۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۴:۴۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85092798
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گوترش: جنگ قدرت در سودان فراتر از مرزها را تحت تاثیر قرار می‌دهد

نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر توقف جنگ در سودان گفت: جنگ قدرت در سودان نه تنها آینده این کشور را به خطر می اندازد بلکه  می‌تواند فراتر از مرزهای این کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد و موجب  سال‌ها رنج و عذاب عظیم شود و توسعه و پیشرفت را ده‌ها سال به عقب برگرداند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در خصوص وضعیت سودان در نشست شورای امنیت گفت: در طول درگیری های ده روز گذشته، حداقل ۴۰۰ نفر از جمله چهار عضو خانواده سازمان ملل کشته شده اند. بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر مجروح شده اند و ده ها هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

گوترش تصریح کرد: این ۱۰ روز خشونت و هرج و مرج در سودان ناراحت کننده است. یک جنگ طولانی مدت و تمام عیار قابل تحمل و تامل نیست.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: سودان با هفت کشور هم مرز است که همه آنها یا با درگیری ها دست و پنجه نرم می کنند یا در دهه گذشته شاهد ناآرامی های داخلی جدی بوده اند.

وی تاکید کرد: جنگ در سودان باید فورا متوقف شود. من از ژنرال‌ها عبدالفتاح البرهان و «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» و نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع می‌خواهم که اسلحه‌های خود را کنار بگذارند.

گوترش تاکید کرد: رهبران سودان باید منافع مردم خود را در اولویت قرار دهند. این اختلافات در میدان نبرد و با اجساد کودکان، زنان و مردان سودانی حل نخواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: طرف‌های درگیر باید به آتش‌بس ۷۲ ساعته که با میانجی‌گری آمریکا بدست آمده است، احترام بگذارند و برای پایان دائمی خصومت ها با یکدیگر مذاکره کنند.

گوترش گفت: من از همه اعضای شورای امنیت و سایر کشورهای عضو سازمان ملل و سازمان های منطقه ای با نفوذ می خواهم که طرف های درگیر در سودان را برای کاهش تنش ها و بازگشت سریع به میز مذاکره تحت فشار قرار دهند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: سازمان ملل متحد برای محافظت از کارمندان خود و خانواده‌های آنها در حین اقامت و حمایت از مردم سودان, در نحوه حضور خود این کشور تغییراتی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: یک سوم مردم سودان حتی قبل از بحران اخیر به کمک های بشردوستانه نیاز داشتند. این تعداد تنها پس از ویرانی ده روز گذشته به شدت افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha