۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۳:۳۷
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85089602
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واشنگتن: آمریکایی‌ها فعلا انتظار عملیات تخلیه از سودان را نداشته باشند

نیویورک- ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی بحران در سودان اعلام کرد که آمریکایی ها در این کشور فعلا نباید انتظار عملیات تخلیه را از سوی دولت جو بایدن داشته باشند.

به گزارش ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران با تکرار درخواست آمریکا از اتباع آمریکایی برای سفر نکردن به سودان افزود که ما از آمریکایی ها می خواهیم به سودان سفر نکنند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: آمریکایی ها حاضر در سودان، فعلا نباید انتظار عملیات تخلیه از سوی دولت آمریکا را داشته باشند. با توجه به بسته شدن فرودگاه خارطوم و وضعیت نامطمئن امنیتی در سودان، شهروندان آمریکایی باید ترتیبات لازم را برای حفظ امنیت خود انجام دهند.

وی افزود که گزارش ها پیرامون خشونت کنترل نشده در سودان امنیت همه مردم غیرنظامی را تهدید می کند و خواسته مردم سودان برای تغییر سیاسی دموکراتیک را تضعیف می کند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه ما از نزدیک اوضاع سودان را نظارت می کنیم و با سفارت خود در خارطوم و شرکا و متحدان خود در ارتباط هستیم، اظهار داشت: ما از ادامه درگیری ها بسیار نگرانیم و از دو طرف درگیر می خواهیم تا در طول عید فطر به آتش بس متعهد باشند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی و سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید  هم امروز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن گفت همه شهروندان آمریکایی حاضر در سودان، باید "تمهیدات ایمنی خود را" انجام دهند.

کربی افزود که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اوایل این هفته طرحی را برای انتقال نیروهای آمریکایی به نزدیکی سودان تایید کرده تا در صورت لزوم دیپلمات های آمریکایی از این کشور تخلیه شوند.

وی برغم لشگر کشی آمریکا به اطراف سودان اضافه کرد: ما تنها برخی از قابلیت‌های را اضافه کرده ایم تا برای احتمالات آماده شویم. اما من می خواهم دوباره تاکید کنم، در حال حاضر هیچ تصمیمی برای تخلیه دیپلمات ها گرفته نشده است.

کربی گفت که اوضاع در خارطوم پایتخت سودان همچنان متشنج است و طرف‌های درگیر نتوانسته‌اند به آتش‌بس‌های توافق شده پایبند باشند.

او در عین حال مدعی شد: «در حال حاضر, ما بر وضعیتی که با آن مواجهیم, متمرکز هستیم. ما می‌خواهیم همه کارمندان سفارت آمریکا در امان باشند.»

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه وضعیت سودان خطرناک است، تایید کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به ارتش این کشور دستور داده است نیروی نظامی بیشتری به آفریقا اعزام کند اما مدعی شد که این اعزام نیرو برای تخلیه احتمالی سفارت واشنگتن در خارطوم است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

پس از موافقت نیروهای پشتیبانی سریع سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته (سه روزه) ارتش این کشور نیز موافقت خود را با  آتش‌بس اعلام کرد. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به مناسبت عید فطر خواستار آتش بس سه روزه در سودان شده بود.

به گزارش ایرنا، دبیرکل سازمان ملل پس از شرکت در نشست مجازی با حضور اتحادیه آفریقا, سازمان بین دولتی توسعه، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای دخیل در تلاش ها برای پایان درگیری ها در سودان به خبرنگاران در نیویورک گفت: من خواهان یک آتش بس  حداقل سه روزه  به مناسبت جشن عید فطر  هستم تا غیرنظامیان گرفتار  در مناطق درگیر،  بتوانند فرار کنند و خدمات  پزشکی دریافت کرده و  غذا و سایر لوازم ضروری خود را تهیه کنند. این باید اولین گام برای رهایی از جنگ و هموار کردن راه برای آتش بس دائمی باشد.

گوترش افزود: توقف درگیری ها باید با گفت و گوی جدی همراه باشد که امکان تغییر موفقیت آمیز سیاسی را فراهم کند و با انتصاب یک دولت غیرنظامی آغاز شود. درگیری ها باید فورا متوقف شود. من عمیقاً از  تلفات وحشتناک غیرنظامیان، وضعیت بشردوستانه و چشم انداز تشدید بیشتر درگیری ها نگران هستم.

 سازمان ملل متحد اعلام کرد که در پی افزایش خشونت ها ۱۰ تا ۲۰ هزار سودانی از استان «دارفور» در غرب سودان به کشور «چاد» گریختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha