میز قشم در معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه ایجاد می‌ شود

 قشم - ایرنا - مدیرکل اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه گفت: میز قشم با هدف معرفی و استفاده از ظرفیت‌ های این منطقه آزاد در اداره کل معاونت اقتصادی این وزارتخانه ایجاد می‌ شود.  

به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌ الملل سازمان منطقه آزاد قشم، علی چگنی در همایش مشترک مدیران وزارت امور خارجه و سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: قشم بستری مهیا برای جلب سرمایه‌ گذار به‌ ویژه در حوزه های صنعت سوخت رسانی دریایی بانکرینگ (Bunkering)، گاز طبیعی مایع (LNG) و گردشگری است.

وی بر لزوم توجه به بحث خودرو سازی در قشم تاکید کرد و افزود: مناطق آزاد می‌ توانند هاب بزرگی برای تامین مایحتاج خودرویی کشور باشند و قشم به دلیل داشتن وسعت زیاد و جزیره‌ ای بودن، بازوی کشور در این زمینه و بهترین نقطه برای شروع این صنعت و حتی گام برداشتن در حوزه صادرات خودرو به کشورهای همسایه است.

مدیرکل اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه توضیح داد: قشم به‌ عنوان بزرگ‌ ترین منطقه آزاد کشور می‌ تواند طلایه‌ دار رونق اقتصادی ایران و تجارت با سایر مناطق و کشورهای جهان باشد.

چگنی در ادامه به نقش این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه به‌ عنوان مسوول تنظیم روابط نظام جمهوری اسلامی با جهان خارج در تمامی امور مربوط به دیپلماسی بر پایه گسترش روابط با سایر کشورهای جهان به ایفای نقش می‌ پردازد.

وی افزود: در دولت سیزدهم و با تاکیدات مقام معظم رهبری عمده گرایش و ماموریت‌های وزارت امور خارجه با در نظر گرفته شدن دیپلماسی اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است و تمامی روابط بین‌ المللی در حوزه‌ های فرهنگی و سیاسی با پیوست اقتصادی اجرایی می‌ شود.

مدیرکل اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه اضافه کرد: نقش وزارت امور خارجه در سال «مهار تورم و رشد تولید» به‌ واسطه شیوه ارتباط با جهان خارج بسیار بر جسته‌ تر از سنوات گذشته است و امیدواریم در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشیم.

به گفته وی؛ در وزارت امور خارجه اعتقاد ویژه‌ ای برای استفاده از ظرفیت‌ های مناطق آزاد برای بهبود وضعیت دیپلماسی عمومی و همچنین ایفای نقش جهت کمک به شرایط اقتصادی کشور وجود دارد.

چگنی تصریح کرد: در سواحل هرمزگان در کوتاه‌ مدت ظرفیت ایجاد ۳۰ بندر بزرگ وجود دارد و قشم هم در همین راستا می‌ تواند نقش بسزایی در ایجاد و رونق اقتصاد دریا که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، ایفا کند.

وی اضافه کرد: وجود دو دفتر وزارت امور خارجه در بندرعباس و قشم با فاصله اندک، نشان‌ دهنده اهمیت جایگاه ویژه این منطقه برای کمک به دیپلماسی اقتصادی کشور است.

مدیرکل اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برای نقش‌ آفرینی بهتر مناطق آزاد و به‌ ویژه منطقه آزاد قشم، توسعه روابط اقتصادی با سایر کشورها و مناطق آزاد دارای اهمیت است، گفت: بیش از ۱۵ هیات اقتصادی در یک سال گذشته به جزیره قشم سفر کرده‌ اند که نشان‌ دهنده اهمیت جایگاه و نقش مهم این منطقه آزاد برای اقتصاد کشور است.

میز قشم در معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه ایجاد می‌ شود


ایفای نقش قشم در معاملات مالی حلال دنیا

وی با تاکید بر اینکه قشم می‌ تواند در معاملات مالی حلال دنیا به ایفای نقش بپردازد، خاطرنشان کرد: به‌ واسطه امکان ایجاد بانک‌ های فرا ساحل (آفشور) در مناطق آزاد جذب سرمایه‌ گذاری برای قشم نسبت به بسیاری از مناطق کشور ساده‌ تر خواهد بود.

چگنی ادامه داد: با تکمیل و احداث پروژه عظیم پل خلیج‌ فارس و اتصال به شبکه ریلی سراسری، قشم می‌ تواند در زمینه اقتصاد ترانزیتی کشور و همچنین کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج‌ فارس نقش موثری داشته باشد.

وی اظهار کرد: جذب دانشجو و همچنین امکان توسعه حضور گردشگر علمی نیز از دیگر ظرفیت‌ هایی است که می‌ تواند به توسعه و معرفی بهتر ظرفیت‌ های جزیره قشم کمک کند.

به گفته مدیرکل اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه؛ مناطق ساحلی کشور در استان هرمزگان و به‌ ویژه جزیره قشم می‌ تواند نقش بسیار مهمی در توسعه صادرات و صادرات مجدد و کسب درآمد ارزی برای کشور داشته باشد.

چگنی گفت: امیدوار هستیم انتصاب عادل پیغامی به‌ عنوان مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم همراه با موفقیت و برکات خوبی برای توسعه این جزیره و ساکنان این منطقه باشد.

میز قشم در معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه ایجاد می‌ شود

قشم ظرفیتی ارزنده در حوزه توسعه اقتصاد دریا محور

در ادامه این جلسه، محمد محمد حسینی فرماندار شهرستان قشم با اشاره به جمعیت نزدیک به ۱۷۰ هزار نفری قشم گفت: این شهرستان مرزی شامل سه جزیره قشم، لارک و هنگام، به‌ عنوان یک منطقه آزاد و ویژه اقتصادی ظرفیتی ارزنده در حوزه توسعه اقتصاد دریا محور است.

وی ادامه داد: وجود منطقه آزاد قشم در این شهرستان فرصت مغتنمی برای جذب سرمایه‌ گذار و کمک به رشد اقتصادی کشور است، اما نیاز است که در بخش توسعه‌ ای به‌ صورت کلان‌ تر به آن توجه شود.

فرماندار شهرستان قشم ابراز امیدواری کرد که برگزاری این همایش به ارتقا کارکرد اقتصادی و عملکرد وزارت امور خارجه برای همراه کردن ظرفیت‌ های کشورهای همسو و همسایه کمک کند.


قشم می‌ تواند به‌ عنوان منطقه آزاد مترقی در جهان معرفی شود

شیخ محمدعلی امینی مدیر مدرسه علوم دینی بندرلنگه نیز در این همایش گفت: جزیره قشم می‌ تواند به‌ عنوان یک منطقه آزاد بسیار مترقی در جهان معرفی شود و برای رونق اقتصاد ملی به ایفای نقش بپردازد.

وی افزود: برگزاری این همایش برای معرفی بیشتر و بهتر توانمندی‌ ها و ظرفیت‌ های موجود در جزیره، بعد از گذشت ۳۰ سال از عمر منطقه آزاد قشم، می‌ تواند به توسعه و رونق اقتصاد جزیره کمک کند.

مدیر مدرسه علوم دینی بندرلنگه با بیان اینکه تامین زیر ساخت‌ های لازم برای رونق و توسعه اقتصادی منطقه آزاد قشم می‌ تواند موجب شکوفایی اقتصاد ملی شود، اظهار داشت: ثبات قوانین، ایجاد امنیت اقتصادی، استقبال مناسب و ترغیب سرمایه‌ گذاران می‌ تواند موجب رونق و بهبود وضعیت اقتصادی منطقه شود.

امینی خواستار کمک مدیران وزارت امور خارجه و سفیران کشور در حوزه معرفی ظرفیت‌ های موجود در جزیره قشم برای ترغیب و حضور سرمایه‌ گذاران خارجی شد و اضافه کرد: سرمایه‌ گذارانی با اصالت قشم در سایر کشورهای حوزه خلیج‌ فارس حضور دارند که به‌ شرط ثبات قوانین، برای حضور و فعالیت اقتصادی در جزیره قشم آمادگی کامل دارند.

در پایان روز نخست این همایش ۲ روزه مدیرکل اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه و جمعی از مدیران این وزارتخانه به همراهی گروهی از مدیران سازمان منطقه آزاد قشم از ظرفیت‌ های اقتصادی این جزیره در بندر تجاری کاوه، پالایشگاه پارس بهین پالایش و اسکله نفتی حرا بازدید کردند.

میز قشم در معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه ایجاد می‌ شود

بازدید از محل احداث پروژه عظیم پل خلیج فارس و پالایشگاه پارس بهین پالایش در جزیره قشم از دیگر برنامه های مدیران وزارت امور خارجه و سازمان منطقه آزاد قشم در نخستین روز از برگزاری این همایش مشترک بود.

میز قشم در معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه ایجاد می‌ شود

به گزارش ایرنا، همایش مشترک مدیران وزارت امور خارجه و سازمان منطقه آزاد قشم با حضور عادل پیغامی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، علی چگنی مدیرکل اقتصاد مقاومتی وزارت خارجه، محمد محمدحسینی فرماندار شهرستان قشم، جعفر زمانی رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم و جمعی از مدیران و سفیران وزارت امور خارجه، معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد و سرمایه‌ گذاران جزیره قشم به مدت دو روز در نگین خلیج فارس در حال برگزاری است.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha