۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۱۵
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85093069
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وضعیت کارگران شاغل در اقلیم کردستان عراق پیگیری می‌شود

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: قرار شده با حضور استانداران اقلیم کردستان عراق و سه استان مرزی ایران، جلسه ای در ارومیه برگزار و وضعیت و مشکلات کارگران در اقلیم بررسی و پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی‌کوشا روز چهارشنبه در نشست صمیمی با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر در سنندج اظهار کرد: دهه اول خرداد این نشست در ارومیه برگزار و در صورت توافق، تاهم نامه ای برای فعالیت و حضور بهتر کارگران ایرانی در اقلیم فراهم خواهد شد.

وی بر ضرورت تشکیل کارگروهی سه جانبه متشکل از اداره کل تعاون، تشکل‌های کارگری و استانداری در راستای پیگیری مشکلات این قشر تاکید کرد.

استاندار کردستان با بیان اینکه تکریم بازنشستگان واجب است، چراکه معادن علم و تجربه هستند، افزود: فضای مناسبی برای جامعه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در مرکز استان تعبیه شود تا ساعاتی را کنار خانواده در این مکان سپری کنند.

زارعی کوشا به تشکیل گروه مشاوران استاندار در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و یادآور شد: قرار است گروه های مشاوران به صورت تخصصی تشکیل و در شهرستان‌ها هم این گروه‌ها برای رصد و انعکاس مشکلات حوزه‌های مختلف تشکیل شود.

وی با بیان اینکه امروز سه نفر از مشاوران استاندار در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب می شوند، اضافه کرد: این کار موجب می شود ارتباط بهتری با جامعه کارگری داشته و از نزدیک در جریان مشکلات باشیم.

استاندار کردستان بیش از دو سوم جمعیت استان را تحت پوشش تامین اجتماعی عنوان و از خدمات این بیمه در استان با وجود گستردگی وظایف، تقدیر کرد.

بهره‌مندی ۶۵۰ هزار نفر از خدمات اداره کل تعاون کردستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان هم اظهار کرد: در حال حاضر ۲۲۰ هزار نفر در استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و در مجموع با احتساب خانوارها، ۶۵۰ هزار نفر از خدمات این اداره کل استفاده می‌کنند.

فرزاد پیشکاری با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۰ هزار و ۱۹۷ فقره بازرسی از واحدهای تولیدی انجام شد، افزود: در سال ۱۴۰۰ زمان اطاله دادرسی به درخواست‌های و شکایات کارگران، ۱۲۳ روز بود که امروز به ۳۷ روز رسیده است.

وی یادآور شد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، در بحث بازرسی از واحدهای تولیدی و رصد وضعیت کارگران، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

پرداخت بیش از سه هزار میلیارد تومان تعهدات تامین اجتماعی در سال گذشته

سیدصلاح قریشی مدیرکل تامین اجتماعی کردستان هم اظهار کرد: سال گذشته سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تعهدات بیمه به بیمه شدگان پرداخت، ۴۶ هزار فقره بازرسی از کارگاه‌ها انجام و هزار ۶۵۴ کارگاه جدید شناسایی شد.

برخی از مدیران تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان کردستان هم در این نشست به بیان مشکلات، دغدغه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند و خواستار توجه بیشتر مسئولان به این قشر شدند.

تورم، مشکلات معیشتی، عدم امنیت شغلی و پایین بودن حقوق کارگران نسبت به تورم، عدم بهره‌مندی کارگران ساختمانی از بیمه بیکاری و مزایای شغل‌های سخت و زیان آور، لزوم تقویت ارتباط بین تشکل‌های کارفرمایی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط، ضرورت در نظر گرفته شدن مزایای سختی کار برای رانندگان و قراردادهای کوتاه مدت کارفرمایان با بانوان کارگر و عدم امنیت شغلی این قشر، از جمله مطالبی بود که مطرح شد.

در پایان این نشست، با حکم استاندار کردستان، سعدی قادری، آرام فاتحی و سیدشاکر ابراهیمی به عنوان گروه مشاوران استاندار در حوزه تعاون کار و رفاه اجتماعی منصوب شدند.

از پنجم تا ۱۱ اردیبهشت به عنوان هفته کار و کارگر نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha