ظرفیت مرکز نگهداری ماده ۱۶ در گلستان به بیش از ۸۰۰ نفر می‌رسد

گرگان- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان گلستان گفت: با تلاش مدیران دولت سیزدهم ظرفیت مرکز نگهداری ماده ۱۶(ترک اعتیاد) در گرگان و گنبدکاووس با بیش از هشت برابر افزایش به بالغ بر ۸۰۰ نفر خواهد رسید.

مهدی طالبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته تاکنون در خصوص مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد در این استان که ویژه معتادین متجاهر است، عقب‌ماندگی تاریخی در گلستان وجود دارد.

وی بیان کرد: اکنون تنها در مرکز استان و کمپ توسکستان به عنوان مرکز ماده ۱۶، فعالیت داریم که ظرفیت آن در همین بازه زمانی اعلام شده ۱۰ ساله، همچنان همان ۱۰۰ نفر بوده و هیچ تغییری نکرده، در صورتی براساس آمارهای سازمان‌های رسمی و بین‌المللی تعداد مصرف‌کنندگان در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: به منظور حل مشکل کمبود ظرفیت مرکز ماده ۱۶، با تلاش و پیگیری استاندار و همراهی مسوولان و مقامات مربوطه استان همچون دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و خیرین، در حال افزایش ظرفیت این مرکز و ایجاد یک مرکز دیگر با ظرفیت بالا در گنبدکاووس هستیم.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: با پیگیری‌های انجام شده، یک هکتار به مساحت زمین فعلی مرکز ماده ۱۶ توسکستان افزوده شده و شهرداری گرگان در گام نخست مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال برای تکمیل این مرکز با همراهی شورای شهر، بودجه و ردیف اعتباری در نظر گرفته است.

طالبی یادآور شد: همچنین در این مرکز از ظرفیت خیرین استفاده شده و یک شرکت خصوصی فعال در حوزه مخابراتی، اینترنتی و اطلاعات و فناوری ارتباطات (های وب) در همین مکان توسکستان در حال احداث ۶ سوله هر کدام به مساحت ۲۴۰ مترمربع است.

وی ادامه داد: کار احداث این سوله‌ها در حال انجام است و مرحله پی‌کنی و بتون‌ریزی انجام شده و امیدواریم این سوله‌ها را تا دهه فجر سال جاری افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با احداث این سوله‌ها، ظرفیت این مرکز از ۱۰۰ نفر به ۴۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: همچنین در شهرستان گنبدکاووس، با همکاری و مساعدت شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی و سایر بخش‌های مربوطه، در حال احداث یک مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت ۴۰۰ نفر در این شهرستان هستیم.

طالبی اضافه کرد: کار احداث این مرکز با سرعت خوبی در حال انجام است و تلاش داریم تا این مرکز را برای هفته دولت سال جاری افتتاح و به بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به اینکه ۲ مرکز یاد شده ویژه آقایان بوده، افزود: در بخش بانوان نیز یک مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت ۴۰ نفر در شهرستان گنبدکاووس نیز فعال بوده که در مجموع ظرفیت مراکز ماده ۱۶ استان تا پایان سال جاری به ۸۴۰ نفر خواهد رسید.

وی یادآور شد: البته با برنامه‌ریزی انجام شده، امکان افزایش ظرفیت هر سه مرکز وجود دارد که این افزایش ظرفیت برای برنامه‌های سال آینده در نظر گرفته شده که با اقدامات اساسی ظرفیت‌سازی این مراکز، در مجموع ظرفیت آنها به بیش از ۱۵۰۰ نفر در سال آینده خواهد رسید.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: در ابتدای سال جاری با کمک مراکز اقامتی و کمپ‌های ترک اعتیاد و همراهی بهزیستی، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی، توانستیم ۷۰۰ معتاد متجاهر را جمع‌آوری کنیم با انجام این کار، میزان وقوع جرایم به خصوص سرقت‌های خرد در استان، بین ۲۱ تا ۳۱ درصد کاهش داشت.

طالبی بیان کرد: در مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ استان که بیش از این غیراستاندارد بوده، با استانداردسازی و افزایش ظرفیت مکانی و پذیرشی، این مراکز به مراکز نگهداری، درمانی، کاهش آسیب، حرفه‌آموزی و توانمندسازی و در مجموع به کارگاه اشتغال تبدیل خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه پیشگیری، درمان و مبارزه با مواد مخدر جز با ایجاد عزم ملی در حوزه مبارزه، به توفیقاتی نخواهیم رسید، اظهار کرد: مساله مواد مخدر و آسیب‌های آن باید مانند دوران کرونا به یک مسوولیت اجتماعی تبدیل شود و از ظریف رسانه‌های حقیقی و مجازی، اشخاص حقیقی و حقوقی، ائمه جمعه و جماعات و در راس همه آنها خانواده‌ها به ویژه پدر و مادر باید با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی درست و به موقع استفاده کرد.

وی تصریح کرد: مواد مخدر در واقع یک نوع مرگ خاموش است و مافیای آن همیشه پویا بوده و هر روز با ابداع نوع جدید مواد و شیوه‌های جدید مصرف، جوانان و نوجوانان را به عنوان نیروی کار و توانمند جامعه ایران اسلامی و به عنوان یک کشور در حال رشد و توسعه؛ مورد هدف قرار داده‌اند.

دبیر شواری هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: هر چند خیرین در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی مواد مخدر پای کار و همراه ما در این مجموعه هستند، اما معتقدیم اگر فردی می‌خواهد کار خیری انجام دهد، اول باید این اقدام خیرخواهانه خود را با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی از خانواده شروع کند و فرزندان خود را در این بخش غنی از آگاهی و اطلاعات کند.

طالبی یادآور شد: یک خانواده برای کنترل بهتر فرزندان خود و جلوگیری از این بلای خانمانسوز، باید هر روز این سه سوال را مبنی بر این که «فرزندم کجاست؟»، «الان با کی هست؟» و «چه می‌کند؟» از خود داشته باشد و نحوه این پرسش از فرزندان نباید طوری باشد که آنان مورد بازخواست و کنترل شدید قررا بگیرند، زیرا این روش جواب معکوس خواهد داد و در واقع باعث ترد فرزندان از خانواده و پناه بردن به مواد مخدر خواهد شد.

وی از اجرای طرح «الگوی ائتلافی کاهش آسیب‌های اجتماعی» در ۶۳ محله استان خبر داد و گفت: برای این کار و نتیجه گرفتن از اجرای این طرح، نیازمند حضور و یاری خیرین هستیم و از سوی دیگر نیاز است تا به منظور توانمندسازی معتادین بهبود یافته، خیرین فعال در این حوزه ما را یاری کنند.

وی یادآور شد: همچنین از اواخر سال گذشته طرح «کانون‌های یاریگران زندگی» در روستاهای استان آغاز شده که اکنون این طرح در ۳۰۰ روستای استان با همکاری سمن‌های مرتبط با حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی مواد مخدر در حال انجام است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان افزود: برای سال اول اجرای این طرح، پوشش ۳۱ درصدی روستاهای استان در نظر گرفته شده که در هر شهرستان نیز ۳۱ درصد روستاها را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

طالبی با بیان اینکه در حوزه مواد مخدر بطور مستقیم و غیرمستقیم سالانه ۱۶۷ هزار میلیارد تومان برای کشور هزینه ایجاد می‌شود، گفت: این هزینه شامل هزینه‌های فرد مصرف کنند، هزینه‌های راه‌های مبارزه و هزینه نیروهای مولد که براثر مصرف مواد مخدر در حوزه اجتماعی زمین‌گیر می‌شوند و کارآمدی خود را از دست می‌دهند، در صورتی این مبللغ باید در زیرساخت‌های توسعه‌ای کشور هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه گلستان تاکنون ۸۳ شهید مبارزه با موادمخدر تقدیم این نظام و انقلاب کرده، تاکید کرد: در حوزه مبارزه با موادمخدر و به نتیجه رسیدن اقدامات و کارها، باید «همه با هم»، «در کنار هم»، «یاریگر هم» باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha