتبارات فرهنگی و اجتماعی به این ستاد برای امورات حوزه فرهنگی، اجتماعی، پیشگیری و پاکسازی و موارد مشابه، تعریف شده، شهرداری گرگان برای اولین بار این مبلغ را با مصوبه شورا تخصیص داد.

وی با بیان این که در مجموع ۸۴ درصد برگزاری جلسات شورای هماهنگی در قالب هفت کمیته اصلی و کمیته‌های فرعی و شورای هماهنگی استان محقق شد، بیان کرد: تعداد مصوبات سال گذشته با رشد ۶۶ درصد نسبت به سال ماقبل آن از ۴۱ مصوبه به ۶۸ مورد رسید و جلسات سال قبل مساله محور و مبتنی بر مسائل استان بود.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: برای اولین بار در کشور، گلستان به عنوان پایلوت (نمونه و پیشتاز و پیشقدم) طرح «یاریگران زندگی در روستاها» را در روستای "نصرآباد" از توابع گرگان با حضور بیش از ۲ هزار نفر اجرا کرد.

به گفته طالبی در گام اول، در ۳۰۰ روستا این کانون‌ها متشکل از ۱۰ تا ۱۴ نفر از ساکنان روستا از قبیل دهیار، امام جماعت، اعضای شورای اسلامی، بهورز، فرمانده پایگاه بسیج، مسوولین مراکز آموزشی روستا و سه نفر از نخبگان روستا به انتخاب اعضای شورای اسلامی روستا تشکیل شد.

وی با یادآوری این که رویکرد این کانون‌ها، آموزشی، گفتمانی و بصیرنت‌افزایی است، گفت: همچنین سال گذشته برای اولین بار در کشور "مجمع خیرین یاریگران زندگی" در گلستان تاسیس شد که در کشور در حال گسترش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha