بخش هنری با هدف مشارکت خانواده‌ها به جشنواره کتابخوانی رضوی اضافه شد

تهران- ایرنا- دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی با اعلام اینکه بخش‌هنری به این دوره از جشنواره اضافه شده است، گفت: تلاش کردیم برخی از اقدامات را طوری طراحی کنیم که اعضای خانواده با هم به آن بپردازند.

محمدرضا هراتی با اشاره به یک روایت از معصومین (ع) درباره هدف دوازدهمین دوره کتابخوانی رضوی به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: در روایت گفته شده: خدا رحمت کند کسی را که امر ما را احیا کند، دانش‌ها را فراگیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی سخنان ما را می‌دانستند از ما پیروی می‌کردند (معانی الاخبار).

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی ادامه داد: این یک خط، نشان دهنده هدف ما در جشنواره کتابخوانی رضوی است. هدف اصلی و آنچه که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دنبال می‌کند، بر حسب ظاهر، کتابخوانی و ترویج کتاب است اما کتاب‌هایی برای این جشنواره، مسابقه و فعالیت‌های هنری انتخاب می‌شوند، که از سیره معصومین(ع)، سبک زندگی آن‌ها و توصیه‌ها و رهنمون‌های آن‌ها است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اعلام اینکه نهاد کتابخانه‌ها برای هفتمین سال متوالی این جشنواره را برگزار می‌کند، توضیح داد: پیش از نهاد کتابخانه‌ها، این جشنواره توسط بنیاد امام رضا (ع) برگزار می‌شد. گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی مرتبط با سیره امام‌ها است. مساله این جشنواره معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) و تولید محتوای کتابی و ادبی کتاب محور ناظر بر فرهنگ زندگی معصومین (ع) در فضای فرهنگی جامعه است.

بخش هنری با هدف مشارکت خانواده‌ها به جشنواره کتابخوانی رضوی اضافه شد

او افزود: وقتی درگیر یک موضوع می‌شویم اگر بتوانیم این درگیری را در قسمت‌های مختلف ذهنی تقسیم کنیم بهتر می‌توانیم آن را حل کنیم. وقتی می‌خواهیم کاری هنری انجام دهیم این مساله در تثبیت موضوع فعال می‌شود. وقتی می‌خواهیم نقاشی بکشیم، خطاطی انجام بدهیم یا شعری را در قالب‌های متفاوت بسراییم، این مساله در ذهن و جان رسوب خواهد کرد و این جزء اهداف جشنواره است.

منابع دوازدهمین دوره کتابخوانی رضوی

هراتی با اشاره به اینکه عنوان موضوعی بخش ویژه دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، امام حسن عسکری(ع) است، ادامه داد: جدا از اینکه محوریت اصلی این جشنواره بر اساس امام رضا(ع) است، یک بخش ویژه برای امام حسن عسکری(ع) در نظر گرفته شده است. در دوره‌های گذشته هم به این مساله توجه شده است. دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی به بخش‌های فردی، گروهی و خانوادگی تقسیم می‌شود.

به گفته دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، ۹ کتاب در گروه سنی خردسال، کودک، نوجوان وبزرگسال به عنوان منابع این جشنواره معرفی شده است. که از میان آن‌ها پنج کتاب مربوط به امام رضا(ع) است. کتاب مسافران شب برفی نوشته کلر ژوبرت از انتشارات رود آبی، کتاب اسب چوبی نوشته مجید راستی از انتشارات به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)، کتاب بیدار شو بابا نوشته مرضیه جوکار از انتشارات به‌نشر، کتاب من ضامن نوشته مصطفی خرامان از انتشارات به‌نشر و کتاب آبی‌ها نوشته سعید تشکری از انتشارات به‌نشر؛ همچنین چهار عنوان کتاب مربوط به امام حسن عسکری(ع) است، کتاب ۱۰ قصه از اما م حسن عسکری (ع) نوشته مسلم ناصری از انتشارات قدیانی، کتاب غروب خورشید در سامرا نوشته محمدرضا بایرامی از موسسه فرهنگی مدرسه برهان(انتشارات مدرسه) ، کتاب نادانی دشن ماست نوشته محمد مهاجرانی از انتشارات جمال و کتاب ماه در آب از موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) منابع هستند و در این دوره در مجموع ۶ ناشر با نهاد کتابخانه‌های عمومی همکاری کردند.

بخش هنری با هدف مشارکت خانواده‌ها به جشنواره کتابخوانی رضوی اضافه شد

آثار فرشچیان هنوز زنده است

هراتی با اعلام اینکه دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی از دو بخش هنری و کتاب‌خوانی تشکیل شده است، ادامه داد: برای من قالب هنری ارزش بیشتری نسبت به فضای کتابخوانی دارد. اگر استاد محمود فرشچیان را مثال بزنیم، زندگی این نقاش با ائمه(ع) گره خورده است. فرشچیان برای اینکه بتواند نقاشی‌ها و گنبدها را خلق کند، واقعه عاشورا را مطالعه و مرور کرد، به همین دلیل است که آثار او هنوز زنده است.

او افزود: قالب‌های هنری در دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، هنرهای تجسمی، نقاشی، طراحی، کُلاژ، خوشنویسی، دست‌سازه، روزنامه‌دیواری است. در بخش داستان شعر مخاطبان می‌توانند هنرهای دیجیتال مانند تولید پادکست، نقاشی دیجیتال را انتخاب کنند.

هراتی با اشاره به اینکه منبعی که برای آثار هنری انتخاب شده، منبع ساده است، ادامه داد: این منبع برای هنرهای تجسمی هم در نظر گرفته شده است. منابعی را برای آثار هنری انتخاب کردیم که پدر، مادر و بزرگسال، همراه کودکان بتوانند این اقدامات را انجام بدهد و در فضای خانوادگی صمیمی تولید و خلق اثر کنند.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی با تاکید بر اینکه راه‌های دسترسی به منابع متنوع است، توضیح داد: کتاب‌ها در اکثر کتابخانه‌ها قرار گرفته، فایل گویا یا کتاب صوتی به کمک مجموعه ایران صدا تهیه شده است، شرکت در جشنواره می‌تواند بدون دسترسی به کتاب باشد زیرا مخاطبان کتاب پنج حدیث را می‌توانند درفضای مجازی پیدا کنند.

گزارش نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی را که سه‌شنبه ۲۵ بهمن در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزارشد، اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha