نقش محوری امنیت غذایی مازندران به خطر افتاده است

ساری- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: اگر شرایط اقلیم و آب و هوا به همین روال تداوم بیابد و نتوانیم الگوی کشت را متناسب با شرایط عملیاتی کنیم ،نقش محوری این خطه در تامین و امنیت غذایی کشور به مخاطره می افتد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسن عنایتی روز سه شنبه در گردهمایی سراسری معاونان بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان‌های کشور در بابلسر افزود: سال گذشته سال سختی را از لحاظ تولید بخش کشاورزی پشت سر گذاشتیم .

وی با بیان این که بخش کشاورزی به اقلیم وابسته است و سال سختی را پیش رو داریم و مازندران پر باران به خطه کم باران تبدیل شد، ادامه داد: اگر شرایط اقلیم و آب و هوا به همین روال تداوم بیاید باید این هشدار را داد که دیگر استان تامین کننده غذای کشور نخواهد بود.

مازندران که همواره از آن به‌عنوان یکی از مناطق پرآب فلات ایران یاد می‌شود، چندین سال است که گرفتار تنش‌های آبی شده است. این استان پس از ۲ سال‌تر سالی، بار دیگر در شرایط خشکسالی شدید قرار گرفته، به‌طوری که به‌گفته مسئولان و کارشناسان، سال آبی پشت‌سرگذاشته شده یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی مازندران در ۱۰ سال اخیر بوده است.
مهم‌ترین دلیل بروز این وضعیت نیز کاهش بارندگی‌ها و پیرو آن کم‌شدن حجم آب رودهای مازندران است. به این موضوع باید افزایش دمای هوا در زمستان و بهار و ذوب‌شدن زودهنگام برف ارتفاعات به‌عنوان یکی از منابع تأمین آب استان را نیز اضافه کرد.

استان مازندران با تولید ظرفیت ۷۲ نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن ،حدود ۱۱درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با توضیح این که صنعت دام و طیور بیشترین تاثیر پذیری را در آزادسازی یارانه ها داشته است، گفت: از آن جایی که ۲۵ درصد مرغ های منجمدی کشور از این خطه تامین می شود، تولید کنندگان با چالش های زیادی در تامین نهاده ها و نوسانات قیمت مواجه شدند.

عنایتی با بیان اینکه تولید و بازار با یکدیگر وابستگی دارد، خاطرنشان کرد: باید واحدهای کوچک مرغداری و دامداری را تقویت کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: مازندران در صنعت دام و طیور، زراعت، گل و گیاه، باغبانی سرآمد است و معتقدم باید در تصمیم گیری های کلان کشوری از تجربیات این استان بهره گیری شود.

طبق آمار استان مازندران با داشتن حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مرغداری سالانه افزون بر ۲۱۰هزار تن گوشت مرغ تولید می کند و متوسط میزان تولید گوشت قرمز در استان ۵۷ تا ۶۰ هزار تن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha