به گزارش ایرنا، وقتی از مشکلات شغلش پرسیدم انتظار داشتم مثل خیلی ها از دردسرها و کم بودن حقوق و مزایا و این دست حرف ها بشنوم ولی او با آن اشتیاقی که به کارش دارد بیشتر نگران بچه هایی است که به آنها خدمت می کند و در طور سال با یک برنامه منظم، کتاب به دستشان می رساند.
کتابخانه سیار روستایی، مرکزی است که در آن مربی به منظور تحقق اهداف کانون با یک دستگاه خودرو و کتاب و امکانات فرهنگی مربوط به مناطق روستایی مراجعه و خدمات فرهنگی را به مخاطبان خود (کودکان و نوجوانان هفت تا ١٧ سال) ارایه می کند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان زنجان ۱۶ مرکز ثابت و ۱۲ کتابخانه سیار دارد و هر یک از کتابخانه های سیار ۱۵ تا ۲۰ پایگاه روستایی را تحت پوشش خود دارد.
از ۱۲ کتابخانه سیار کانون در استان یک کتابخانه در مناطق شهری و ۱۱ کتابخانه در مناطق روستایی فعال است.
خبرنگار ایرنا برای آگاهی بیشتر در این زمینه با "جعفر چراغی" مربی امور فرهنگی کتابخانه سیار شهری و روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان زنجان که ۲۹ سال با شور و اشتیاق در این شغل بوده به گفت و گو نشسته است.
ایرنا. چطور شد که به این شغل وارد شدید؟
با توجه به رشته تحصیلیام حضور من در کانون به عنوان مسئول امور مالی تعریف شده بود.
پس از ۲ سال با توجه به اینکه در دوران سربازی، سرباز معلم بودم و در کانون نیز حضور اعضا را دیدم و علاقه خاصی به کار فرهنگی داشتم، احساس کردم در بخش مربیگری موفقتر خواهم بود.
در حال حاضر ۲۷ سال از سابقه کاری خود را در بخش مربی سیار فعالیت کرده ام.
ایرنا. ویژگی برجسته شغل شما چیست؟
این نوع کتابخانه وسیله نقلیهای است که برای خدمات کتابخانهای در مناطقی که به کتابخانه دسترسی ندارند، تجهیز شده و به کار گرفته میشود.
کارکرد اصلی کتابخانه سیار همانند سایر کتابخانهها به جریان انداختن اطلاعات و خدمت به جامعه تحت پوشش است.
اعضای ثابت آن در یک روز خاص منتظر رسیدن مینی بوس کتابخانه هستند تا با کتابهای بیشتری آشنا شوند و دنیا را بهتر بشناسند.
ترتیبی اتخاذ شده تا هر دو هفته یک بار اعضا بتوانند به ایستگاههای معین مراجعه کرده و کتاب مورد نظر خود را امانت بگیرند.
ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان، ایجاد عادت به مطالعه در اعضا، ارتقای دانش و نگرش مخاطبان و دانشآموزان نسبت به فرهنگ کتاب و کتابخوانی در قالب طراحی سیر مطالعاتی، مسابقات فرهنگی و ارائه خدمات کتابخانهای به کودکان و نوجوانان، کمک به پیشبرد برنامههای درسی و ایجاد عادت به تحقیق از دیگر منابع به جز منابع درسی و ایجاد مهارت خواندن در دانشآموزان از ویژگی های این نوع کتابخانه ها است.
ایرنا. چقدر به کار خودتان علاقه مند هستید؟
بسیار خوشحالم که هر روز گل لبخند را از بچه ها هدیه می گیرم؛ راستش را بخواهید سر و کار داشتن با بچه ها و خوشحال کردن آنها واقعا حس خوبی دارد خصوصا وقتی احساس می کنی که نیازی از آنها را می توانی برآورده کنی.
حضور کتابخانه و مربی موجب شادی و دلگرمی کودکان است، عرصه دانش اندوزی باید در خدمت عموم باشد پس بچه های روستا و مناطق محروم باید در کسب دانش قدم بردارند تا بتوانند در آینده جهت رونق و بالندگی کشور موفق باشند.
هر روز در کنار بچه ها بودن خاطره است برای مثال یک روز یک آقای جوانی به کتابخانه مراجعه کرد که از اعضای قبلی خودم بود که حالا مهندس شده یا دختر خانمی که دکتر شده یا اعضایی که حالا در شهر ادامه تحصیل می دهند.
خاطرات تلخ من وقتی بود که بچه های آواره افغانی از ترس طالبان به نوار مرزی ایران پناه آورده بودند یا عزیزانی که در سیل مناطق استان گلستان و زلزله مناطق آذربایجان شرقی خانواده هایشان را از دست داده بودند، بسیار لحظات تلخی بود ولی به عنوان مربی امداد فرهنگی در این بخش ها هم فعالیت داشتم.
من در این مکان ها سنگ صبور بچه ها شده بودم وقتی اتفاقات زندگی خود را بازگو می کردند یا بر روی کاغذ نقاشی از این حوادث می کشیدند.
ایرنا. این شغل چه سختی ها و شیرینی هایی دارد؟
خدمت به معصومترین انسانها و آشنایی با مناطق و فرهنگ های مختلف از شیرینی های کارم است.
هر عضو برای من یک خاطره است، دوستشان دارم، گاهی اوقات با یک نقاشی یا متن نوشتاری از من قدردانی می کنند و من همه آنها را نگه داشته ام و برایم با ارزشند و گاهی آرشیو احساسات اعضای کتابخانه ام را مرور می کنم و این به من دلگرمی و انگیزه بیشتری می دهد.
ایرنا. مهمترین مشکلاتی که یک کتابرسان با آنها مواجه است، چیست؟
مشکلات خاصی وجود ندارد ولی نگران وضعیت کنونی اعضا به دلیل هجوم فناوری و فاصله گرفتن نسل جدید از کتاب و مطالعه هستم.
هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد، منکر مزایای فضای مجازی نیستم ولی باید همه چیز به اندازه و سرجای خودش باشد.
نظر شما