۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۳۲
کد خبر: 85091062
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلیپین خواستار افزایش تعهدات امنیتی واشنگتن در قبال مانیل است

تهران- ایرنا - فردیناند مارکوس رئیس جمهوری فیلیپین امروز دوشنبه اعلام کرد از جو بایدن همتای آمریکایی خواهد خواست تا معیار تعهدات واشنگتن برای دفاع از کشورش تحت معاهده امنیتی ۱۹۵۱ با توجه به افزایش تنش های منطقه ای قرار خواهد داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رویترز، دو دولت قبلی فیلیپین در میانه افزایش احتمال خطر تقابل در دریای چین جنوبی، دولت فعلی را ترغیب کردند تا درباره شرایط دفاعی ذیل معاهده دفاع مشترک از متحدش آمریکا درخواست شفاف سازی کند. بدین ترتیب فردیناند مارکوس رئیس جمهوری فیلیپین آخر هفته جاری در واشنگتن با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا جلسه ای خواهد داشت. جلسه ای که کاخ سفید گفت تاکید و اطمینان برای فیلیپین در راستای تعهدات محکم برای دفاع از فیلیپین خواهد بود.

رئیس جمهوری فیلیپین در مصاحبه ای رادیویی گفت: «این پیمان به دلیل تغییر در شرایط به ویژه در دریای چین جنوبی، تایوان و کره شمالی نیاز به بازتنظیم دارد. به نظر می رسد شرایط به سوی افزایش تنش ها پیش می رود.»

فشارها برای شفاف سازی توسط دولت فیلیپین در بحبوحه ساخت و ساز مداوم ارتش، گشتزنی چین در دریای چین جنوبی و ساخت جزیره مصنوعی درمجمع الجزایر اسپارتلی، تجهیز سیستم موشکی انجام می شود.

به علاوه دولت های بایدن و مارکوس نیز به دنبال تقویت ائتلاف نظامی با برگزاری بزرگترین رزمایش سربازان آمریکایی با فیلیپین و دو برابر کردن دسترسی پایگاه های نظامی این کشور برای واشنگتن به همکاری دست زدند.

فیلیپین در واکنش به اعتراض های پی در پی چین درباره توافقنامه دسترسی پایگاه های فیلیپین برای آمریکا اعلام کرده این توافق تنها برای اهداف دفاع از خود انجام شده است و علیه هیچ کشور سومی نیست. باوجود این چین معتقد است این پیمان تنها به شعله ورتر کردن آتش تنش ها در منطقه منتهی خواهد شد.

رئیس جمهوری فیلیپین در پایان گفت با همتای آمریکایی خود باید درباره جزئیات این همکاری و توافق و چگونگی مدیریت تنش با چین به بحث و تبادل نظر بپردازد.

پیش تر سفیر چین در مانیل گفت بود: قطعا آمریکا قصد دارد از پایگاه های جدیدی که فیلیپین در اختیارش گذاشته است سوءاستفاده کند.

چندی پیش فیلیپین محل ۴ پایگاه نظامی جدید آمریکا در خاک این کشور را اعلام کرد که یکی در نزدیکی دریای چین جنوبی و دیگری در فاصله‌ای نه چندان دور از تایوان است.

دفتر رسانه‌ای ریاست‌ جمهوری فیلیپین در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه این پایگاه‌ها برای «عملیات بشردوستانه و واکنش در بلایای طبیعی» استفاده خواهند شد، گفته بود که این چهار سایت مناسب و برای دو طرف سودمند هستند.

در جریان سفر «لوید آستین» وزیر آمریکا به فیلیپین در اوایل فوریه، دو طرف توافقی را اعلام کردند که به ارتش آمریکا اجازه می‌دهد از چهار پایگاه اضافی در مناطق راهبردی در این کشورِ واقع در آسیای جنوب شرقی استفاده کند.

بر اساس یک معاهده دفاعی منعقد شده بین مانیل و واشنگتن در سال ۲۰۱۴، معروف به موافقتنامه همکاری دفاعی پیشرفته، نیروهای آمریکایی اجازه یافتند از ۵ پایگاه در فیلیپین استفاده کنند و تجهیزات و مواد نظامی را در آنجا ذخیره کنند.

تعداد این پایگاه‌ها در فوریه گذشته به ۹ پایگاه افزایش یافت، اما مکان چهار پایگاه مشخص نشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha