استقبال بولیوی از «نظم نوین جهانی» پس از کودتاهای آمریکایی

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه بولیوی با یادآوری اقدامات آمریکا علیه آمریکای لاتین در دستیابی به کنترل سیاسی کشورها از طریق ایجاد کودتاها تاکید کرد: جهان به سمت نظم جدیدی پیش می‌رود و امیدواریم این نظم، چندقطبی باشد.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، روخِلیو مایتا (Rogelio Mayta) وزیر امور خارجه بولیوی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی تله‌سور، با بیان اینکه جهان به سمت نظم جدیدی پیش می‌رود، جهان چندقطبی را امیدبخش‌تر از دنیای تک‌قطبی توصیف کرد.

این دیپلمات بولیویایی با یادآوری اینکه آمریکا با هدف حفظ کنترل سیاسی کشورهای ما، کودتا در آمریکای لاتین را توجیه و تشویق و حمایت مالی کرد، افزود: ای کاش دنیایی بدون قطب وجود داشت تا هر ملتی می‌توانست خود تصمیم بگیرد که چگونه باشد.

مروری بر تاریخ سیاسی آمریکای لاتین در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که پشت هر جنگ داخلی، کودتا و بحران اجتماعی و سیاسی در این منطقه می‌توان رد پای کاخ سفید را مستقیم و یا غیرمستقیم مشاهده کرد.

وی در توضیح پیوستن احتمالی بولیوی به گروه بریکس (بلوک اقتصادهای نوظهور جهان) گفت: جنبه‌های زیادی وجود دارد که ما را به هم نزدیک‌تر می‌کند، اما ما در تحلیل‌هایمان محتاط هستیم. ما نمی‌خواهیم تسلیم هژمونی شویم.

وزیر امور خارجه بولیوی همچنین پس از دیدار اخیر با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که در حال حاضر در آمریکای لاتین به سر می‌برد، بر نقش بریکس در جهان چندقطبی تاکید کرد.

با وجود این واقعیت که آمریکا تلاش می‌کند تا تحمیل سیاست‌های خود مطلبق با دکترین قدیمی مونرو را به آمریکای لاتین دیکته کند اما برآیند تحولات اخیر نشان می‌دهد که حرکت جهان به سمت وضعیت چندقطبی، به طور فزاینده‌ای تسریع شده است.

در این زمینه، آمریکای لاتین این فرصت را دارد که خود را به عنوان یکی از ارکان نظم جهانی آینده و قدرتی که صدای آن در عرصه بین‌المللی شنیده می‌شود، تثبیت کند.

آمریکا با چشم‌پوشی از حق طبیعی کشورهای آمریکای لاتین در تعیین سرنوشت خود اگر چه همچنان خود را قیم این منطقه می‌داند اما آمریکای لاتین خود را به عنوان منطقه صلح تعریف کرده است.

به نوشته نشریه کُنترالینِئا، در دنیایی که تغییر کرده و در حال ورود به عصر چندقطبی و علاوه بر آن چندفرهنگی است، آمریکای لاتین خود را منطقه صلح تعریف کرده است و هیچ دخالتی در مناقشات بر سر هژمونی بین قدرت‌های بزرگ ندارد. این منطقه می‌تواند استراتژی‌های امنیتی و توسعه‌ای خود را بر اساس حق حاکمیت و استقلال و بی‌اعتنا به دیدگاه قدیمی جنگ سرد و مونروئیسم سنتی بسازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha