محلات حاشیه نشین سومین مقصد اجرای طرح یاریگران زندگی است

بجنورد- ایرنا- مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: محلات حاشیه نشین بعد از مدارس و روستاها سومین مقصد اجرای طرح "یاریگران زندگی" با رویکرد پیشگیری از اعتیاد در کشور است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا یساقی روز دوشنبه در شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی اظهار کرد: پیشگیری از اعتیاد و مشارکت اجتماعی در مبارزه با این آسیب همواره از رویکردهای اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

وی افزود: اگر می خواهیم در کاهش و ریشه کنی اعتیاد موفق عمل کنیم، چاره ای جز پیشگیری از آن با مشارکت اجتماعی و اقدامات فرهنگی وجود ندارد.

یساقی ادامه داد: "طرح یاریگران زندگی" در حال حاضر یکی از طرح های موفق پیشگیری از اعتیاد محسوب می شود که ابتدا در مدارس و سال گذشته نیز در روستاهای پنج استان کشور وارد فاز اجرا شد.

وی تصریح کرد: براساس دستورالعمل های ابلاغی این طرح در ۳۰ درصد روستاهای خراسان شمالی اجرایی می شود.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سال جدید نیز این طرح در محلات حاشیه نشین اجرایی خواهد شد تا با اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه شاهد کاهش اعتیاد در این مناطق نیز باشیم.

وی افزود: تاکنون جلسات متعددی برای اصلاح و اجرای این طرح در محلات حاشیه نشین برگزار شده است و هدف از اجرای این طرح سالم سازی محیط و آموزش مهارت نه گفتن به جامعه هدف کودکان، نوجوانان و جوانان است.

سال گذشته ۲۱۵ روستای دارای دهیاری استان برای اجرای طرح یاریگران زندگی با هدف پیشگیری از اعتیاد در بین کودکان، نوجوانان و جوانان این خطه شناسایی و خراسان شمالی در کنار چهار استان دیگر به عنوان آزمونه اجرای این طرح انتخاب شد.

۷۱۳ روستای دارای دهیاری در خراسان شمالی وجود دارد که در گام نخست ۲۱۵ روستا برای اجرای این طرح شناسایی شد.

این طرح علاوه بر روستاهای آلوده به موادمخدر در روستاهای سفید به‌ منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و آگاه‌سازی مردم نیز اجرا می‌شود.

دسترسی استان ها به سامانه هوشمند غربالگری معتادان

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه یادآور شد: سامانه هوشمند غربالگری معتادان ستاد مبارزه با مواد مخدر راه اندازی شده است و به زودی استان ها نیز به این سامانه دسترسی خواهند داشت.

وی افزود: در این سامانه معتادان متجاهر بعد از دستگیری در فرآیند شناسایی مورد بررسی روانکاوی و روانشناسی قرار می‌گیرند و راه درمانی متناسب انتخاب می‌شود.

یساقی ادامه داد: همچنین با راه اندازی این سامانه تنها معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ نگهداری خواهند شد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha