۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۵۲
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85096586
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین گروه از اتباع آمریکایی هم از سودان گریختند

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۵۲
کد خبر: 85096586
نخستین گروه از اتباع آمریکایی هم از سودان گریختند

نیویورک- ایرنا- پس از گذشت چند هفته از درگیری ها در سودان, نخستین گروه از شهروندان آمریکایی نیز پس از دیپلمات ها و تحت حفاظت پهپادهای مسلح از این کشور گریختند.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا روز شنبه به وقت محلی گزارش داد پس از گذشت چند هفته از آغاز جنگ در سودان, آمریکا روز جمعه اولین گروه از شهروندان آمریکایی و ساکنان دائمی را از این کشور خارج کرد.

بر اساس این گزارش، تخلیه زمینی شهروندان آمریکایی از خارطوم با استفاده از اتوبوس انجام شد و آنها به بندر سودان منتقل شدند تا از طریق دریای سرخ از سودان خارج شوند.

مقامات آمریکایی روز شنبه فاش کردند که چند پهپاد مسلح از این کاروان ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفری محافظت کرده اند. نیروهای ویژه آمریکا در ۲۲ آوریل به طور مختصر از خارطوم بازدید کرده بودند تا دیپلمات های آمریکایی و سایر مقامات دولتی این کشور را از سودان خارج کنند
.
تلاش های آمریکا،کشورهای عربی و سازمان ملل برای آتش بس در سودان تاکنون موفق نبوده و تنها منجر به توقف درگیری ها برای یک دوره کوتاه شده است.

در واقع، تلاش‌های دیپلماتیک تاکنون نتوانسته است درگیری‌ها را متوقف کند و ده ها هزار سودانی از طریق آبی، هوایی و زمینی برای فرار از درگیری ها از سودان فرار کرده اند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان با میانجیگیری و حمایت آمریکا و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین درگیری، نبرد در خارطوم پایتخت این کشور و مناطق اطراف آن ادامه دارد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل رچهارم اردیبهشت ماه (۲۴ آوریل) بار دیگر از طرفین درگیری ها در سودان خواست، فوری درگیری ها را متوقف کنند و اعلام کرد سازمان ملل به هماهنگی نزدیک با شرکا برای کاهش تنش ها و برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه خواهد داد.

آتش بس ۷۲ ساعته از دیشب (جمعه) ۸ آوریل بار دیگر تمدید شد، اما درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در «خارطوم» پایتخت و مناطق اطراف آن از جمله «ام درمان» به عنوان دومین شهر بزرگ این کشور ادامه یافت و دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.

بر اساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) ۹ کودک در درگیری‌های سودان جان خود را از دست داده‌ اند. همچنین در این درگیری ها تاکنون ۵۰ کودک مجروح شده اند و روند درمان حدود ۵۰ هزار کودک مبتلا به سوء ‌تغذیه متوقف شده است.

بر اساس اعلام سازمان ملل،  مردم سودان در تلاش برای فرار به سودان جنوبی، مصر، اتیوپی و چاد هستند که تاکنون حدود ۲۰ هزار سودانی به کشور چاد فرار کرده‌اند. غارت در این کشور همچنان ادامه دارد و مشکل جدی برای تامین آب و غذا وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha