۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۵۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85102751
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احیای قنات‌های خراسان شمالی ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

بجنورد-ایرنا- مدیر امور آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خشکسالی و حوادث طبیعی به قنات ها خسارت وارد کرده است و احیای آن به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سید ابراهیم سیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۷ میلیارد تومان اعتبار ملی و چهار میلیارد تومان اعتبار استانی در سالجاری برای احیا و مرمت قنات های استانی اختصاص یافت که تاکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از آن جذب شده است.

وی گفت: بهترین روش ذخیره آب به روش گذشتگان ذخیره‌ آن در دل زمین است که نسبت به سایر طرح ها هزینه کمتری دارد اما برای حفظ این منابع‌آبی موجود باید هر ساله نسبت به مرمت توجه شود.

سیدی افزود: جاری شدن سیل و حوادث تخریبی همواره مانعی در مسیر آب قنات ایجاد می کند که مرمت و احیای آن نیازمند اعتبار ملی است.

ثبت ۶۹۵ قنات خراسان شمالی در سامانه قنوات

مدیر امور آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۶۹۵ رشته قنات خراسان شمالی در سامانه قنوات ثبت شده که از این تعداد؛ ۶۵۳ رشته دارای حجم تخلیه سالانه ۷۸ میلیون متر مکعب آب است و اراضی و باغات استان را آبیاری می کنند.

وی افزود: میزان حجم تخلیه قنات های این استان در چند سال اخیر به طور میانگین سالانه ۸۵ میلیون متر مکعب بوده است که خشکسالی و کاهش منابع آبی میزان این منابع را کاهش داده است.

سیدی خاطر نشان کرد: منابع‌آبی قنات های خراسان شمالی از آب های سطحی، روان آبها و آب حاصل از برف تامین می شود که در سال های اخیر با کاهش مواجه بوده است.

مدیر امور آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تعداد بهره‌برداران استان از منابع آبی قنات ها را بیش از ۱۷ هزار نفر عنوان کرد و گفت: قنات های این استان به طول ۶۸۵ کیلومتر نقش مهمی در آبیاری اراضی این خطه دارند.

وی با اشاره به تداوم خشکسالی و تاثیرات آن بر قنات خراسان شمالی، اظهار کرد: بهره برداران بخش کشاورزان به منظور جلوگیری از کاهش آبدهی قنات ها باید نسبت به مرمت و به سازی منابع آبی جدی باشند.

سیدی افزود: همچنین این افراد باید برای جلوگیری از کاهش آبدهی قنات ها با مشاهده کوچکترین خرابی اقدامات اولیه را انجام دهند و هر دو تا سه سال نیز باید لایروبی داشته باشند.

مدیر امور آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: معمولا در هر روستا مقنی های بومی نیز سکونت دارند که می توان از ظرفیت آنان استفاده کرد و نباید منتظر اعتبارات دولتی ماند.

سه هزار و ۳۶۶ حلقه چاه عمیق با ۴۰۳.۹ میلیون متر مکعب تخلیه سالانه، سه هزار و ۶۶ دهنه چشمه با ۳۵۶ میلیون متر مکعب تخلیه سالانه، ۶۵۳ رشته قنات با ۸۶.۲ میلیون متر مکعب تخلیه سالانه منابع آبی استان را تامین می کنند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha