۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۲:۲۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85091649
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاخ سفید: تعلیق فعالیت سفارت آمریکا در سودان موقتی است

نیویورک – ایرنا- جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پی خروج دیپلمات های آمریکایی از خارطوم در پی درگیری ها در سودان مدعی شد: تعلیق فعالیت سفارت آمریکا موقتی است.

به گزارش ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید در واشنگتن افزود: تعلیق فعالیت سفارت آمریکا در سودان موقتی است و زمانی که امنیت برقرار شود، فعالیت سفارت از سر گرفته خواهد شد.

سالیوان درباره تامین امنیت سفارت آمریکا در سودان گفت: ما یک طرح اضطراری داشتیم. اکنون در حال اجرای آن طرح اضطراری هستیم. از آنجایی که خشونت فقط در سودان ادامه دارد، نیروهای نظامی آمریکا در منطقه مستقر شده اند تا به تخلیه کارمندان از سفارت آمریکا کمک کنند. این نیروها برای احتمالات مختلف در منطقه حضور دارند.

مشاور امنیت ملی بایدن درباره تلاش‌های آمریکا برای حمایت از شهروندان آمریکایی خواهان ترک سودان گفت: ما تجهیزات اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی خود را برای حمایت از مسیرهای تخلیه زمینی که آمریکایی‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند، مستقر کرده‌ایم و در حال انتقال تجهیزات دریایی به داخل منطقه برای ارائه پشتیبانی هستیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد: ارسال نیروی نظامی آمریکا به مناطق جنگی جهت خارج کردن شهروندان آمریکایی یک روش استاندارد آمریکا نیست. نباید انتظار یک عملیات نظامی گسترده وجود داشته باشد.

سالیوان در مورد تصمیم گیری جهت تخلیه سفارت آمریکا در سودان به رغم آنکه آمریکا بارها گفته بود قصد خروج کارکنانش را ندارد، گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که این یک عملیات قابل اجرا بود و همچنین برای ما روشن شد که احتمال یک درگیری طولانی وجود دارد.

وی مدعی شد: نیروهای آمریکایی برای مدت کوتاهی جهت کمک به تخلیه آمریکایی ها وارد سودان شدند. ما به هر آمریکایی در سودان که خواهان حمایت و راهنمایی باشد کمک می کنیم. ما فعالانه خروج شهروندان آمریکایی را که می خواهند سودان را ترک کنند، تسهیل می کنیم.

سالیوان درعین حال گفت: ما به اجرایی شدن آتش‌بس امیدوار هستیم و درحال حاضر هر دو طرف برای کاهش خشونت تلاش می کنند.

دیدار بایدن و همتای کره جنوبی

سالیوان در خصوص دیدار روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی گفت: این نشست انتظارات بسیار بالایی را که مردم هر دو کشور از آن دارند برآورده خواهد کرد. روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی بیانیه مشترکی درباره بازدارندگی در مقابل کره شمالی صادر خواهند کرد. ما معتقدیم که این بیانیه پیام بسیار واضح و قابل اثباتی در مورد اعتبار بازدارندگی آمریکا ارسال خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی بایدن افزود: ما آماده ایم در هر زمان و در هر مکان برای رسیدگی به نگرانی های جدی با کره شمالی ملاقات کنیم. در حالی که ما مدت‌هاست بر شبه جزیره کره تمرکز کرده‌ایم، ائتلاف با کره جنوبی تاثیر بسیار بیشتری بر منطقه و  سراسر جهان دارد.

علی‌رغم ادعای کاخ سفید مبنی برعدم خروج دیپلمات های خود از خارطوم با توجه به ادامه درگیری ها  در سودان، دیپلمات های آمریکایی روز شنبه 22 اوریل (دوم اردیبهشت ماه) این کشور را ترک و سفارت آمریکا پرسنل خود را از خارطوم خارج کرد.

به گزارش شبکه خبری سی ان انریال دیپلمات های آمریکایی از سودان خارج و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا  اعلام کرد که کارکنان دولت آمریکا از سودان تخلیه شدند.  بایدن دربیانیه ای دراین باره گفت: امروز بنابر فرمان من ارتش آمریکا عملیاتی برای خارج کردن پرسنل دولت آمریکا از خارطوم به عمل آورد.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای جداگانه دراین باره اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا گفت تمامی پرسنل آمریکایی به همراه خانواده هایشان از خارطوم تخلیه شدند و کارها در سفارت آمریکا واقع در خارطوم بطور موقت به حالت تعلیق در آمد، چراکه جنگ گسترده در سودان امنیت سفارت آمریکا را به مخاطره افکنده بود.

پیشتر جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی و سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مورخ اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفته بود همه شهروندان آمریکایی حاضر در سودان، باید "تمهیدات ایمنی خود را" انجام دهند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود موافقت نیروهای پشتیبانی سریع سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته به مناسبت عید سعید فطر و در پی درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، اما ارتش این کشور از ادامه درگیری‌ها خبر داد و سازمان جهانی بهداشت نیز آخرین آمار کشته‌های درگیری‌های مسلحانه و خشونت آمیز سودان را ۴۱۳ نفر اعلام کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha