خانواده مهمترین مولفه در کاهش مصرف مواد مخدر است

گرگان - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان گفت: خانواده مهمترین و اصلی‌ترین مولفه در کاهش مصرف مواد مخدر و پیشگیری از بسط و گسترش مصرف این بلای خانمان‌سوز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی طالبی چهارشنبه شب در سلسله جلسات گفت و گو جوانان گلستان با مسوولان و مدیران ارشد این استان اظهار کرد: آمارها و سنجش‌ها و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که دشمنان و توطئه‌گران نظام، بنیان خانواده را هدف قرار داده اند.

وی بیان کرد: براساس آخرین آمار گرفته شده در کشور که مربوط به سال ۱۳۹۴ است، ۸۷.۲ درصد معتادین شاغل بوده، ۵۴ درصد کمتر از ۳۸ سال سن داشته و ۵۸ درصد هم متاهل بودند.

وی تصریح کرد: این آمارها صحت هدف قرار دادن خانواده و نسل جوان به ویژه دختران و زنان را با مواد صنعتی جدید و اسامی کوتاه و جذاب همچون «گل» و موارد مشابه که اسامی آنها ماندگاری بالا در ذهن افراد دارد، تایید می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: سال گذشته در حوزه مواد مخدر در کشور بیش از هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال هزینه پرداخت شده است.

طالبی افزود: بدون شک این آمارها هم نشان می‌دهد که هر آلودگی آسیب‌هایی به همراه دارد.

وی ادامه داد: در حوزه کاهش سوء مصرف مواد مخدر، پیشگیری و مبارزه و حتی درمان، باید مساله مواد مخدر و خطرات آن همچون کرونا، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راه لازم است همگان به فهم و شناخت درست و مشترک از مواد مخدر دست یابیم که در این بخش سازمان‌های مردم‌ نهاد تخصصی فعال در حوزه‌های مختلف مواد مخدر، نقش مهم و سازنده‌ای دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: یک جوان در طول سال تحصیلی چهار هزار و ۳۰۰ ساعت در اختیار خانواده است و این مدت زمان نشان دهنده تاثیرپذیری جوانان از خانواده‌های خود است.

طالبی اضافه کرد: والدین با توجه به پدیده آپارتمان‌نشینی و کوچک شدن فضای خانه و کمبود فضای بازی و استفاده بهینه فرزندان خود از اوقات فراغت و تخلیه کردن ظرفیت و پتانسیل آنها، فکر اساسی کنند.

وی یادآور شد: همگان به مساله کاهش سن مصرف مواد مخدر و رسیدن به حدود ۱۵ سالگی واقف هستند، اما از آنجایی که خانواده پنج سال زمان می‌برد تا متوجه سوء مصرف مواد مخدر از سوی نزدیکترین افراد به خود می‌شوند، این سن باز هم به خصوص در مصرف مواد مخدر صنعتی، ارزان قیمت و قابل دسترس بودن و راحت پیدا کردن آن، کمتر شده است.

وی تاکید کرد: همیشه و همه جا، مساله مصرف مواد مخدر با پول درمان نمی‌شود و معتقدم تا زمانی که یک نوع ترس، استرس و اضطراب از مرگ تدریجی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در جامعه مانند دوران کرونا و ترس از مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به آن نهادینه نشود، وضعیت از این بدتر خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مصرف مواد مخدر گلستان گفت: متاسفانه مافیای مواد مخدر همیشه آگاه، هوشیار و پویا و در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف شوم خود به خصوص برای جامعه ایرانی است.

طالبی بیان کرد: در مسیر مبارزه، پیشگیری و درمان ناشی از مصرف مواد مخدر، همه باید براساس وظایف تعریف شده، نقش خود را به خوبی ایفا کنند و اقدام خوب داشته باشند.

وی ادامه داد: در گلستان حدود ۴۰ سمن در حوزه مواد مخدر فعال هستند که سال گذشته ۱۴ سمن‌ هر یک با دریافت ۳۰ میلیون ریال، در حال برگزاری ۱۴ همایش مرتبط هستند.

وی تصریح کرد: برنامه‌های مداخله‌ای ما را سازمان‌ های مردم نهاد می‌نویسند و طرح و برنامه می‌دهند، اما متاسفانه تاکنون برنامه موثر و خلاقانه و تاثیرگذار از سوی سازمان‌ها اعلام نشده است.

تعدادی از دبیران و اعضای تشکل‌های شرکت کننده در این جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha