۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85090984
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمامی مطالبات زعفران کاران خراسان شمالی پرداخت شد

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰
کد خبر: 85090984
تمامی مطالبات زعفران کاران خراسان شمالی پرداخت شد

بجنورد- ایرنا- مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی گفت: ۷۷ میلیارد تومان مطالبات زعفران کاران این استان از دولت بود که به طور کامل در طی چند مرحله پرداخت شد.

جلیل رمضانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی در راستای حمایت از زعفران کاران و جلوگیری از ضرر و زیان در فصل تولید اقدام به خرید یک تُن و ۹۰۸ کیلوگرم زعفران کرد.

وی افزود: ارزش این میزان زعفران ۷۷ میلیارد تومان بود که اینک تمامی وجه آن به کشاورزان پرداخت شده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی تصریح کرد: خرید حمایتی زعفران از دهه اول آبان ماه سال گذشته با هدف کنترل قیمت، تنظیم بازار و متضرر نشدن کشاورز انجام شد و طبق دستورالعمل ابلاغی، قیمت خرید حمایتی هر یک کیلوگرم زعفران نگین ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، شبه نگین ۳۳ میلیون تومان و پوشال مرغوب ۳۲ میلیون تومان از کشاورزان خریداری می شود.

وی عنوان کرد: این سازمان در سال ۱۳۹۸ در حدود ۷۶۱ تُن زعفران نگین، سال ۱۳۹۹ نیز ۲ هزار و ۱۰۰ تُن زعفران نگین از کشاورزان خرید حمایتی کرد و سال ۱۴۰۰ هیچگونه خرید حمایتی انجام نشد.

"نگین" به زعفرانی گفته می شود که موقع پاک کردن آن سه کلاله زعفران از قسمت سفید(ریشه) و قسمت نارنجی رنگ (بوری) کاملا جدا شود و هیچگونه رنگی جز رنگ قرمز در آن نباشد و هر چه این کلاله ها درشت تر باشد قدرت رنگ دهی بیشتر و شکل ظاهری آن زیباتر است.

رمضانی افزود: زعفران کاران این استان از همان زمانی که کشت این محصول اقتصادی در این استان توسعه یافت در پاک کردن و جدا سازی نگین تخصص پیدا کردند و این رویه در کیفیت و قیمت محصول تاثیر گذار است در حالی که در برخی از استان ها همراه پوشال تهیه می شود.

تمامی مطالبات زعفران کاران خراسان شمالی پرداخت شد

خراسان شمالی مستعد تولید زعفران

تولید زعفران از سطح کشتزارهای این استان با ۵.۵ کیلوگرم در هر هکتار بیش از میانگین کشور است و این در حالی است که میانگین برداشت زعفران در کشور بیش از چهار کیلوگرم در هر یک هکتار است.

خراسان شمالی با چهار هزار و ۶۳ هکتار سطح زیر کشت زعفران بعد از استان های خراسان رضوی و جنوبی مقام سوم در کشور دارد و در سال زراعی جاری ۲۲ تُن زعفران در این استان برداشت شود.

بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی؛ سطح زیر کشت زعفران در ۲۸ استان کشور در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است که میانگین عملکرد تولید زعفران در خراسان شمالی بیش از ۶.۲ کیلوگرم در هکتار است که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری است.

همچنین سرانه مصرف زعفران کشور هفت دهم گرم در سال است و ایران با مصرف سالانه ۶۰ تن زعفران، رتبه نخست جهان را در مصرف طلای سرخ دارد و از آنجایی که زعفران گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی است که برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است از این جهت اراضی کشاورزی کم آب این خطه از شمالشرق کشور بهشت کشت زعفران تلقی می شود و این استان از سطح زیر کشت و تولید زعفران رتبه سوم را در بین استان های کشور دارد اما در بهره وری رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان که شامل کشت زعفران، گل محمدی، زیره سبز، نعناع فلفلی، آلوورا، گل گاوزبان، موسیر، آویشن، سیاه دانه، بادرنجبویه و بهلیمو است به هفت هزار هکتار رسیده است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha