کاهش خطاهای دارویی در مراکز درمانی/خدمات داروسازی زیر چتر حمایت بیمه‌ها

تهران - ایرنا - دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران گفت: خطاهای دارویی با حضور تیم داروسازی بالینی و حضور آنها بر سر بالین بیمار در مراکز درمانی کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، پیمان ارفع روز سه‌شنبه در یک نشست خبری افزود: اکنون با حضور تیم داروسازی بالینی در تخت‌های بیمارستانی و بررسی وضعیت مصرف دارویی بیماران، خطاها و عوارض دارویی در مراکز درمانی کاهش یافته است و به سمت منطقی کردن تجویز داروها پیش می‌رویم.

وی اظهارداشت: استانداردهایی از جمله مشاوره و ویزیت دارویی در مراکز درمانی باید تدوین و ضرورت دارد به جایگاه رشته داروسازی بالینی کمک شود و لازمه پیشرفت خدمات داروسازی بالینی، استحکام جایگاه حقوقی و درمانی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

ارفع با بیان اینکه منطقی‌سازی مصرف دارو رویکرد اقتصادی را به همراه دارد، ادامه داد: ۵۰ نفر به عنوان داروساز بالینی کادر درمان در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند و ۳۵۰ نفر نیز کار آموزش و درمان انجام می‌دهند. در داروخانه‌ها نیز خدمتی با عنوان کلینیک‌های مشاوره دارویی تدوین شده است و به بیمار مشاوره می‌دهند.

وی ادامه داد: خدمت تلفیق دارویی، ظرفیت جذب تعداد زیادی داروساز را به همراه دارد همچنین موجب کاهش هزینه درمان و منطقی کردن مصرف دارو می‌شود البته در مراکز درمانی، داروساز بالینی شرح حال کامل دارویی از بیمار می‌گیرد و این کار از خطاهای دارویی پیشگیری می‌کند و در این زمینه، استقبال خوبی از داروسازان شده است.

به گفته دبیر انجمن داروسازان بالینی، از ۲ سال قبل، پوشش بیمه‌ای خدمات داروسازی بالینی توسط بیمه نیروهای مسلح آغاز شد و سایر بیمه‌های پایه نیز پوشش بیمه‌ای خدمات داروسازی بالینی در بیمارستان‌ها را آغاز کرده‌اند.

ضرورت حضور داروساز بالینی به ازای هر ۱۰۰ تخت بستری

متخصص داروسازی بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست گفت: تحریم‌ها و مشکلات در دسترسی دارو، داروسازی را با چالش مواجه کرده است و با وجود ۳۰ دانشکده داروسازی باید پنج سال آینده تعداد داروسازان ۲ برابر شود.

حسین خلیلی اظهار داشت: در هر بیمارستان به ازای هر ۱۰۰ تخت بستری باید یک داروساز بالینی وجود داشته باشد و تدوین شیوه‌نامه‌های دارو درمانی، تدوین شیوه‌نامه داروهای گران قیمت، پایش مصرف دارو در سطح بیمارستان ضروری است زیرا بیمار وقتی ویزیت می‌شود داروساز بالینی بر سر بالین بیمار است که با توجه به شرایط جسمی بیمار پیشنهاد درمان دارویی را ارائه می‌دهد.

دوازدهمین همایش بین المللی داروسازی بالینی ایران ۱۷ تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های بین المللی رازی تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha