۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۴۱
کد خبرنگار: 844
کد خبر: 85095039
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانشگاه‌ها باید نماد شبکه‌سازی علمی باشند

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عدم انسجام نباید در حوزه‌های دانشگاهی کشور وجود داشته باشد. دانشگاه‌ها باید نماد شبکه‌سازی علمی باشند و از ظرفیت‌های هم استفاده کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی روز جمعه اعلام کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در نشست صمیمانه با اعضای هیات رییسه دانشگاه‌های استان اصفهان با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب چهار وظیفه دارد و قلمرو آن، علم، فناوری و فرهنگ است، تصریح کرد: این وظایف شامل "راه بینی" به معنی رصد، تحلیل، ارزیابی و اولویت سنجی، "راهبردی" به‌ معنی سیاست‌گذاری، "راهبری" و "راه‌سنجی" به‌معنی بازرسی و اثرسنجی فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه به‌ تازگی یک مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی در این شورا تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: در کشور حدود ۴۰ دستگاه، کار رصد را انجام می‌دهند ولی تاکنون هیچ مرکزی برای جمع‌آوری و تحلیل رصدهای صورت گرفته وجود نداشته و به همین دلیل مرکز جدید تاسیس شده است. براین اساس وضعیت‌سنجی، مانیتورینگ و عملیات رصد در حوزه علم و فرهنگ در کشور انجام می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از اقدامات شورای فرهنگی عمومی را پیوند این نهاد با مجموعه‌های مردمی عنوان کرد و گفت: بر این اساس در سفرهای خود با تشکل‌های مردمی ارتباط برقرار می‌کنیم زیرا رهبر معظم انقلاب، هدایت‌گری را تنها از طریق دستگاه‌های دولتی مطالبه نکردند بلکه ارتباط با تشکل‌های مردم را نیز مورد تاکید قرار دادند.

خسروپناه افزود: در کشور ما سه سند مهم وجود دارد که عبارتند از سند نقشه جامع علمی کشور، سند تحول آموزش و پرورش و سند مهندس فرهنگی است. سند نداشتن بد نیست بلکه سند بسندگی بد است زیرا سند، حدود ۵ درصد مسیر را نشان می‌دهد و در واقع ۹۵ درصد سند به اجرای آن بستگی دارد. بعد از راهبردها و سیاست‌ها، راهبری مهم است، شورای عالی فرهنگی باید دستگاه‌ها را راهبری کند که این اسناد عملیاتی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد، در حوزه دانشگاه ریزسندهایی درخصوص نخبگان، سلول‌های بنیادین و تحول علوم انسانی، وجود دارد ولی دو سند اصلی مربوط به فضای دانشگاهی است که یکی نقشه جامع علمی کشور و دیگری دانشگاه اسلامی است.

وی در ادامه افزود: گستره فعالیت شورای عالی فرهنگی در حوزه‌ های علم، فناوری، فرهنگ و اجتماعی است؛ بنابراین اسنادی را که می‌نویسند و ابلاغ می‌کنند در این چهار حوزه است البته این چهار حوزه از هم منفک نیستند و سندهای مختلف در زمینه‌های قضایی، سلول‌های بنیادین، هوافضا، دانشگاه اسلامی به ابعاد فرهنگی علم هم پرداخته‌اند.

خسروپناه ادامه داد: دانشگاهیان باید در به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور همکاری کنند و بسیای از رشته گرایش‌ها باید حذف و رشته‌های دیگری جایگزین شوند.

وی دو اولویت مهم فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب و آموزش و پرورش را از مباحث مهم در شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: سال ها است این موضوعات مورد غفلت قرار گرفته ولی در سه ماهه گذشته، بخشی از آن با تدوین سیاست‌های مهم دانشگاه فرهنگیان و آیین‌نامه‌های مربوطه در حال پیگیری است.

خسروپناه همچنین با تاکید بر اینکه نقشه‌های فرهنگی در مقابل تهدیدات دشمن باید ایجابی و نه دفاعی باشد، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی، رویکرد فرهنگی می‌خواهند و این خواسته باید در سطح استان‌ها هم انجام شود.

وی تاکید کرد: شورای فرهنگی عمومی باید بطور حتم در استان‌ها با ریاست استاندار یا یکی از معاونان ایشان و با حضور معاونان فرهنگی تمام دستگاه‌ها تشکیل شود و این جلسات نباید تنها با گزارش کار دادن تمام شود بلکه باید عملیات صورت گرفته مطرح شود تا کار تکراری صورت نگیرد و کاری هم بر زمین نماند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بر ضرورت راه‌اندازی مرکز رصد، تحلیل و برنامه‌ریزی و شناخت اولویت در استان اصفهان تاکید کرد و گفت: اصفهان باید یک مرکز رصد فرهنگی، علمی و فناوری داشته باشد و روزانه در این استان مانیتورینگ واقع صورت بگیرد و اگر جریان نوپدیدی شکل گرفت، بلافاصله قرارگاه فرهنگی استان برای دستیابی به راهکارها و رفع معضل تشکیل شود، قبل از اینکه آن موضوع به درخت تنومند فساد تبدیل شود. وقتی رصد وقایع به‌معنی درست کلمه انجام شود می‌توان برنامه‌های استان را در حوزه فرهنگی و اجتماعی تدوین کرد.

خسروپناه، تنها راه مقابله با تهدیدات فرهنگی در جامعه را فناوری‌های فرهنگی دانست و افزود: از جمله این فناوری‌ها می‌توان به فناوری راهیان نور، فناوری شناختی و فناوری هنری اشاره کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاسیس این نهاد از سال ۶۳ تاکنون گفت: نخستین درخواست ما این است که این شورا را بخوبی بشناسیم و این عدم شناخت به این دلیل است که تاکنون گفتمان سازی لازم در این زمینه نشده است.

وی اضافه کرد: این شورا در حوزه علم، فناوری و فرهنگ فعالیت می‌کند و کارهای بزرگی هم انجام می‌دهد از جمله تدوین سند ملی ۲۲ صفحه‌ای علوم و فناوری سلول‌های بنیادی که ایران ششمین رُتبه جهان را در این زمینه دارد.

دبیر شورای عالی فرهنگی، سند جامع توسعه هوا- فضای کشور را از دیگر دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد و گفت: اگر ما سند هسته‌ای کشور را نیز در این شورا می‌نوشتیم بدانید که این مواردی که در دنیا در حوزه هسته‌ای برای ما درست کردند، ایجاد نمی‌شد.

وی همچنین یکی از اولویت های شورای مزبور را تدوین سند "امنیت قضایی" عنوان کرد و افزود: این سند تدوین شده و در دستور کار شورا قرار گرفته است و تا حدود ۲ هفته آینده نیز ابلاغ می شود.

خسروپناه با تاکید بر اینکه در حوزه علم و فناوری و فرهنگ باید دیده‌بانی لازم صورت بگیرد، اظهار داشت: بر این اساس سند توسعه فناوری فرهنگی نرم نیز در دستور کار شورا قرار دارد. تاکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی ۷۰ درصد مصوبات در حوزه علم و فناوری، ۲۰ درصد در حوزه فرهنگی و ۱۰ درصد در حوزه مشترک علمی و فرهنگی بوده است در حالی که باید حداقل ۵۰ درصد از مصوبات، فرهنگی و ۵۰ درصد، علم و فناوری باشد.

وی همچنین اصفهان را نمادی از تمدن عظیم ایرانی اسلامی دانست و گفت: در بیشتر کشورهای اسلامی، آثار تمدن اسلامی به‌ویژه از زمان صفویه، از اصفهان به آن مناطق رسوخ پیدا کرده است .
وی افزود: بخش عظیمی از اثر تمدنی و صنایع دستی فوق‌العاده‌ متعلق به این استان است که در کل جهان بی‌نظیر محسوب می‌شود و هیچ شهری در جهان وجود ندارد که به اندازه اصفهان از تنوع، کیفیت و کمیت صنایع دستی برخوردار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha