به گزارش خبرنگار ایرنا؛ میتوان الفبای زندگی را از سرچشمه نگاهش آموخت. وقتی ریشه در نگاهش داشته باشی و گوش دل بر کلامش بسپاری، نیمکتهای چوبی کلاس هم میوه میدهند؛ او همانند درختی است که هر لحظه با کلامش، شاخههایش را به جان تشنگان دانش، پیوند میزند. حتی اردیبهشت با نفسهای اندرزهایش جوانه میزند و او حضور دارد تا خورشید آگاهی را در قلبهای حاصلخیز فرزندان این سرزمین بکارد. دستانش بر پیکر تخته سیاه، نور میپاشد تا الفبای روشنی را در اذهان تاریک جهان حک کند.
۱۲ اردیبهشت همزمان با شهادت استاد مرتضی مطهری، در تقویم رسمی ایران به عنوان روز معلم نامگذاری شده است. این نامگذاری با هدف ارج نهادن به جایگاه والای معلمان است، معلمانی که بزرگترین امانتدار تاریخ هستند و مسئولیت پرورش سرمایههای باارزش کشور را بر عهده دارند و از این طریق در مسیر پیشرفت کشور گام برمیدارند.
انتخاب معلم نمونه
هر سال در هفته بزرگداشت مقام معلم از معلمان نمونه تقدیر میشود. شیوهنامه انتخاب معلم نمونه ممکن است هر سال تغییر کند اما سوابقکاری، صلاحیتهای علمی و حرفهای، اخلاقی و اعتقادی، مدرک تحصیلی، تألیف و ترجمه، تسلط به زبانهای خارجی، ارائه طرح درس، ارائه فیلم تدریس حضوری در کلاس و ارائه نمونه تکالیف به دانشآموزان از مهمترین معیارها و ملاکهای انتخاب معلم نمونه شهرستانی و کشوری است. امسال هم نتایج انتخاب معلمان نمونه کشور اعلام شده و بر اساس آن معلمان نمونه فارس انتخاب شدهاند. این در حالیست که در پی اعلام نتایج انتخاب معلمان نمونه کشور بیسابقهترین عملکرد معلمان فارس در انتخاب معلمین نمونه کشور رقم خورد.
یک ششم معلمان نمونه ملی از استان فارس هستند
محمد خلیل عسکری مدیرکل آموزش و پرورش فارس در این باره گفت: فرآیند انتخاب معلم نمونه از دهم اسفندماه سال گذشته همزمان با سراسر کشور در سراسر استان فارس آغاز شد.
وی با بیان اینکه بیش از ۷هزار و سیصد معلم استان فارسی در فرایند انتخاب معلم نمونه شرکت کردند، افزود: در مرحله اول تعداد ۲هزار و هشتصد معلم بعد از ارزیابی کمیته های انتخاب معلم نمونه هر مدرسه وارد مرحله منطقه ای شدند.
عسکری گفت: ۷۰۸ نفر داور در قالب تیمهای چهار نفره اقدام به ارزیابی و بررسی مدارک و مستندات این معلمان کردند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: تعداد ۲۰۶ معلم از سراسر استان به عنوان منتخبان مرحله منطقه و شهرستان وارد ارزیابی در مرحله استانی شدند.
عسکری گفت:۳۲ داور در قالب ۸ تیم چهار نفره، با ابلاغ اداره کل اقدام به ارزیابی، بررسی و داوری مستندات و مدارک بارگذاری شده این ۲۰۶ نفر کردند.
وی گفت: در نهایت تعداد ده تن از معلمان به عنوان معلم نمونه استانی انتخاب شدند که این افراد برای انتخاب معلم نمونه کشوری به وزارت آموزش و پرورش معرفی شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: از این ۱۰تن از همکاران فرهنگی، ۶تن توانستند شاخص و امتیازات معلم نمونه کشوری را به دست آورده و در لیست ۲۶نفره معلمان نمونه کشور قرار بگیرند که این بی سابقهترین حضور فرهنگیان استان از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: یک تن از این معلمان استان فارس که نمونه کشوری شده است در مدارس غیردولتی استان شاغل است که این هم نشانگر توانایی معلمان این مدارس است.
وی بااشاره به اینکه امسال دانش آموزان مدارس نیز در انتخاب معلم نمونه مشارکت داشتند گفت: در جریان انتخاب معلم نمونه و در مرحله ی مدرسه ای ، ۴۵ هزار نفر از دانش آموزان استان با مراجعه به سامانه اینترنتی LTMS به معلمان مورد نظر و علاقه خود رأی دادند که اقدامی بدیع و منحصر به فرد و برای اولین بار اجرا شد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت:همه این فرآیند و اقدامات با نظارت، پایش و رصد مستمر ستاد بزرگداشت مقام معلم استان حتی در ایام تعطیلات عید نوروز محقق شده است.
وی به اسامی معلمان نمونه کشوری اشاره کرد و گفت:ساره صالحی ،مسعود نیکونژاد و فاطمه وحیدی؛ آموزگاران دبستان بنی زمانی و شهدای فرهنگی شهرستان لارستان،مجید بابا نظری؛ دبیر دبیرستان متوسطه اول شهید دهقان و زهره رضوی زاده؛ دبیر دبیرستان متوسطه دوره دوم شهیده شیروان هردو از شهرستان کازرون و زهره شریف زاده؛ آموزگار آموزشگاه غیردولتی شهید راکب شهرستان استهبان معلمان نمونه کشوری از استان فارس هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین اظهار کرد: مجید بابا نظری و ساره صالحی همچنین بعنوان معلم نمونه ملی در بین ۱۲ معلم ملی کشور نیز انتخاب شدند که درواقع یک ششم معلمان نمونه ملی از استان فارس انتخاب شدند.
انتخاب معلمانی که آفریننده جلوههای خاص ایثار و فداکاری هستند
امسال همچنین در استان فارس، معلمانی با شاخص جلوههای معلمی انتخاب و معرفی شدند؛ معلمانی که آفریننده جلوههای خاص ایثار و فداکاری هستند و فراتر از وظیفه شغلی خود کار میکنند. داشتن جلوه های معلمی و ایثارگری در زمان تدریس شامل تدریس در مناطق صعبالعبور ، کمک به دانش آموزان، انجام امور خیریه در مدرسه ، داشتن آرای دانش آموزان، آشنایی با اسناد بالادستی ،داشتن اقدام پژوهی و درس پژوهی، حضور در همایشهای علمی و آموزشی و تلاش جهت به روزرسانی دانش و مهارتهای معلمی و آموزش به سایر همکاران از جمله دیگر این شاخصها است.
تدریس با وجود بیماری و اهدای جایزه به دانشآموزان با هزینه شخصی
حبیبالله بانشی که از معلمان فعال در شهرستان بیضا است یکی از معلمان ایثارگر فارس محسوب میشود. وی پیش از آنکه در حرفه معلمی فعالیت کند از چهرههای شاخص فرهنگی و کانون مسجد شهر بانش و فردی بسیار فعال و خلاق بود. اما در مقطعی دچار بیماری و سکته شد. با این حال پس از کمی بهبودی به عنوان معاونت پرورشی مدرسه به فعالیتهای خود ادامه داد. بانشی جایزه دادن به دانشآموزان را از مهمترین اقدامات برای ایجاد انگیزه در آنها میداند و خودش این کار را با هزینه شخصی خود انجام میدهد.
تشکیل گروههای سرود سلام فرمانده، مدیریت برگزاری محفل انس با قرآن کریم مدارس بانش و برگزاری جشن تکلیف در مدرسه پسرانه از اقدامات بسیار خوب این معلم برای تشویق و ترغیب دانشآموزان به درس و مدرسه به شمار میرود.
تدریس در محرومترین مناطق فارس
مهراب امیری از شهرستان قیروکارزین از دیگر معلمان ایثارگر است که روزانه مسافت ۱۲۰ کیلومتری از شهرستان قیروکارزین را طی میکند تا برای تدریس به محرومترین روستای شهرستان بروند. وی در دوران کرونا نیز کار را تعطیل نکرد و با رعایت شیوهنامههای بهداشتی در مناطق محروم روستا که فاقد اینترنت و تلفن بودند به تدریس پرداختند. این در حالیست که دانش آموزان ششم محروم این روستا هرساله در تیزهوشان شیراز پذیرفته میشوند..
برگزاری کلاسهای رایگان در روستا و تلاش برای ساخت مدرسه
شهرام رضایی از شهرستان میمند هم چندین دوره است که رئیس شورای روستای آبگل است و برای رفع مشکلات تحصیلی و آسیبهای اجتماعی با هزینه خیرین به طور مرتب از استان مشاورینی در زمینههای مختلف به روستا میبرد و کلاسهای رایگان برای دانشآموزان روستا برگزار می کند. او در رفع مشکلات شهر میمند و روستاهای اطراف نقش فعالی دارد و در هدایت تحصیلی دانشآموزان واشتغال آنان نقش آفرین است. وی همچنین یک مدرسه با کمک اهالی و خیرین ساخته ویک مدرسه دیگر نیز در دست ساخت دارد. او نیز به عنوان معلم ایثارگر شناخته شده است.
تدریس با وجود ضعف عضلانی
حکیمه صادقی از شهرستان رستم نیز با وجود اینکه دارای ضعف عضلانی شدید از ناحیه هر دو پا و عدم توان بالا رفتن از پله و ایستادن دارد با وجدان کاری بسیار مشغول تدریس است و به دلیل وجدان کاری و عشق و علاقه به شغل معلمی با وجود ضعف شدید عضلانی و تحمل درد زیاد بطور منظم در محل کار خود حضور مییابد و به تدریس میپردازد.
کمک به دانشآموزان بازمانده از تحصیل
یعقوب جواهر از لارستان علی رغم اینکه بازنشسته و دارای مغازه کوچک گل فروشی است اما زمانی که با دو دانشآموز بازمانده از تحصیل که در خانواده ای فقیر و در اتاقکی کوچک در باغ های اطراف لارستان زندگی میکنند مواجه می شود به یاری آنها شتافته و با کمک کمیته امداد و دوستان خود منزلی برای آنها اجاره می کند، آنها را در مدرسه ثبت نام می کند و هر روز نیز در مغازه خود برای آنها کلاس تقویتی می گذارد.
حضور مستمر در کلاس با وجود مشکلات پس از جراحی
معصومه برهانیان آموزگار دبستان شهیدان لطیف زاده داراب است که با وجود مشکلاتی که پس از جراحی دیسک کمر دارند خود اما همچنان در کلاس درس حاضر میشوند و به دانش آموزان تدریس میکنند.
کمک به معالجه دانشآموز
رضوان شعبانی از شهرستان داراب هم از دیگر معلمان ایثار گر به شمار میرود که تمام تلاش خود را برای معالجه یکی از دانشآموزان که در اثر سوختگی نیاز به چندین عمل جراحی و درمان داشته بع کار گرفته است.
تدریس با وجود شرایط جسمی خاص
زهره اسعدی از شهرستان آباده آموزگار پایه چهارم آموزشگاه ۲۲بهمن دوره دوم از دیگر معلمان ایثارگر است که برخلاف شرایط جسمی خاص خود در زمان بارداری تا یک ساعت قبل از زایمان کلاس درس را ترک نکرده و از کلاس به بیمارستان جهت زایمان منتقل شدهاند. این در حالی بود که این معلم میتوانست حداقل یکماه پیش از زایمان از مرخصی استفاده کند اما در چنین شرایطی تدریس کلاس را کامل انجام داده کتب را کامل و تمام فعالیت مربوط را تکمیل کرده است.
نظر شما