اهتمام جدی دولت در ساخت پل گردشگری محور یاسوج به سی سخت

یاسوج- ایرنا- پل قدیمی کُلو تنها پل ارتباطی شهر سی سخت است که از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و هر لحظه امکان بروز حادثه ای تلخ و جبران ناپذیر وجود دارد اما با همت دولت سیزدهم طراحی پروژه بی نظیر این پل در دستور کار قرار گرفته و جزو پروژه های خاص کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، جاده زیبا و شگفت انگیز یاسوج به سی سخت به عنوان قدیمی ترین جاده در مناطق سردسیری استان که از وسط بلوط های کهنسال با داشتن پیچ های خطرناک و مرگ آفرین عبور می کند ضمن گردشگری بودن این مسیر یکی از جاده های پر تصادف استان به حساب می آید.

این جاده با دارا بودن بیشترین پیچ های تند و متعدد یکی از جاده های صعب العبور کشور بوده که در چند سال اخیر با ساماندهی قسمت هایی از این جاده ارتباطی برخی از نقاط کور آن برطرف شده و در دولت مردمی سیزدهم عملیات اجرایی پروژه جانی دوباره به خود گرفته است.

جاده یاسوج به سی سخت به طول ۳۰ کیلومتر است که ۱۴ کیلومتر آن تا قبل از سال ۹۰ دوبانده شده است و پروژه دیگر از سال ۹۵ تاکنون هفت و نیم کیلومتر بوده که انجام شده است.

چهار کیلومتر دیگر آن هم در همین سال ها انجام شده و هفت و نیم کیلومتر از آن هم در سال ۱۴۰۱ با حضور مسئولان کشوری افتتاح شد.

این جاده دارای ۲ تونل و یک پل به نام پل کلو است که این پل جزو خاص ترین پروژه های راهسازی و بی نظیرترین پل های کشور است و از کف دره تا روی پل ارتفاع حدود متر است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت: ساخت پل کلو که در یکی از پرخطرترین مسیرهای شهرستان شروع شده است، با تلاش‌های صورت گرفته، در سفر دوم رئیس جمهور به استان کلنگ‌زنی خواهد شد.

سید علی احمدزاده عنوان کرد: پل کلو یکی از پروژه‌های بی‌نظیر حوزه جنوب کشور بوده و این پل، قوسی و کابلی است که در حوزه جنوب نظیر ندارد و با ۳۲۰ متر طول، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: ساخت پل کلو علاوه بر اینکه تردد و بار ترافیکی را کم می‌کند، می‌تواند به عنوان یک زیرساخت موجب توسعه در زمینه گردشگری شود.

احمدزاده ادامه داد: از سوی دیگر، این پل می‌تواند تفرجگاهی برای گردشگران نیز محسوب شود و همین مزایا می‌تواند سیسخت را از بن‌بست خارج کند.

پل کلو فنی ترین طرح های راهسازی است

معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید اخیر خود از این پل در اردیبهشت ماه امسال، گفت: پل کلو یکی از منحصر به فردترین و فنی ترین طرح های راهسازی است که در طبیعت بکر سی سخت از توابع شهرستان دنا احداث می شود.

محسن منصوری اظهار کرد: این پل یکی از بزرگترین طرح های راهسازی کشور است که با احداث آن مسیر بسیار راحت تر و نزدیک تر می شود.

وی افزود: برای پل کلو اعتباری در نظر گرفته خواهد شد و در سفر دوم رئیس جمهور کلنگ زنی می شود.

طراحی پروژه پل کلو خاص است

رئیس اداره نظارت بر راه های اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این پل نیز می گوید: پس از سفر نخست رئیس جمهور به استان مناقصه این پل برگزار شد و مبلغ قرارداد آن ۴۷۰ میلیارد تومان و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است.

محمد فاضل مهاجری افزود: قرار است کلنگ زنی این پل در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان انجام گیرد و به نظر می رسد با تعدیل و تملک هایی که باید صورت گیرد در مجموع پل با ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار تکمیل شود.

وی تاکید کرد: پل کلو به طول ۳۲۸ کیلومتر بوده که طراحی آن جزو معدود پل های کشور بوده که بسیار خاص است.

رئیس اداره نظارت بر راه های اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: قرارداد این پل سه ساله است و با تزریق اعتبار تقدیم مردم و گردشگران خواهد شد.

مهاجری تصریح کرد: ۲ تونل هم به طول یک و نیم کیلومتر هم در این مسیر وجود دارد که قرارداد آن ها از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شده است و حتی محل تونل تغییر کرد و اندکی کار را عقب انداخت.

بازدید وزیر کشور از تونل دو طرفه محور یاسوج به سی سخت

وزیر کشور از تونل بزرگ دوطرفه در حال ساخت محور یاسوج به سی سخت بازدید کرد و دستورات لازم را برای تسریع در روند اجرایی این طرح داد.

احمد وحیدی با اشاره به اینکه ظرف پنج ماه دیگر این تونل زمان می برد تا تکمیل شود تاکید کرد: عملیات لاینیگ برای برخی از بخش های تونل نیاز نیست که انجام شود زیرا ریزش زیادی ندارد و تنها هزینه زیادی ایجاد می کند.

مهر ماه سال ۱۴۰۰، در سفر رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح زیربنایی مصوب شد که باید ظرف سه سال به این پروژه اختصاص یابد.

جزئیات ۲ تونل جاده یاسوج به سی سخت

رئیس اداره نظارت بر راه های اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ تونل یاسوج به سی سخت ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرارداد ۲ تونل مجموعه ۲۰۰ میلیارد تومان است و در مجموع با تعدیلی که صورت می گیرد تونل ها تقریبا با ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان پایان می یابند.

وی تاکید کرد: چنانچه اعتبار مورد نیاز برای ۲ تونل جاده یاسوج به سی سخت اختصاص یابد ظرف ۱۲ ماه ساخته خواهند شد.

مهاجری عنوان کرد: از مجموع ۳۰ کیلومتر جاده یاسوج به سی سخت سه کیلومتر آن و ۲ تونل و پل کلو باقی مانده است.

این مسیر دارای ۲ دهانه تونل که یکی به طول ۸۰۰ متر می باشد و تونل دیگر این مسیر به طول ۷۶۰ متر می باشد.

روزانه به طور متوسط ۲ متر حفاری انجام می شود.

شهرستان دنا به عنوان نگین گردشگری جنوب کشور و معروف به سرزمین برف و آفتاب، با افتتاح و کلنگ زنی ۲۶۰ پروژه خرد و کلان در حوزه زیرساخت ها در دولت سیزدهم، با گام عملی دولت در یکسال و نیم گذشته به کارگاه عمرانی تبدیل شده است.

شهرستان دنا با جمعیتی حدود ۴۲ هزار نفر (بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵) به مرکزیت شهر هشت هزار نفری سی سخت در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع است.

این شهرستان به دلیل وجود منابع آب و پوشش انبوه باغ های میوه، در بخش کشاورزی و توسعه باغ ها یک موقعیت و زیرساخت ویژه دارد و بخش زیادی از نیروی فعال شهرستان در بخش کشاورزی ،دام وطیور طرح های شیلات و باغها مشغول کار هستند.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا بطول۸۰ کیلومتر ، طولانی ترین رشته کوه زاگرس است که کوهنوردان نامدار جهان این رشته کوه را آلپ ایران نام نهاده اند، دنا دارای ۴۹ قله با ارتفاع بالاتر از چهارهزار متر است.

بیش از ۱۶۵ گونه جانوری از جمله دوزیستان و خزندگان، آبزیان و انواع پرندگان نادر جهان در منطقه حفاظت شده دنا زیست می کنند.

طی حدود یک سال و نیم اخیر همزمان با فعالیت دولت سیزدهم در شهرستان دنا تحولات عظیمی در حوزه های آب، گازرسانی، مخابرات، راه، بهداشت و درمان و کشاورزی صورت گرفته که قابل قیاس با سال های مشابه گذشته نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha