۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۲:۳۰
کد خبر: 85100908
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مستند فرزند ایران و کتاب ایران‌نامه در یزد رونمایی شد

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۲:۳۰
کد خبر: 85100908
 مستند فرزند ایران و کتاب ایران‌نامه در یزد رونمایی شد

یزد-ایرنا- مستند فرزند ایران و کتاب ایران نامه در آیین گرامیداشت زنده یاد دکتر محمد علی اسلامی ندوشن در یزد رونمایی و مراسم اولین سالگرد درگذشت دکتر اسلامی ندوشن با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، چهارشنبه شب در تالار فرهنگ این اداره کل برگزار شد.

به گزارش ایرنا، احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این مراسم گفت: مستند ۷۰ دقیقه‌ای فرزند ایران توسط مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی تهیه شده و کتاب ایران‌نامه نیز گزیده دیدگاه‌های مرحوم اسلامی ندوشن درباره ایران است که به خط استاد امیرخانی و استاد محمود رهبران از خوشنویسان برجسته کشور و یزد کتابت شده است.

. مستند فرزند ایران و کتاب ایران‌نامه در یزد رونمایی شد

یکی از شاگردان استاد اسلامی ندوشن نیز در این نشست گفت: مرحوم اسلامی ندوشن در تمام زندگی خود کوشید بیدارگر ذهن‌های خفته باشد و دغدغه امروز و فردا را داشت و در بیدارگری خود مروج و مشوق مساله انسانیت و آزادی در جامعه بود.

محمد علی طاهری اظهار داشت: استاد اسلامی ندوشن ۲۰ عنوان کتاب در حوزه کنشگری اجتماعی به رشته تحریر درآورده که فرهنگ، تعلیم و تربیت و صلح و آشتی با طبیعت و مردم در تمام این نوشته ها وجود دارد همچنین روی سخن وی با جوانان و مردم زمانه خود است و این آثار را برای مخاطب آینده نیز به یادگار گذاشته است.

 مستند فرزند ایران و کتاب ایران‌نامه در یزد رونمایی شد

در پایان این مراسم مستند فرزند ایران و کتاب ایران نامه در رابطه با بزرگداشت و یادبود مرحوم استاد اسلامی ندوشن رونمایی شد.

محمدعلی اسلامی ندوشن در سال ۱۳۳۴ پس از بازگشت به ایران ، چند سال در شغل قاضی دادگستری خدمت کرد و پس از ترک خدمت در دادگستری، به تدریس حقوق و ادبیات در برخی دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های عالی، از جمله دانشگاه ملی، مدرسه عالی ادبیات، مدرسه عالی بازرگانی و مؤسسه علوم بانکی پرداخت.

در سال ۱۳۴۸ به دعوت پروفسور فضل الله رضا (رئیس وقت دانشگاه تهران) به همکاری با دانشگاه تهران دعوت شد و براساس تألیفاتی که در زمینه ادبیات انتشار داده بود، هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و تدریس نقد ادبی و سخن سنجی، ادبیات تطبیقی، فردوسی و شاهنامه، شاهکارهای ادبیات جهان در دانشکده ادبیات و تدریس تاریخ تمدن و فرهنگ ایران را در دانشکده حقوق برعهده گرفت و تا سال ۱۳۵۹ که به انتخاب خود از دانشگاه تهران بازنشسته شد، در این دانشگاه تدریس می کرد.

اسلامی ندوشن در آثارش با نثری ساده و روان، ایران و ایرانی را در جهان پر آوازه کند و تلاش هایش برای پیوند نسل جوان با بنیادهای فرهنگی به آثار وی امتیاز ویژه ای داده است و از ۵۰ اثرش بیش از ۱۰ اثر با نام ایران است و آثارش در اغلب کتابخانه های کشور موجود است.

کتاب « روزها » ماندگارترین اثر ادبی دکتر اسلامی ندوشن است و «نامه به فرزند» آخرین اثر چاپ شده این استاد زبان و ادبیات فارسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha