۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۵۷
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85105504
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار: نقاط ساحلی آستارا برای میزبانی از مسافران ساماندهی می‌شود

آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا از تلاش‌ها برای آماده‌سازی و ساماندهی نقاط ساحلی این شهرستان به منظور میزبانی شایسته از مسافران در فصل تابستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عنایت رضایی‌پور روز دوشنبه در نشست ستاد ساماندهی سواحل آستارا گفت: آغاز فصل گرما و حضور مسافران در آستارا و نقاط ساحلی این شهرستان موجب دغدغه‌مندی دوستداران محیط زیست و فعالان حوزه فرهنگی شده است که وظیفه داریم همچون سال گذشته به این موضوع ورود کنیم.

وی افزود: مردم محلی و مسافران با توجه به گرم شدن تدریجی هوا برای شنا در نقاط ساحلی شهرستان اقدام می‌کنند که این موضوع ممکن است خطرهایی را برای افراد ناآشنا به شنا در پی داشته باشد.

فرماندار آستارا بیان کرد: این شهرستان فرهنگی، منابع خدادادی مانند دریا دارد که باید از آنها به‌خوبی استفاده کرد اما در کنار بهره‌برداری مناسب اگر مدیریت لازم را نداشته باشیم، با مشکل‌هایی روبه‌رو می‌شویم هرچند در بحث سواحل تجربه زیادی داریم و از حدود ۲۰ سال پیش به موضوع ورود کرده ایم.

وی تاکید کرد: راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شبکه بهداشت و درمان، جمعیت هلال احمر، شهرداری‌ها، سپاه ناحیه آستارا و نیروی دریایی تلاش لازم را دارند اما باید ظرفیت آنها با هم‌افزایی کنار هم قرار بگیرد تا کار ساماندهی نقاط ساحلی به نحو احسن انجام شود.

رضایی‌پور با بیان اینکه امسال حدود پنج تا ۶ کیلومتر به گستره نقاط ساحلی آستارا اضافه شده است، گفت: برخی نقاط در یک سال گذشته آزادسازی شدند اما آزادسازی به معنی رهاسازی نیست و باید دستگاه‌های متولی به موضوع توجه داشته باشند و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی مرتبط را برطرف کنند.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از آسیب به طبیعت و مسائل ضد فرهنگی باید برنامه‌های مناسبی برای بهره‌برداری مناسب و پر کردن اوقات فراغت مردم و مسافران در نظر گرفته شود که در این راستا باید دستگاه‌های متولی نسبت به نوسازی برخی زیرساخت‌ها اقدام کنند.

فرماندار آستارا با تاکید بر تقویت برخی امکانات موجود، عنوان کرد: باید مکان موقتی برای استقرار هلال احمر در نظر گرفته شود تا نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز را مستقر کند و در زمان شلوغی سواحل خدمات خود را ارایه کند و هم بتواند در صورت لزوم به نقاط مختلف شهری خدمات‌رسانی داشته باشد.

وی ادامه داد: مسیر رفت و آمد به نقاط ساحلی، خارج از طرح‌های سالم‌سازی باید با همکاری راهداری، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مسدودسازی شود و پس از این اقدام نیز نظارت لازم صورت گیرد تا مشکلی به وجود نیاید.

رضایی‌پور همچنین بر ساماندهی محل شنای مردان و زنان، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ‌ها و نمازخانه‌ها در طرح‌های سالم‌سازی تاکید کرد و گفت: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نسبت به امضای قرارداد با هیات نجات غریق برای استفاده از افراد آموزش دیده اقدام کنند تا شاهد حادثه ناگواری در نقاط ساحلی آستارا نباشیم.

وی فضاسازی برای اطلاع‌رسانی به شهروندان همراه با درج پیام‌های اقناعی در راستای فرهنگ‌سازی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: هنگ مرزی و نیروی دریایی هم باید گشت‌های پیاده و دریایی را برای جلوگیری از شنا در نقاط خطرآفرین به ویژه در روزهای تعطیل برگزار کنند.

فرماندار: نقاط ساحلی آستارا برای میزبانی از مسافران ساماندهی می‌شود

نظارت بر نقاط خارج از طرح‌های سالم‌سازی افزایش یابد

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آستارا نیز در این نشست، گفت: نزدیک به ۱۸ تا ۲۲ کیلومتر ساحل در این شهرستان داریم که همه محدوده باید در اختیار دستگاه‌های اجرایی مربوط باشد و امسال برنامه‌های متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته برگزار شود.

سرهنگ بهزاد قنبری افزود: برخی افراد غیربومی کارهایی انجام می‌دهند که برخلاف فرهنگ اصیل، پربار و سبک زندگی مردم آستاراست اما اقدام آنها در نهایت به نام مردم آستارا تمام می‌شود از این رو همه مردم، مسئول هستند و نباید در این زمینه بی‌تفاوت باشند.

وی بیان کرد: باید رعایت شئونات اسلامی به جد مورد توجه قرار گیرد و همه دستگاه‌ها به‌ویژه شهرداری‌ها و دهیاری‌های متولی که نقاط ساحلی را در اختیار دارند همه مسائل مرتبط را رعایت کنند و برنامه‌ریزی داشته باشند تا نقاط حادثه‌خیز و آسیب‌پذیر شناسایی شود.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت شهرستان آستارا اضافه کرد: با توجه به اینکه از ۲۸ تیر تا ۲۵ شهریور امسال با ماه‌های محرم و صفر همزمان است، باید برنامه‌ها متناسب با این مناسبت‌ها باشد و به‌ویژه در نقاط خارج از طرح‌های سالم‌سازی باید نظارت‌ها افزایش یابد تا شاهد رفتارهای خارج از عرف و شئون نباشیم.

وی عنوان کرد: سال‌های گذشته شرایط تفاوت داشت اما امسال با آزادسازی حریم ۶۰ متری دریا محدوده بیشتری وجود دارد که باید به‌خوبی مدیریت شود و از سوی دیگر خدمات مناسبی هم به مردم و مسافران ارایه گردد تا برای مجموعه‌های متولی هم درآمدزایی داشته باشد، وگرنه در صورت بی‌برنامگی شاهد مشکل‌ها و آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

قنبری تاکید کرد: باید در نقاط ساحلی که ضرورت دارد نسبت به مسدود کردن مسیر ورود و خروج خودروها اقدام لازم انجام شود و مردم و مسافران به نقاط ساحلی امن دارای خدمات و امکانات رفاهی هدایت شوند تا شاهد سوء‌استفاده عده‌ای سودجو نباشیم.

وی افزود: برای اینکه مجبور به بهره‌گیری از ظرفیت‌های انتظامی و امنیتی نباشیم، همه دستگاه‌های مربوط باید با اقدام‌های ایجابی و فعالیت‌های فرهنگی کمک کنند که مردم و مسافران از این نعمت‌های خدادادی آستارا استفاده کنند.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت آستارا گفت: امیدواریم با اجرای برنامه‌های فرهنگی، برپایی غرفه‌های معرفی و عرضه محصولات و صنایع دستی بومی، برگزاری مسابقه‌های ورزشی مانند والیبال و هندبال ساحلی در طرح‌های سالم‌سازی در نهایت سالی بدون حادثه را شاهد باشیم.

سه طرح سالم‌سازی و هفت نقطه خطرآفرین ساحلی در محدوده شهرستان آستارا وجود دارد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha